BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Yazılı Basının ve Elektronik Basının Genel Görünümü

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 8, 13 - 31, 01.12.2010

Öz

Bu çalışmanın konusu Türkiye’de yazılı basında ve elektronik basındaki
gelişmelerdir. Ayrıca teknolojinin getirdiği değişimlerin yazılı basın ve
elektronik basındaki etkilerine değinilmiştir.
Pahalı ve savurgan teknolojinin ithali, girdi fiyatlarındaki artışın gazete
satış fiyatlarını karşılayamaması ve 1980’lerle birlikte büyük hız kazanan
reklam-promosyon yarışı, basın sektöründeki maliyetleri artırmış ve
tekelleşmeyi beraberinde getirmiştir. Tekelleşme eğiliminin giderek yaygınlık
kazanması haber üretimini, dağıtımını, söz-düşünce özgürlüğünü olumsuz
etkilemiş, gazetecilerin çalışma koşulları ile basın çalışanlarının özlük
haklarında daralma meydana gelmiştir.
Reklam ve magazin günümüz Türk yazılı basınının ağırlık noktasını
oluşturmaktadır. Ayrıcalıklı-varlıklı çevrenin, ‘toplumun kreması’ denilen
sosyete yıldızlarının, televizyonlardaki televole programlarında ün kazanmış ses
sanatçılarının, showman’lerin özel yaşamları sayfalarda geniş yer bulmaktadır.
Toplumun genelini ya da ülkenin geleceğini ilgilendiren önemli bir konudaki
haber ve buna bağlı gelişmeler bilinçli olarak göz ardı edilebilmekte ve gündem
haber değeri-önemi olmayan bol fotoğraflı, büyük puntolu dedikodu
haberleriyle saptırılmaktadır. Sonuçta seyredilecek değil, okunacak gazete
basılmalıdır. Gazete televizyonla ya da internetle yarışmak yerine, kendi
kulvarında başarıyı hedeflemelidir.
Türkiye elektronik basın konusunda da dünyadaki gelişmeleri yakından
takip etmektedir. İnternetin reklam mecralarından biri olarak toplam reklam
gelirleri içindeki yeri ve önemi gerek dünyada gerekse Türkiye’de her geçen yıl
artmaktadır. Internet kullanıcıları, bu mecradaki reklamlara büyük ilgi
göstermektedir.

ÜBERBLICK AUF DIE SCHRIFTLICHE UND ELEKTRONISCHE PRESSE IN DER TURKEI

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 8, 13 - 31, 01.12.2010

Öz

Das Thema dieser Arbeit ist die Entwicklungen der schriftlichen Presse
und der elektronischen Presse in der Türkei. Auberdem wurden die
Veränderungen, die die Technologie gebracht hat, zu den Wirkungen in der
schriftlichen und elektronischen Presse berührt.
Der Import von teurer und verschwenderischer Technologie, die
Tatsache, dass die Erhöhung der Eingabepreise den Vertriebspreisen von
Zeitungen nicht entgegenkommen konnte, und der sich mit den 80’igern
beschleunigende Werbe-Promotionswettbewerb erhöhten die Gestehungskosten
im Pressesektor und brachten das Monopol mit sich. Die Neigung zum
Monopol wirkte negativ auf die Nachrichtenproduktion, -Verteilung und die
Gedankenfreiheit; die Arbeitsbedingungen und die Beschaffenheitsrechte der
Pressearbeiter wurden eingeschränkt.
Werbungen und unser Magazintage sind der Schwerpunkt der türkischen
Presse. Exklusive – reiche Massen, Prominente, die man als
‘Gesellschaftssahne’ bezeichnet, Sänger und Sängerinnen die in
Fernsehprogrammen berühmt wurden, und das private Leben von Entertainern
haben einen großen Platz in der Presse. Nachrichten, die die Gesellschaft oder
die Zukunft des Landes interessieren, können bewusst außer Acht gelassen
werden und die Tagung besteht meistens aus Gerüchten mit vielen Bildern und
großen Buchstaben, die überhaupt keinen Nachrichtenwert haben. Letztendlich
sollte man Zeitungen zum lesen und nicht zum anschauen drucken. Eine
Zeitung sollte nicht mit dem Fernsehen oder dem Internet konkurrieren sondern
in ihrer eigenen Rennstrecke bleiben.
Die Türkei verfolgt auch im Bereich der elektronischen Presse die
Entwicklungen auf der Welt von der Nähe. Als Werbemittel steigt die
Bedeutung des Internets hinsichtlich Werbekosten von Tag zu Tag, und zwar
auf der Welt und auf der Türkei. Internetanwender zeigen ein großes Interesse
für Internetwerbungen.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27GP87RC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güven Büyükbaykal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 2 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Büyükbaykal, G. (2010). Türkiye’deki Yazılı Basının ve Elektronik Basının Genel Görünümü. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 2(8), 13-31.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png