Having
leadership skills is considered as a factor that increases effectiveness in education.
Creative drama leaders are defined as those who plan and direct drama process as
an instructional method and lead participants in drama. In this respect, it can
be stated that creative drama has some qualities that creative drama leaders should
have. Designed in a screening style, this research aims to reveal the opinions of
creative drama participants on the qualities that an effective creative drama leader
should have. The research was carried out with 1st and 5th stage participants in
the Trabzon branch of the Contemporary Drama Center. 25 participants from the 1st
stage and 28 participants from the 5th stage involved in the research. The data
collected with semi-structured interview form were analyzed by content analysis
method. The research found that 1st stage participants have 22 views, 5th stage
participants have 8 views, and they jointly have 23 common views, regarding the
personal qualities that creative drama leaders should have. It also found that 1st
stage participants have 25 views, 5th stage participants have 17 views, and they
jointly have 17 common views, regarding the occupational qualities that creative
drama leader should have. Some of the common views of Stage 1 and Stage 5 participants on the personal
traits that the drama leader must possess are expressed as caring, tolerant, self-promoting,
and energetic while their common shared views in terms of professional qualities
are expressed as to follow developments in their field, improve themselves continuously
and love drama.
Creative drama leadership creative drama leadership participant
Liderlik becerilerine sahip olmak eğitimde etkililiği
arttıran bir unsur olarak düşünülmektedir. Yaratıcı drama liderleri, bir öğretim
yöntemi olan drama sürecini planlayan ve yöneten, drama alanında katılımcılara yol
gösteren kişi olarak tanımlanmaktadır. Bu açıdan yaratıcı drama liderlerinin sahip
olması gereken bir takım nitelikler olduğu söylenebilir. Tarama türünde desenlenen
bu araştırmada yaratıcı drama katılımcılarının etkili bir yaratıcı drama liderinde
bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır.
Araştırma, Çağdaş Drama Derneğinin Trabzon şubesinde 1. ve 5. aşama katılımcıları
ile yürütülmüştür. Araştırmaya 1. Aşama katılımcılardan 25, 5. Aşama katılımcılardan
28 toplam 53 katılımcı iştirak etmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanan veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada yaratıcı drama
liderinin sahip olması gereken kişisel özelliklerde 1. Aşama katılımcıları 22, 5.
Aşama katılımcıları 8 ve iki grubun ortak görüş paylaştığı 23 özellik bulunmuştur.
Yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken mesleki özelliklerde ise 1.aşama katılımcıları
25, 5. Aşama katılımcıları 17 ve iki grubun ortak görüş paylaştığı 17 özellik bulunmuştur.
1 ve 5. aşama katılımcıların drama liderinin sahip olması gereken kişisel özelliklere
ilişkin öne çıkan ortak görüşlerinin bazıları sevecen, hoşgörülü, kendini geliştiren,
enerjik şeklinde ifade edilirken, mesleki özellikler açısından öne çıkan ortak görüşler
alanına hâkim olmak, alanındaki gelişmeleri takip etmek, sürekli kendini geliştirmek,
dramayı sevmek, şeklinde ifade edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 1 |