The aim of this study
is to determine the opinions of the students of Vocational College about
education and training. The research is a survey model study. Within the scope
of the research, measurement tool used to collect data from technician
candidates; is a five-point Likert-type scale, with an internal consistency
coefficient of α = 0.74 and consisting of thirteen questions with seven being
positive and six being negative. Obtained data were analyzed using descriptive
statistical technique by using SPSS package program. Some of the results
obtained are as follows: it has been understood that students fully agree with
the view of every lesson must be studied in a serious way in order to be
successful in Vocational College. It has been seen that students partially
agree with such views of learning the basic concepts about their professions,
consultancy services of teaching staff, sufficiency of curriculum of Vocational
College. It has been determined that students do not
partly agree that most of the teaching staff are not interested in themselves,
and they were undecided about the views that practical work is not enough,
laboratories and workshops are less equipped than the vocational high school,
applied lessons are given less importance than those in the vocational high
school, and they can not correct the shortcomings in their professional
knowledges in the vocational college. In the light of these results, the
following suggestion can be made: Measures should be taken to reduce the
negative opinions of the students about education and training.
Vocational College Student (Technician Candidate) Teaching staff Workplace Laboratory
Bu çalışmanın amacı,
Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin eğitim-öğretim ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir.
Araştırma, tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmada, 251 tekniker adayından
veri toplamak için; Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0,74 olan ve yedisi
olumlu, altısı olumsuz olmak üzere 13 sorudan oluşan beşli Likert tipi bir ölçek
kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS veri analizi programından
yararlanılarak betimsel istatistik tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen
sonuçlardan bazıları şunlardır: Meslek Yüksekokulu’nda başarılı olabilmek için
her derse ciddi bir şekilde çalışmak gerektiği görüşüne öğrencilerin tümüyle
katıldıkları anlaşılmıştır. Meslekleri ile ilgili temel kavramları öğrenme,
öğretim elemanlarının danışmanlık hizmetleri, Meslek Yüksekokulu’nun öğretim
programlarının yeterliliği vb. konulardaki görüşlere ise öğrencilerin kısmen
katıldıkları görülmüştür. Öğrencilerin öğretim elemanlarının çoğunun kendileriyle ilgilenmedikleri
görüşüne kısmen katılmadıkları; uygulama çalışmalarının yeterli olmadığı,
laboratuvar ve atölyelerin meslek lisesindekine göre daha az donanımlı olduğu,
uygulamalı derslere meslek lisesindekilere göre daha az önem verildiği ve
Meslek Yüksekokulunda mesleki bilgilerindeki eksikliklerini gideremedikleri
görüşlerinde ise kararsız kaldıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda şu
öneride bulunulabilir: Öğrencilerin eğitim-öğretim ile ilgili olumsuz
görüşlerini giderebilmek için tedbirler alınmalıdır.
Meslek Yüksekokulu Öğrenci (Tekniker Adayı) Öğretim Elemanı Atölye Laboratuvar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 11 |