Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Upright Personality of Eminent Sufi Niyazi Mısri Raised in Malatya

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 210 - 224, 30.06.2018

Öz

Niyâzî-i Misrî, is one of the rare and distinguished figures of
mysticism that lived in the 17th
century and has his own unique qualities . One of the most important features
is that he has a principled, vertebrate, upright personality. He is a person
who, under no circumstances, does not compromise on principles he knows and
believes, does not bend. His way of life also gives important messages to
today's people. Therefore, we will try to reveal his this upright position in
this work and to introduce this aspect of his.

Kaynakça

  • • Abdulbaki Gölpınarlı, “Niyazi Mısri", Şarkiyat Mecmuası,1972, VII, 222.‎
  • • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Çağrı Yay., İst., 1982.‎
  • • Armağan, Mustafa, Bursa’da İki Rakip Sürgün: Niyazi-i Mısri ve Vani Mehmed Efendi, ‎Bursa’da Dünden Bugüne Tasavvuf Kültürü, 2003, cilt: II, 260-261.‎
  • • Aşkar Mustafa, Niyâzî-i Mısrî ve Tasavvuf Anlayışı, Ankara 1998.‎
  • • Aşkar, Mustafa, Tarikat- Devlet İlişkisi, Kadızâdeli ve Meşâyıh Tartışmaları Açısından ‎Niyâzî-i Misrî ve Döneme Etkileri, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 1999, ‎sayı: 1, I, 49.‎
  • • Aşkar, Niyâzî-i Mısrî, DİA, 2007, XXXIII, 167.‎
  • • Ateş Süleyman, "Niyazi-i Mısri (1618-1694)'nin hayatı ve eserleri", -İrfan Sofraları, Notlarla ‎çeviren: Süleyman Ateş, Ankara 1971. ‎
  • • Ay, Mahmut, Niyâzî-i Mısrî’nin Kur’an ve Tefsir Anlayışı, Osmanlı Toplumunda Kur’an ‎Kültürü ve Tefsir Çalışmaları -II-, 2013, s. 189.‎
  • • Belazuri, Ensabu'l-Eşraf, I, 230.‎
  • • Çift, Salih, Dönemin Aktüel Meseleleri Ekseninde Vani Mehmed Efendi-Niyazi-i Mısri ‎İhtilafı, Ulusal Vani Mehmed Efendi Sempozyumu, 07-08 Kasım 2009, Kestel-Bursa -‎Bildiriler- 2011, s. 63‎
  • • Doğramacı, Baha, Niyâzî-i Mısrî : Hayatı ve Eserleri, Ankara 1988.‎
  • • Ebû Dâvûd, Süleyman b. El-Eş’as es-Sicistânî, Sünen-i Ebî Dâvûd, Çağrı Yay., İst., 1981.‎
  • • Erdoğan, Kenan, Aziz Mahmud Hüdâyi ve Niyâzî-i Mısrî Arasındaki İlişkiler (İki Sûfî Şâir ‎Arasında Bir Karşılaştırma Denemesi), Üsküdar Sempozyumu I: 23-25 Mayıs 2003 Bildiriler, ‎‎2004, cilt: II, s. 289.‎
  • • Erdoğan, Kenan, Niyâzî-i Mısrî Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divanı, Ankara 1998.‎
  • • ‎ İbn Mâce, Ebû Abdillah el-Kazvînî, Sünen, thk., M.F.Abdülbaki, Dâru’l-Fikr, ts.‎
  • • ‎ Kandemir, M. Yaşar, Ahmed b. Hanbel, DİA, II, 76, İst., 1989.‎
  • • Kara, Mustafa, Bursa' da Tarikatlar ve Tekkeler, II, Uludağ Yayınları, Bursa 1993.‎
  • • Karataş Yunus, Osmanlı'da siyasal bir ceza aracı olarak sürgün: Niyâzî-i Mısrî örneği, ‎Yüksek Lisans, İnönü Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Kamu Yönetimi Anabilim ‎Dalı, Malatya, 2013, s.71-78.‎
  • • ‎ Kavruk, Hasan, Niyâzî-i Mısrî, Hayatı, Sanatı, Eserleri ve Türkçe Şiirleri, Malatya 2004. ‎
  • • Koca, Ferhat, İbn Teymiyye, DİA, XX, 391-393, İst. 1999.‎
  • • M. Mustafa el-A’zamî, Buhari, DİA, VI, 369, İst., 1992.‎
  • • Muhammed Hamîdullah, Serahsi, DİA, XXXVI, 544-546, İst., 2009.‎
  • • Müslim, Ebu’l-Huseyn Müslim b.Haccac, el-Câmiu’s-Sahîh, thk., M.F. Abdülbaki, Dâru ‎İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Lübnan, 1956.‎
  • • Niyâz-î Mısrî, lrfan Sofraları, çev. Süleyman Ateş, Yeni Ufuklar Neş, İstanbul, ts., s. 47. ‎• Tatcı, Mustafa, Limni’de Sürgün Bir Velî: Niyâzî-i Mısrî, Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi: ‎Gönül Sultanları Buluşması (26-28 Mayıs 2014) Bildiriler, 2014, cilt: I, s. 202.‎
  • • ‎ Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsa (ö.279/892), Sünenü’t-Tirmizî, (I-V) thk. Ahmed ‎Muhammed Şakîr - M. F. Abdulbâkî - İ. Adve Avad, Kahire 1357/1938.‎
  • • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi, III. Cilt, I. Kısım, 5. baskı Türk Tarih Kurumu ‎Yayınları, 1995.‎
  • • Uzunpostalcı, Mustafa, Ebu Hanife, DİA, X, 133, İst., 1994.‎

MALATYA’NIN YETİŞTİRDİĞİ GÜZİDE MUTASAVVIF NİYÂZÎ-İ ‎MISRÎ’NİN DİK DURUŞU‎

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 210 - 224, 30.06.2018

Öz

Niyâzî-i
Misrî, XVII. yüzyılda yaşamış tasavvuf alanının nadide ve güzide
şahsiyetlerinden biri olup, nevi şahsına münhasır hasletlere sahiptir. En başta
gelen özelliklerinden birisi, ilkeli, omurgalı, dik duruşlu bir kişiliğe sahip
olmasıdır. Ne pahasına olursa olsun bildiği ve inandığı ilkelerden taviz vermeyen,
eğilmeyen, bükülmeyen ve yalakacılık yapmayan bir kişiliktir. Günümüz insanına
bu açıdan da önemli bir takım mesajlar vermektedir. Dolayısıyla bu çalışmamızda
onun bu dik duruşluluğunu konu alarak ortaya çıkarmaya ve onun bu yönünü tanıtmaya
çalışılacağız. 

Kaynakça

  • • Abdulbaki Gölpınarlı, “Niyazi Mısri", Şarkiyat Mecmuası,1972, VII, 222.‎
  • • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Çağrı Yay., İst., 1982.‎
  • • Armağan, Mustafa, Bursa’da İki Rakip Sürgün: Niyazi-i Mısri ve Vani Mehmed Efendi, ‎Bursa’da Dünden Bugüne Tasavvuf Kültürü, 2003, cilt: II, 260-261.‎
  • • Aşkar Mustafa, Niyâzî-i Mısrî ve Tasavvuf Anlayışı, Ankara 1998.‎
  • • Aşkar, Mustafa, Tarikat- Devlet İlişkisi, Kadızâdeli ve Meşâyıh Tartışmaları Açısından ‎Niyâzî-i Misrî ve Döneme Etkileri, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 1999, ‎sayı: 1, I, 49.‎
  • • Aşkar, Niyâzî-i Mısrî, DİA, 2007, XXXIII, 167.‎
  • • Ateş Süleyman, "Niyazi-i Mısri (1618-1694)'nin hayatı ve eserleri", -İrfan Sofraları, Notlarla ‎çeviren: Süleyman Ateş, Ankara 1971. ‎
  • • Ay, Mahmut, Niyâzî-i Mısrî’nin Kur’an ve Tefsir Anlayışı, Osmanlı Toplumunda Kur’an ‎Kültürü ve Tefsir Çalışmaları -II-, 2013, s. 189.‎
  • • Belazuri, Ensabu'l-Eşraf, I, 230.‎
  • • Çift, Salih, Dönemin Aktüel Meseleleri Ekseninde Vani Mehmed Efendi-Niyazi-i Mısri ‎İhtilafı, Ulusal Vani Mehmed Efendi Sempozyumu, 07-08 Kasım 2009, Kestel-Bursa -‎Bildiriler- 2011, s. 63‎
  • • Doğramacı, Baha, Niyâzî-i Mısrî : Hayatı ve Eserleri, Ankara 1988.‎
  • • Ebû Dâvûd, Süleyman b. El-Eş’as es-Sicistânî, Sünen-i Ebî Dâvûd, Çağrı Yay., İst., 1981.‎
  • • Erdoğan, Kenan, Aziz Mahmud Hüdâyi ve Niyâzî-i Mısrî Arasındaki İlişkiler (İki Sûfî Şâir ‎Arasında Bir Karşılaştırma Denemesi), Üsküdar Sempozyumu I: 23-25 Mayıs 2003 Bildiriler, ‎‎2004, cilt: II, s. 289.‎
  • • Erdoğan, Kenan, Niyâzî-i Mısrî Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divanı, Ankara 1998.‎
  • • ‎ İbn Mâce, Ebû Abdillah el-Kazvînî, Sünen, thk., M.F.Abdülbaki, Dâru’l-Fikr, ts.‎
  • • ‎ Kandemir, M. Yaşar, Ahmed b. Hanbel, DİA, II, 76, İst., 1989.‎
  • • Kara, Mustafa, Bursa' da Tarikatlar ve Tekkeler, II, Uludağ Yayınları, Bursa 1993.‎
  • • Karataş Yunus, Osmanlı'da siyasal bir ceza aracı olarak sürgün: Niyâzî-i Mısrî örneği, ‎Yüksek Lisans, İnönü Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Kamu Yönetimi Anabilim ‎Dalı, Malatya, 2013, s.71-78.‎
  • • ‎ Kavruk, Hasan, Niyâzî-i Mısrî, Hayatı, Sanatı, Eserleri ve Türkçe Şiirleri, Malatya 2004. ‎
  • • Koca, Ferhat, İbn Teymiyye, DİA, XX, 391-393, İst. 1999.‎
  • • M. Mustafa el-A’zamî, Buhari, DİA, VI, 369, İst., 1992.‎
  • • Muhammed Hamîdullah, Serahsi, DİA, XXXVI, 544-546, İst., 2009.‎
  • • Müslim, Ebu’l-Huseyn Müslim b.Haccac, el-Câmiu’s-Sahîh, thk., M.F. Abdülbaki, Dâru ‎İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Lübnan, 1956.‎
  • • Niyâz-î Mısrî, lrfan Sofraları, çev. Süleyman Ateş, Yeni Ufuklar Neş, İstanbul, ts., s. 47. ‎• Tatcı, Mustafa, Limni’de Sürgün Bir Velî: Niyâzî-i Mısrî, Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi: ‎Gönül Sultanları Buluşması (26-28 Mayıs 2014) Bildiriler, 2014, cilt: I, s. 202.‎
  • • ‎ Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsa (ö.279/892), Sünenü’t-Tirmizî, (I-V) thk. Ahmed ‎Muhammed Şakîr - M. F. Abdulbâkî - İ. Adve Avad, Kahire 1357/1938.‎
  • • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi, III. Cilt, I. Kısım, 5. baskı Türk Tarih Kurumu ‎Yayınları, 1995.‎
  • • Uzunpostalcı, Mustafa, Ebu Hanife, DİA, X, 133, İst., 1994.‎
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saffet Sancaklı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sancaklı, S. (2018). MALATYA’NIN YETİŞTİRDİĞİ GÜZİDE MUTASAVVIF NİYÂZÎ-İ ‎MISRÎ’NİN DİK DURUŞU‎. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 210-224.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.