Amaç: Bu çalışma Sister Callista Roy’un uyum modelinden yola çıkılarak göçle gelen ve
gelmeyen ergenlerin uyumlarını artırmak için yapılan benlik saygısını yükseltme programının
benlik saygısı düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kayseri’ye 5-8 yıl içinde göçle gelmiş ve Kayseri’de yaşayan 13-14 yaş grubu
ergenler çalışma kapsamına alınmıştır. Göçle gelen ve gelmemiş olan 40 ergenden oluşan
2 müdahale 2 kontrol olmak üzere 4 grup oluşturulmuştur. Müdahale gruplarına ayrı ayrı
benlik saygısı yükseltme programı uygulanmıştır. Kontrol gruplarına herhangi bir program
uygulanmamıştır. Sosyo-demografik özelliklerin ve benlik saygısını etkileyen faktörlerin
belirlenebilmesi için “Kişisel Bilgi Formu”; benlik saygısı düzeylerini belirlemek için “Lise
Öğrencileri Özsaygı (Benlik Saygısı) Envanteri” kullanılmıştır. Bütün grupların benlik saygı
düzeyleri, ön test, son test ve izlem ölçümleri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Benlik saygısı yükseltme programı sonrası müdahale gruplarının benlik saygısı
puan ortalamaları, kontrol gruplarının puan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı
şekilde daha yüksek bulunmuştur. Göçle gelen ve gelmeyen müdahale grupları arasında puan
farkları ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Sonuç: Çalışmada sosyo ekonomik ve kültürel ortamın bireylerin uyumunu göç kadar
etkilediği düşünülürken, benlik saygısı yükseltme programının ise aynı ortamı paylaşan göçle gelen ve gelmeyen ergenlerin benlik saygılarını kontrol gruplarına göre ve kendi ön-son test puan ortalamalarına göre olumlu ve benzer şekilde etkilediği bulunmuştur.
Aim: This study was conducted as a quasi-experimental study to determine the effect of selfesteem
promotion program that developed by using Sister Callista Roy’s adaptation model to
increase adaptation of immigrant and nonimmigrant adolescents on their self-esteem levels.
Material and Methods: Adolescents, aged between 13 to 14, who migrated to Kayseri in 5-8
years and live in Kayseri were included in the study. Four groups including two intervention
and two control groups were formed. The groups consisted of total 40 immigrant and
nonimmigrant adolescents. The self-esteem promotion program was applied separately
to two intervention groups. No intervention was applied to the control groups. The sociodemographic
characteristics of the groups and the factors affecting their self-esteem were
determined through a questionnaire. Self-esteem levels were determined by using “High
School Students’ Self-Esteem Inventory” by pre-test, post-test and follow-up measurements.
Results: After self-esteem promotion program, it was found that the mean score of selfesteem
was statistically higher in the intervention groups than control groups. There was no
significant difference between the mean score of immigrant and nonimmigrant intervention
groups.
Conclusion: It is concluded that socio-economic and cultural environment could affect
the adaptation of people as much as migration. However, it was found that the self-esteem
promotion program had an effect on self-esteem of both immigrant and nonimmigrant
adolescents in the intervention groups who share the same environment according to their
own pre and post-test mean scores and control groups positively and similarly.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |