The purposes of this study are to examine how
the information-giving meetings (in separated environment) and
workshops in which students with intellectual disabilities teach a skill to
their typically developing peers, affect the social acceptance level of typically
developing students toward students with intellectual disabilities and whether
the self –esteem scores of students with intellectual disabilities differ
according to the attendance to the workshop activity (as a tutor peer). This
research was conducted in İstanbul with 7th and 8th grade students in a
secondary school and students with intellectual disabilities of a special
education center. The participants of this study are 25 students with
intellectual disability and 105 trically developing students. Workshop and
information-giving activities which had been developed by researchers were
conducted with the students of the experimental group. The activities used in
this study consist of workshop activities which were applied in 3 different
days and 2 sessions of information-giving activity on the same day. In the
study, pre-test/post-test control grouped experimental design is used. The
research data were gathered with “Social Acceptance Scale” and “Piers-Harris
Children’s Self-Concept Scale”, and were analyzed with SPSS 17 program. The results from the data analysis
revealed that workshop activities which were held with typically developing
students had a positive effect on enhancing the social acceptance of typically developing
students toward their peers with intellectual
disabilities. Furthermore results from the data analysis showed that,
self-esteem scores of students with intellectual disabilities did not differ
according to the participation to workshop activities.
Individual with intellectual disabilities social acceptance self-esteem peer tutoring
Bu
araştırmada normal gelişim gösteren bireylerle yapılan bilgilendirme
toplantılarının (ayrıştırılmış ortamlarda) ve zihin yetersizliği olan
bireylerin normal gelişim gösteren akranlarına beceri öğrettikleri atölye
etkinliklerinin, zihinsel yetersizliği olan bireylerin sosyal kabul düzeylerine
olan etkisinin belirlenmesi ile zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin benlik
saygısı puanlarının atölye etkinliğine katılma (öğreten akran olarak) durumuna
göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma,
İstanbul ilindeki bir ortaokulun 7 ve 8. sınıf öğrencileri ve bir özel eğitim
merkezinin öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları 25 zihinsel
yetersizliği olan ve 105 normal gelişim gösteren öğrencidir. Uygulama grubunda
yer alan öğrencilerle araştırmacılar tarafından hazırlanan atölye ve
bilgilendirme etkinlikleri uygulanmıştır. Uygulamalar 3 farklı tarihe yayılan
atölye etkinlikleri ve aynı gün 2 seanstan oluşan bilgilendirme etkinliğinden
oluşmaktadır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırma verileri “Sosyal Kabul Ölçeği” ve “Piers-Harris
Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği” ile toplanmış, veriler SPSS 17 paket programı
ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, normal
gelişim gösteren öğrencilerle gerçekleştirilen atölye etkinliklerinin, özel
gereksinimli bireylere yönelik sosyal kabulü arttırmada etkili olduğunu
göstermektedir. Bilgilendirme etkinliği normal gelişim gösteren bireylerin
sosyal kabul tutumları üzerinde herhangi bir değişiklik yaratmamıştır. Yine
araştırma sonucundan elde edilen bulgulara göre zihinsel yetersizliği olan
öğrencilerin benlik saygısı puanları atölye uygulamalarına katılıp katılmama
durumuna göre farklılaşmamaktadır.
Zihinsel yetersizliği olan birey sosyal kabul benlik saygısı akran öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3 |