SUMMARY
The aim of this study is to identify the
problems experienced in the activities of South-eastern Anatolia outside its
geographical borders (sales, promotion etc.). Suggestions were presented by
identifying the problems faced by business managers in reflecting the cultural
characteristics of this cuisine with ethnic identity and transforming it into
economic gain. In order to obtain the data, interview forms consisting of
questions collected from the literature were applied to 5 restaurant managers
focused on South-eastern Anatolian cuisine (Mardin, Gaziantep, Şanlıurfa)
products operating in İzmit city centre.
The data obtained from
the administrators, shows that the South-eastern Anatolian cuisine has
important problems in terms of production and marketing in a different
destination. The main problems are the introduction of raw materials related to
local products, presentation of local food, lack of standards and taste
differences.
Bu
çalışmanın amacı Güneydoğu Anadolu mutfağının kendi coğrafi sınırları dışındaki
faaliyetlerinde(satış, tanıtım vs.) yaşanan sorunları belirlemektir.Etnik
kimliğe sahip bu mutfağın kültürel özelliklerinin yansıtılmasında ve ekonomik
kazanca dönüştürülmesinde işletme yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar
tespit edilerek öneriler sunulmuştur. Verilerin elde edilmesi için literatürden
derlenen sorulardan oluşan mülakat formları İzmit kent merkezinde faaliyet gösteren
Güneydoğu Anadolu mutfağı (Mardin, Gaziantep, Şanlıurfa)ürünlerine odaklanmış 5
restoran yöneticisine uygulanmıştır.
Yöneticilerden
elde edilen verilerden, Güneydoğu Anadolu mutfağının farklı bir destinasyonda
üretim ve pazarlaması konusundan önemli sorunlarının olduğu, bu sorunların
başında ise yöresel ürünlere ilişkin hammadde temini, nitelikli personel, yöre
yemeklerinin tanıtımı, standartların noksanlığı ve damak tadına hitap edememesi
gelmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Özgün Bilimsel Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |