Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BÖLGESEL KALKINMADA ÜNİVERSİTELERİN SOSYAL VE KÜLTÜREL ROLÜ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 99 - 109, 01.06.2017

Öz

Ülkemizin farklı coğrafi
bölgeleri farklı kalkınmışlık düzeyine sahiptir. Siyasi yönetimler ve ilgili
kuruluşlar bölgelerarası farklılıkları en aza indirerek kişi başına düşen milli
geliri artırmak üzere çeşitli kalkınma projelerini hayata geçirmektedir.
Kalkınma kavramı ekonomik anlamları yanında bir zihniyet meselesi olarak da
karşımıza çıkar ve ekonomik, sosyal ve kültürel alanlardaki değişimlerin tümünü
içerir. Bölgesel kalkınmada üniversitelerin doğrudan ve dolaylı etkileri
vardır. Üniversitenin kurulduğu bölge ve şehirler bu kurum etrafında ortaya
çıkan ekonomik gelir akışı ve sosyo-kültürel değişimlerden payını almaktadır.
Ancak bölgesel kalkınma açısından üniversitenin asıl rolü, bu kurumlarla
birlikte ortaya çıkan gelişmelerden ziyade, kurucu ilke ve değerler oluşturmak,
toplumsal değişim ve dönüşüme yön vermektir. Bu çerçevede üniversitenin bazı
fonksiyonları şöylece sıralanabilir: eğitim-öğretim faaliyetleri, bilim ve
bilgi üretimi, bir bilim siyaseti ve geleneği oluşturmak, bir gelecek tasavvuru
oluşturmak, toplumsal ve kültürel devamlılığı sağlamak, bölgenin imkân ve
problemleri üzerine yoğunlaşmak, ilgili kurumlarla işbirliği ve eleştiri. Çalışmamızda
bölgesel kalkınma açısından üniversitenin kurucu rolü incelenecektir.

Kaynakça

  • Adem, M. (2008). Çağdaş üniversite mi medrese mi?, Ankara: Phoenik.
  • Bolay, S. H. (2011), Çağdaş üniversitede neler önem kazanmaktadır?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(I), 105-112.
  • Çalış, H. Ş. (2013). Üniversite üzerine (mülakat). Muhafazakâr Düşünce, 35(9), 133-166.
  • Çiçek, H. (2016). Dünyada ve Türkiye’de Üniversite - Üniversite: Hakikat Arayışının Mekânı, Ankara: Bayburt Üniversitesi.
  • Çoban, G. İ. (2016, 27 Şubat). Üniversite nedir? Üniversiteli olmak nedir?. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2016, https://prezi.com/qd8xq1m6kcck/universite-nediruniversiteli-olmak-nedir/ Dalğar, H., TUNÇ H. ve KAYA, M. (2009). Bölgesel kalkınmada yükseköğretim kurumlarının rolü ve bucak örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 1, 39-50.
  • Demir, R. (2008). Üniversitelerin dünü bugünü, Ankara: Palme.
  • Duralı, Ş. T. (2015). Bir üniversite tasavvurundan bahsetmek. Dergâh Dergisi, 308, 12-17.
  • http://www.oecd.org/regional/regional-policy/regionaldevelopment.htm (Erişim tarihi: 25 Ağustos 2016).
  • Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri, Ankara: Nobel.
  • Günal, İ. (2013). 50 soruda üniversite, İstanbul: Kayhan.
  • Kara, İ. (2010). Üniversite ve şehir. Kırklareli Üniversitesi Söyleşileri, (13.05.2010).
  • Komsuoğlu, B. (2006). Üniversiteler, sorunlar, öneriler. Kocaeli: Kocaeli Üniv. Yay.
  • Linqvist, M. (2012), The Roles of universities in regional development. Nordregıo News Publıcatıon. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2016, http://www.nordregio.se/en/Metameny/Nordregio-News Önal, M. (2016). Dünyada ve Türkiye’de Üniversite: Medeniyet ve Diriliş Kavramları Bağlamında Sezai Karakoç’un Üniversite Telakkisi, Ankara: Bayburt Üniversitesi.
  • Öztürk, S., Torun, İ. ve Özkök, Y. (2011). Anadolu’da kurulan üniversitelerin illerin sosyo-ekonomik yapılarına katkıları.
  • Mustafa Kemal Üniversitesi SBE Dergisi, 16, 145-158.
  • Ülgener, S. F., (2006). Makaleler. İstanbul: Derin.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 99 - 109, 01.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Adem, M. (2008). Çağdaş üniversite mi medrese mi?, Ankara: Phoenik.
  • Bolay, S. H. (2011), Çağdaş üniversitede neler önem kazanmaktadır?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(I), 105-112.
  • Çalış, H. Ş. (2013). Üniversite üzerine (mülakat). Muhafazakâr Düşünce, 35(9), 133-166.
  • Çiçek, H. (2016). Dünyada ve Türkiye’de Üniversite - Üniversite: Hakikat Arayışının Mekânı, Ankara: Bayburt Üniversitesi.
  • Çoban, G. İ. (2016, 27 Şubat). Üniversite nedir? Üniversiteli olmak nedir?. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2016, https://prezi.com/qd8xq1m6kcck/universite-nediruniversiteli-olmak-nedir/ Dalğar, H., TUNÇ H. ve KAYA, M. (2009). Bölgesel kalkınmada yükseköğretim kurumlarının rolü ve bucak örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 1, 39-50.
  • Demir, R. (2008). Üniversitelerin dünü bugünü, Ankara: Palme.
  • Duralı, Ş. T. (2015). Bir üniversite tasavvurundan bahsetmek. Dergâh Dergisi, 308, 12-17.
  • http://www.oecd.org/regional/regional-policy/regionaldevelopment.htm (Erişim tarihi: 25 Ağustos 2016).
  • Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri, Ankara: Nobel.
  • Günal, İ. (2013). 50 soruda üniversite, İstanbul: Kayhan.
  • Kara, İ. (2010). Üniversite ve şehir. Kırklareli Üniversitesi Söyleşileri, (13.05.2010).
  • Komsuoğlu, B. (2006). Üniversiteler, sorunlar, öneriler. Kocaeli: Kocaeli Üniv. Yay.
  • Linqvist, M. (2012), The Roles of universities in regional development. Nordregıo News Publıcatıon. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2016, http://www.nordregio.se/en/Metameny/Nordregio-News Önal, M. (2016). Dünyada ve Türkiye’de Üniversite: Medeniyet ve Diriliş Kavramları Bağlamında Sezai Karakoç’un Üniversite Telakkisi, Ankara: Bayburt Üniversitesi.
  • Öztürk, S., Torun, İ. ve Özkök, Y. (2011). Anadolu’da kurulan üniversitelerin illerin sosyo-ekonomik yapılarına katkıları.
  • Mustafa Kemal Üniversitesi SBE Dergisi, 16, 145-158.
  • Ülgener, S. F., (2006). Makaleler. İstanbul: Derin.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Yıldız

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, Y. (2017). BÖLGESEL KALKINMADA ÜNİVERSİTELERİN SOSYAL VE KÜLTÜREL ROLÜ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 99-109.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.