BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 112 - 131, 03.06.2016

Öz

Özet
Çağımızın postmodern toplumlarında kimliği oluşturan en önemli faktör hiç şüphesiz ki tüketim malları ve tüketim kalıplarıdır. Kimlikler, tüketim kültürü içinde şekillenerek hızlı tüketilen, satın alınabilen ve kısa sürede değiştirilebilen sembolik bir görünüm haline gelmiştir.
Özellikle sosyal medya ile birey, kendisine ilişkin bilgileri üyesi olduğu platformlar üzerinden sergileyerek toplumsal bir görünürlük kazanmaya başlamıştır. Birey, sosyal medya üzerinden sürekli kim olduğunu sergilemekte ve içinde bulunduğu sosyal çevreye, tüketim alışkanlıklarına, aile ve arkadaşlık ilişkilerine dair bilgileri istediği şekilde kurgulayarak, görselliğe dayalı bir kimlik oluşturma yoluna gitmektedir. Son zamanlarda sosyal medyada yoğun olarak paylaşılan özçekim fotoğraflar, bireyin kimlik inşasında önemli bir araç haline gelmiştir.
Çalışmada, kimliklerin sosyal ağlar yoluyla yeniden oluşumu; sembolik ve sözsüz iletişim, gözetlenme ve benliğin sunumu gibi kavramlar, Goffman’ın kuramsal yaklaşımlarıyla irdelenecektir.

Kaynakça

  • Ager, B. (2011). Sanal Benlik. Volkan Hacıoğlu (Çev). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Astheimer, j., Neumann-Braun, K., Schmidt, A. (2011). “MyFace: Portrait Photography on the Social Web” içinde Autenrıeth, Ulla p. & Neumann-Braun, K., The Visual Worlds of Social Network Sites, Nomos, Baden-Baden, 15-60.
  • Barthes, R. (1996). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Reha Akçakaya (Çev.), (2. Baskı). İstanbul: Altıkırkbeş.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. Ümit Öktem (Çev.). İstanbul: Sarmal.
  • Benjamin, W. (2007). Pasajlar. Ahmet Cemal (Çev.), (6. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Berger, J. (1988). Görme Biçimleri. Yurnanur Salman (Çev.), (3. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bocock, Robert (2005). Tüketim. İrem Kutluk (Çev.). (2. Baskı). Ankara: Dost.
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). “Social Network Sites: Definition, history, and scholarship”. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), Article 11. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.
  • Castells, M. (2003). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Ağ toplumunun Yükselişi, Birinci Cilt, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Crary, J. (2010). Gözlemcinin Teknikleri. Elif Daldeniz (Çev.), (2. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Demir, K.(2002). Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu, Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge.
  • Goffman, E. (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Barış Cezar (Çev). İstanbul: Metis Yayınları
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, İstanbul: Derin Yayınevi.
  • Kellner, D. (1993). “Popular Culture And The Construction Of Postmodern Identities”, Lash ve Friedman (Ed.), Modernity and Identity içinde (141-178), (3. Baskı). Oxford: Basil Blackwell.
  • Kirschner, Paul A. & Karpinski, Aryn C. (2010). “Facebook and Academic Performance”, Computers in Human Behavior, 1-9.
  • Larsen, A. ve Cruz, Gomez, E. (2009). “Digital Photography and Pictıre Sharing: Redefining the Public/Private Divide”, Knowledge Technology&Policy, 22, 205- 215
  • Lewis, K., Jason K., Marco G., Andreas W. ve Nicholas C. (2008). “Tastes, Ties, and Time: A New Social Network Dataset Using Facebook.com”, Social Networks, 30. 330-342.
  • Niedzviecki, H. (2011). Dikizleme Günlüğü Kendimizi ve Komşularımızı Gözetlemeyi Niçin Bu Kadar Sevdik?, Gökçe Gündüç (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Oğuzhan, Ö. (2013). “Kendi Yansımasında Kendini İzlemek: Narsisizmin Mecrası Olarak Facebook”, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), İstanbul: Beslenme Saati Kitapları, 67- 91.
  • Öztürk, R. (2001). Üç Kitapla Fotoğrafta Dünden Bugüne, Geniş Açı Fotoğraf Sanatı Dergisi, Sayı 19, 76.
  • Robins, K. (1999). İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. Nurçay Türkoğlu (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Saltz, J. (2014). Art at Arm’s Length: A History of the Selfie. Vulture, http://www.vulture.com/2014/01/history-of-the-selfie.html
  • Schroeder, R. (1994). “Cyberculture, cyborg post-modernism and the sociology of virtual reality
  • Technologies“, Future, 26 (5), 519-528.
  • http://www.beausievers.com/bhqfu/computer_art/readings/schroeder
  • sociology_of_virtual_reality.pdf
  • Slater, D. (1995). “Domestic Photography and Digital Culture”, The Photoraphic Image in Digital Culture, içinde Martin Lister (Ed.), Londra: Routledge
  • Şener, G. (2010). “Sosyal Ağlarda Kimlik ve Cemaat”, Mostar Dergi, Sayı 62, Yıl 5, http://www.mostar.com.tr/koseDetaylar.aspx?id=492
  • Şener, G. ve Özkoçak, Y. (2013). “Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendini Sunum Stratejileri”, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), İstanbul: Beslenme Saati Kitapları, 121-154.
  • Taylor, P. (04 Mart 2014). “More than half of Millennials have shared a ‘selfie”. Pew Research Center, http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/03/04/more-than- half-of-millennials-have-shared-a-selfie/, E. T.: 16.06.2014.
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomlu, T., (2009), Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: Görülüyorum Öyleyse Varım, İstanbul: Kalkedon.
  • Uludağ Eraslan, R. (Ekim 2013). “Sosyal Medya: Her An ve Her Yerde Görünür Olmak”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Volume 3, Issue 4, s. 29-37. http://www.tojdac.org/tojdac/HOME_files/tojdac_v03i404.pdf
  • Van House, Nancy, A. “Collocated Photo Sharing, Story-Telling and the Performance on Self”, International Journal Of Human-Computer Studies, 67: 1073-1086.
  • Wellman, B., Gulia, M. (1999). “Net-surfers Don’t Ride Alone: Virtual Communities as Communities”. Networks in the Global Village: Life in Contemporary Communities, içinde Barry Wellman (Ed.), Boulder, CO: Westviev Press, 331- 166.
  • Zhao, S., Grasmuck, S. ve Martin, J. (2008). “Identity Constrruction on Facebook: Digital Empowermet in Anchord Relationship” Computers in Human Behavior, Vol.24, No.5, 1816-1836. Diğer Kaynaklar
  • http://www.alternatifbilisim.org, E.T.: 30.04.2014
  • http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/26465756.asp, E.T.: 31.05.2014
  • “Oscar'da Twitter rekoru”, ntvmsnbc, http://www.ntvmsnbc.com/id/25502134/ E.T.: 10.06.2014.
  • Selfie. (t.y.). Oxford Dictionaries. http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/selfie?q=selfie, E.T.:: 15.04.2014,
  • “Selfie çılgınlığı kişilik zaafı haline gelebilir”, Hürriyet, http://www.hurriyet.com.tr/saglik-yasam/26206342.asp, E.T.: 08.08.2014.
  • Selfiecity, http://selfiecity.net, E.T.: 05.07.2014

SOSYAL MEDYADA KİMLİK İNŞASINDA YENİ AKIM: ÖZÇEKİM KULLANIMI

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 112 - 131, 03.06.2016

Öz

Çağımızın postmodern toplumlarında kimliği oluşturan en önemli faktör hiç şüphesiz ki tüketim malları ve tüketim kalıplarıdır. Kimlikler, tüketim kültürü içinde şekillenerek hızlı tüketilen, satın alınabilen ve kısa sürede değiştirilebilen sembolik bir görünüm haline gelmiştir. Özellikle sosyal medya ile birey, kendisine ilişkin bilgileri üyesi olduğu platformlar üzerinden sergileyerek toplumsal bir görünürlük kazanmaya başlamıştır. Birey, sosyal medya üzerinden sürekli kim olduğunu sergilemekte ve içinde bulunduğu sosyal çevreye, tüketim alışkanlıklarına, aile ve arkadaşlık ilişkilerine dair bilgileri istediği şekilde kurgulayarak, görselliğe dayalı bir kimlik oluşturma yoluna gitmektedir. Son zamanlarda sosyal medyada yoğun olarak paylaşılan özçekim fotoğraflar, bireyin kimlik inşasında önemli bir araç haline gelmiştir. Çalışmada, kimliklerin sosyal ağlar yoluyla yeniden oluşumu; sembolik ve sözsüz iletişim, gözetlenme ve benliğin sunumu gibi kavramlar, Goffman’ın kuramsal yaklaşımlarıyla irdelenecektir

Kaynakça

  • Ager, B. (2011). Sanal Benlik. Volkan Hacıoğlu (Çev). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Astheimer, j., Neumann-Braun, K., Schmidt, A. (2011). “MyFace: Portrait Photography on the Social Web” içinde Autenrıeth, Ulla p. & Neumann-Braun, K., The Visual Worlds of Social Network Sites, Nomos, Baden-Baden, 15-60.
  • Barthes, R. (1996). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Reha Akçakaya (Çev.), (2. Baskı). İstanbul: Altıkırkbeş.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. Ümit Öktem (Çev.). İstanbul: Sarmal.
  • Benjamin, W. (2007). Pasajlar. Ahmet Cemal (Çev.), (6. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Berger, J. (1988). Görme Biçimleri. Yurnanur Salman (Çev.), (3. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bocock, Robert (2005). Tüketim. İrem Kutluk (Çev.). (2. Baskı). Ankara: Dost.
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). “Social Network Sites: Definition, history, and scholarship”. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), Article 11. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.
  • Castells, M. (2003). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Ağ toplumunun Yükselişi, Birinci Cilt, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Crary, J. (2010). Gözlemcinin Teknikleri. Elif Daldeniz (Çev.), (2. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Demir, K.(2002). Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu, Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge.
  • Goffman, E. (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Barış Cezar (Çev). İstanbul: Metis Yayınları
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, İstanbul: Derin Yayınevi.
  • Kellner, D. (1993). “Popular Culture And The Construction Of Postmodern Identities”, Lash ve Friedman (Ed.), Modernity and Identity içinde (141-178), (3. Baskı). Oxford: Basil Blackwell.
  • Kirschner, Paul A. & Karpinski, Aryn C. (2010). “Facebook and Academic Performance”, Computers in Human Behavior, 1-9.
  • Larsen, A. ve Cruz, Gomez, E. (2009). “Digital Photography and Pictıre Sharing: Redefining the Public/Private Divide”, Knowledge Technology&Policy, 22, 205- 215
  • Lewis, K., Jason K., Marco G., Andreas W. ve Nicholas C. (2008). “Tastes, Ties, and Time: A New Social Network Dataset Using Facebook.com”, Social Networks, 30. 330-342.
  • Niedzviecki, H. (2011). Dikizleme Günlüğü Kendimizi ve Komşularımızı Gözetlemeyi Niçin Bu Kadar Sevdik?, Gökçe Gündüç (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Oğuzhan, Ö. (2013). “Kendi Yansımasında Kendini İzlemek: Narsisizmin Mecrası Olarak Facebook”, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), İstanbul: Beslenme Saati Kitapları, 67- 91.
  • Öztürk, R. (2001). Üç Kitapla Fotoğrafta Dünden Bugüne, Geniş Açı Fotoğraf Sanatı Dergisi, Sayı 19, 76.
  • Robins, K. (1999). İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. Nurçay Türkoğlu (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Saltz, J. (2014). Art at Arm’s Length: A History of the Selfie. Vulture, http://www.vulture.com/2014/01/history-of-the-selfie.html
  • Schroeder, R. (1994). “Cyberculture, cyborg post-modernism and the sociology of virtual reality
  • Technologies“, Future, 26 (5), 519-528.
  • http://www.beausievers.com/bhqfu/computer_art/readings/schroeder
  • sociology_of_virtual_reality.pdf
  • Slater, D. (1995). “Domestic Photography and Digital Culture”, The Photoraphic Image in Digital Culture, içinde Martin Lister (Ed.), Londra: Routledge
  • Şener, G. (2010). “Sosyal Ağlarda Kimlik ve Cemaat”, Mostar Dergi, Sayı 62, Yıl 5, http://www.mostar.com.tr/koseDetaylar.aspx?id=492
  • Şener, G. ve Özkoçak, Y. (2013). “Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendini Sunum Stratejileri”, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), İstanbul: Beslenme Saati Kitapları, 121-154.
  • Taylor, P. (04 Mart 2014). “More than half of Millennials have shared a ‘selfie”. Pew Research Center, http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/03/04/more-than- half-of-millennials-have-shared-a-selfie/, E. T.: 16.06.2014.
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomlu, T., (2009), Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: Görülüyorum Öyleyse Varım, İstanbul: Kalkedon.
  • Uludağ Eraslan, R. (Ekim 2013). “Sosyal Medya: Her An ve Her Yerde Görünür Olmak”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Volume 3, Issue 4, s. 29-37. http://www.tojdac.org/tojdac/HOME_files/tojdac_v03i404.pdf
  • Van House, Nancy, A. “Collocated Photo Sharing, Story-Telling and the Performance on Self”, International Journal Of Human-Computer Studies, 67: 1073-1086.
  • Wellman, B., Gulia, M. (1999). “Net-surfers Don’t Ride Alone: Virtual Communities as Communities”. Networks in the Global Village: Life in Contemporary Communities, içinde Barry Wellman (Ed.), Boulder, CO: Westviev Press, 331- 166.
  • Zhao, S., Grasmuck, S. ve Martin, J. (2008). “Identity Constrruction on Facebook: Digital Empowermet in Anchord Relationship” Computers in Human Behavior, Vol.24, No.5, 1816-1836. Diğer Kaynaklar
  • http://www.alternatifbilisim.org, E.T.: 30.04.2014
  • http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/26465756.asp, E.T.: 31.05.2014
  • “Oscar'da Twitter rekoru”, ntvmsnbc, http://www.ntvmsnbc.com/id/25502134/ E.T.: 10.06.2014.
  • Selfie. (t.y.). Oxford Dictionaries. http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/selfie?q=selfie, E.T.:: 15.04.2014,
  • “Selfie çılgınlığı kişilik zaafı haline gelebilir”, Hürriyet, http://www.hurriyet.com.tr/saglik-yasam/26206342.asp, E.T.: 08.08.2014.
  • Selfiecity, http://selfiecity.net, E.T.: 05.07.2014
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zafer Özdemir

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, Z. (2016). Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 112-131.