In this
study, it is aimed to describe the problems in defining, drawing and
hierarchical classification with other quadrilaterals of the concept of
trapezoid with their reasons. Among the interactive patterns of the qualitative
approach, the case study method was used. The study group consisted of 61
fourth-class pre-service mathematics teachers who were under education in the
Department of Secondary School Mathematics Teacher Training of the Faculty of
Education in 2016-2017 educational year. As the data collection tool, two
information forms including open-ended questions were developed. The content
analysis method was used in the data analysis. As a result, it was determined
that only 15% of the pre-service teachers made inclusive definition during
defining the trapezoid, the rest of them made exclusionary definition or
missing or incorrect definition. As the drawings of the pre-service teachers
related to the concept of trapezoid were investigated, it was found that most
of the pre-service teachers had made prototype drawings like the drawing
related to the trapezoid stated in the books without considering the family
relationship of trapezoid with other quadrilaterals. Related to the
classification of trapezoid with other quadrilaterals, it was noticed that most
of the pre-service teachers had a misconception that rectangular and
parallelogram were not trapezoid. A
considerable number of pre-service teachers were determined to have a
misconception about that the unequal quadrangular was trapezoid. It is recommended
that at least one side of the parallel state should be emphasized and not to
confused with the concept of trapezoid used in daily life during teaching the
concept of trapezoid. In addition,
except from the prototype drawings of teachers and pre-service teachers, their
learning and teaching drawing considering the family relationships of the
quadrilaterals has great significance in terms of the students’ acknowledging
of the hierarchical structure of the quadrilaterals.
Bu çalışmada, yamuk kavramının
tanımlanmasında, çiziminde ve diğer dörtgenler ile hiyerarşik
sınıflandırılmasında yaşanan problemleri nedenleri ile birlikte ortaya koymak
amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yaklaşımın etkileşimli desenlerinden durum
çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, eğitim fakültesi ilköğretim
matematik öğretmenliği programının 2016–2017 eğitim-öğretim yılının ikinci
yarıyılında öğrenim görmekte olan 61 dördüncü sınıf öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, iki adet açık uçlu bilgi testi
geliştirilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Sonuç olarak öğretmen adaylarının sadece %15’inin yamuğu tanımlarken kapsayıcı
tanımı kullandıkları, geri kalan adayların ise ya dışlayıcı tanım ya da eksik
veya hatalı tanım yaptıkları belirlenmiştir. Yamuk kavramına ilişkin çizimleri
incelendiğinde öğretmen adaylarının büyük çoğunluğun kitaplarda yer alan yamuk
çizimine benzer çizimler yaparak ve yamuğun diğer dörtgenlerle olan aile
ilişkisini düşünmeyerek prototip çizimler yaptıkları tespit edilmiştir. Yamuğun
diğer dörtgenler ile olan sınıflandırmasına ilişkin ise büyük çoğunluğun
dikdörtgen ve paralelkenarın yamuk olmadığına dair yanlış bir algıya sahip
oldukları görülmüştür. Yadsınamayacak bir kısım öğretmen adayının ise
çeşitkenar dörtgenin yamuk olduğuna dair yanlış algıya sahip oldukları
belirlenmiştir. Yamuk kavramı öğretilirken en az bir kenarının paralel olma
durumunun özellikle belirtilmesi ve günlük yaşamda kullanılan yamuk kavramı ile
karıştırılmamasına vurgu yapılması önerilmektedir. Ayrıca öğretmenlerin veya
öğretmen adaylarının prototip çizimlerin dışında dörtgenlerin aile ilişkilerini
dikkate alarak çizim yapmayı öğrenme ve öğretmeleri öğrencilerin dörtgenlerin
hiyerarşik yapısını algılamaları açısından önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 |