Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 3, 30 - 39, 22.03.2016

Öz

Amaç: Bu çalışma, literatür tarama ve makale değerlendirme eğitiminin, öğrencilerin araştırmaya yönelik tutum ve farkındalıkları üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Yarı deneysel tipte yapılan araştırma, lisans düzeyinde eğitim veren bir hemşirelik okulunun birinci sınıfında öğrenim gören 30 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler; öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini, araştırma bilgisi ve bilimsel aktivitelere yönelik bilgilerini içeren bir veri toplama ve “Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelikte Araştırma ve Gelişmelere Yönelik Farkındalık ve Tutumu Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Mann-Whitney U ve McNemar testi kullanılmıştır. Bulgular: Literatür tarama ve makale değerlendirme eğitimi öncesi ve sonrası öğrencilerin araştırmalara yönelik farkındalık ve tutumları benzer şekilde yüksek bulunmuştur (ön test 4.19, son test 4.21) (p>0.05). Eğitim öncesi ve sonrası öğrencilerin %80’i araştırma yapmaya isteklidir. Ancak öğrencilerin %73.3’ü bilimsel bir etkinliğe katılmamıştır. Öğrencilerin hiçbiri İngilizce makale takip etmezken; düzenli Türkçe makale takip etme oranı eğitim sonrası %23’ten %36.7’ye yükselmiştir (p>0.05). Öğrencilerin makale takip edememe nedenlerinden biri olan “kaynaklara ulaşamama” eğitim sonrasında anlamlı düzeyde azalmıştır (Eğitim öncesi %36.7, sonrası %6.7) (p<0.05) Sonuç: Literatür tarama ve makale değerlendirme eğitimi öncesi ve sonrası öğrencilerin araştırmalara yönelik farkındalık- tutumlarının ve araştırma yapma isteklerinin benzer şekilde yüksek olduğu görülmüştür. Araştırma kapsamında verilen eğitimin etkisi sonucu öğrencilerin kaynaklara ulaşamama sorununda azalma belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Öztürk A, Kaya N, Ayık S, Uygur E, Cengiz A. (2010). Hemşirelik Uygulamalarında Araştırma Sonuçlarının Kullanımında Engeller.İstanbul Üniv Florence Nightingale Hemşire Yo Derg 2010;18(3): 144-155.
  • 2. International Council of Nurses.Position statements nursing research. (internet). Ulaşım adresi:
  • 3. http://www.icn.ch/images/stories/documents/publications/position_statements/B05_Nsg_Research. pdf , (Ulaşım Tarihi: 02.03.2014)
  • 4. Conn, V. S. Editorial: Nurse researchers begin as undergraduate students. West J Nurs Res 2007;29(3): 255-257.
  • 5. Mattila LR, Koivisto V, Haggman-Laitila A. Evaluation of learning outcomes in a research process. Nurse Educ Today2005; 25: 487–495.
  • 6. Temel AB, Uysal A, Erkin Ö, Koçer A. “Hemşire öğrencilerin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumu” ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliği. DE Üniv Tıp Fak e-Derg 2008;1(2): 108-123.
  • 7. Toraman Uysal A, Bayık Temel A, Kalkım A, Balyacı EÖ. Klasik ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik tutum ve farkındalıkları.DE Üniv Tıp Fak e-Derg 2013;6(3): 132-138.
  • 8. Phillips RM. Creative classroom strategies for teaching nursing research. Nurse Educ 2014;39(4): 199-201.
  • 9. Demir Y, Ak B, Çıtak Bilgin N, Efe H, Albayrak E, Çelikpençe Z, Güneri N. Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımındaki engeller ve kolaylaştırıcı faktörler. Çağdaş Tıp Dergisi 2012;2(2): 94-101.
  • 10. French B. Evaluating Research For Use İn Practice: What criteria do specialist nurses use? J Adv Nurs2005;50(3): 235–243.
  • 11. Holleman G, Eliens AG, Van Vliet M, Van Achterberg T. Promotion of evidence-based practice by professional nursing associations: literatüre review. J Adv Nurs 2006;53(6): 702–709.
  • 12. Kelleci M, Gölbaşı Z, Yılmaz M, Doğan S. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Hemşire Araşt Gelişt Derg 2008;10(2): 3-16.
  • 13. Meijers JMM, Janssen MAP, Cummings GG, Wallin L, Estabrooks CA, Halfens RYG. Assessing the relationships between contextual factors and research utilization in nursing: systematic literature review. J Adv Nurs2006; 55(5): 622–635.
  • 14. Moch SD, Lonsdorf A. Academic partnerships: Joining Students and Clinicians in Research. Nurs Manage2014;22(5): 13-15.
  • 15. Jamerson PA, Fish AF, Frandsen G. Nursing student research assistant program: A strategy to enhance nursing research capacity building in a magnet status pediatric hospital. Appl Nurs Res 2011;24: 110–113.
  • 16. Björkström ME, Johansson IS, Hamrin EKF ve Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. J Adv Nurs 2003;41(4): 393–402.
  • 17. Irvine F, Gracey C, Jones OS, Roberts JL, Tamsons RE, Tranter S. Research awareness: Making learning relevant for pre-registration nursing students. Nurse Education in Practice 2008; 8: 267–275.
  • 18. Halabi, JO, Mansour AH. Attitudes of Jordanian nursing students towards nursing research. J. Res. Nurs2010;17(4): 363–373.
  • 19. McNelis AM, Ironside PM, Zvonar SE, Ebright PR. Advancing the science of research in nursing education: contributions of the critical decision method. J Nurs Educ 2014,53(2): 61-64.
  • 20. Veeramah V. Utilization of research findings by graduate nurses and midwives. J Adv Nurs2004;47(2): 183–191.
  • 21. Blenkinsop, C. Research: an essential skill of a graduate nurse? Nurse Educ Today 2003;23(2): 83-88.

Evaluation of Nursing Students’ Awareness and Attitudes Towards Nursing Research

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 3, 30 - 39, 22.03.2016

Öz

Aim: This study was conducted with the aim of evaluating the influence of literature review and evaluation education on nursing students’ awareness and attitudes towards nursing research. Material-Methods: This quasi-experimental study was carried out with 30 first year students of a nursing school that provides nursing education at the level of bachelor of science. Data was collected by a data collection form and Turkish version of “Nursing students’ attitudes towards and awareness of research and development within nursing scale” that included information related to descriptive characteristics of the students and the students’ knowledge about research and scientific activities. Numbers, percentage, mean, standard deviation, Mann-Whitney U and McNemar tests were used for data analysis. Results: Students’ awareness and attitudes towards nursing research was found similarly high before (4.19) and after (4.21) the education (p>0.05). 80% of the students were willing to do research before and after the education. However, 73.3% of the students has never attended to any scientific activities. While no student followed English articles, regular Turkish article follow-up ratio rised to 36.7% from 23% after the education (p>0.05). ‘Inability of accessing references’ which is one of the reasons for unfollowing articles decreased significantly after the education (Before the education 36.7% , after the education 6.7%) (p<0.05). Conclusion: Awareness and attitudes of the students towards nursing research and their willingness for conducting research were similarly high before and after the literature review and evaluation education. As a result of the provided education in the context of the study, a reduction was determined in the problem of inability of accessing references.

Kaynakça

  • 1. Öztürk A, Kaya N, Ayık S, Uygur E, Cengiz A. (2010). Hemşirelik Uygulamalarında Araştırma Sonuçlarının Kullanımında Engeller.İstanbul Üniv Florence Nightingale Hemşire Yo Derg 2010;18(3): 144-155.
  • 2. International Council of Nurses.Position statements nursing research. (internet). Ulaşım adresi:
  • 3. http://www.icn.ch/images/stories/documents/publications/position_statements/B05_Nsg_Research. pdf , (Ulaşım Tarihi: 02.03.2014)
  • 4. Conn, V. S. Editorial: Nurse researchers begin as undergraduate students. West J Nurs Res 2007;29(3): 255-257.
  • 5. Mattila LR, Koivisto V, Haggman-Laitila A. Evaluation of learning outcomes in a research process. Nurse Educ Today2005; 25: 487–495.
  • 6. Temel AB, Uysal A, Erkin Ö, Koçer A. “Hemşire öğrencilerin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumu” ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliği. DE Üniv Tıp Fak e-Derg 2008;1(2): 108-123.
  • 7. Toraman Uysal A, Bayık Temel A, Kalkım A, Balyacı EÖ. Klasik ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik tutum ve farkındalıkları.DE Üniv Tıp Fak e-Derg 2013;6(3): 132-138.
  • 8. Phillips RM. Creative classroom strategies for teaching nursing research. Nurse Educ 2014;39(4): 199-201.
  • 9. Demir Y, Ak B, Çıtak Bilgin N, Efe H, Albayrak E, Çelikpençe Z, Güneri N. Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımındaki engeller ve kolaylaştırıcı faktörler. Çağdaş Tıp Dergisi 2012;2(2): 94-101.
  • 10. French B. Evaluating Research For Use İn Practice: What criteria do specialist nurses use? J Adv Nurs2005;50(3): 235–243.
  • 11. Holleman G, Eliens AG, Van Vliet M, Van Achterberg T. Promotion of evidence-based practice by professional nursing associations: literatüre review. J Adv Nurs 2006;53(6): 702–709.
  • 12. Kelleci M, Gölbaşı Z, Yılmaz M, Doğan S. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Hemşire Araşt Gelişt Derg 2008;10(2): 3-16.
  • 13. Meijers JMM, Janssen MAP, Cummings GG, Wallin L, Estabrooks CA, Halfens RYG. Assessing the relationships between contextual factors and research utilization in nursing: systematic literature review. J Adv Nurs2006; 55(5): 622–635.
  • 14. Moch SD, Lonsdorf A. Academic partnerships: Joining Students and Clinicians in Research. Nurs Manage2014;22(5): 13-15.
  • 15. Jamerson PA, Fish AF, Frandsen G. Nursing student research assistant program: A strategy to enhance nursing research capacity building in a magnet status pediatric hospital. Appl Nurs Res 2011;24: 110–113.
  • 16. Björkström ME, Johansson IS, Hamrin EKF ve Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. J Adv Nurs 2003;41(4): 393–402.
  • 17. Irvine F, Gracey C, Jones OS, Roberts JL, Tamsons RE, Tranter S. Research awareness: Making learning relevant for pre-registration nursing students. Nurse Education in Practice 2008; 8: 267–275.
  • 18. Halabi, JO, Mansour AH. Attitudes of Jordanian nursing students towards nursing research. J. Res. Nurs2010;17(4): 363–373.
  • 19. McNelis AM, Ironside PM, Zvonar SE, Ebright PR. Advancing the science of research in nursing education: contributions of the critical decision method. J Nurs Educ 2014,53(2): 61-64.
  • 20. Veeramah V. Utilization of research findings by graduate nurses and midwives. J Adv Nurs2004;47(2): 183–191.
  • 21. Blenkinsop, C. Research: an essential skill of a graduate nurse? Nurse Educ Today 2003;23(2): 83-88.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Karadaş

Leyla Özdemir

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Karadaş C, Özdemir L. Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. HUHEMFAD. 2016;2(3):30-9.