Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SULTAN ABDÜLAZİZ’İN KLASİK BATI MÜZİĞİNE BAKIŞININ “VALSE DAVET” ADLI BESTESİ ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 42 - 59, 30.12.2018

Öz




















Bu araştırmanın amacı, Osmanlı İmparatorluğunun
varoluşu süresince yetiştirdiği bestekar padişahlar arasında, Batılı müzik
formlarında beste yapmış ilk padişah olan Sultan Abdülaziz’in, Batı sanatlarına
mesafeli duruşuna ve bu duruşunu icraatlarıyla belgelemesine rağmen, salon
müziğinin Batılı örneklerinden hiç de aşağı kalmayan piyano parçaları
besteleyebilmesinin sebeplerini incelemektir. Ayrıca bu çalışmada Sultan
Abdülaziz’in belli bir dönemde Batı sanatlarına karşı olumlu bir tavır
almasının sebepleri de incelenecek, Sultan Abdülazizin sanatçı kişiliği
hakkında daha önce bu konuda yapılmış çalışmalar temelinde daha derinlemesine bir
araştırma yapılacaktır.

Kaynakça

  • Referans 1 Akansel, İ., “Osmanlı DÖönemindeki Batı Tipi Sanat Dallarının Osmanlı Modernleşmesine Etkisinin Yapısalcı Bir Bakışla Değerlendirilmesi”, Atatürk İletişim Dergisi, 2011, (2), ss.159-175.
  • Referans 2 Akdeniz, A.Ö., “Osmanlı’nın İtalyan Müzisyenleri”, Osmanlı Mirası Araştırmaları Dergisi, 4/2017, (10), ss.43-62
  • Referans 3 Aracı, E.,“Londra Cyrstal Palace’da Sultan Abdülaziz Onuruna Verilen Konser”, Toplumsal Tarih, (1998), ss. 29-49.
  • Referans 4 Aracı, E., (2011), Kayıp Seslerin İzinde, (1. baskı),Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Referans 5 Çetintaş, V., (2007), “Türk Heykel Sanatının Gelişim Aşamasında Abdülaziz Dönemi Sanat Etkinlikleri (1861-1876)", 38. Icanas Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi , TOBB Üniversitesi, Ankara, 10-15 Eylül 2007.
  • Referans 6 Çolakoğlu Sarı, G., “19. Yüzyıl Batılılaşma Hareketlerinin Osmanlı- Türk Müziğine Yansımaları“ Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 181/2014, (181), ss. 31-49.
  • Referans 7 Demir, A., “Islahatçı-Yenilikçi Sultan II. Mahmud Dönemi (1808-1839)”,Mevzuat Dergisi 2005/8, (88) [https://www.mevzuatdergisi.com/2005/04.htm] (20-10-2018)
  • Referans 8 Güner, S.S., “Çok Sesli (Alafranga) Müziğin Türk Toplumuna Giriş Süreci ve Sarayın Etkisi, Türk Müziğinin Tarihteki Yeri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2/2007, (6), ss. 49-70.
  • Referans 9 Kösemihal, M.R., (1939), Türkiye-Avrupa Musıkî Münasebetleri, Cilt. I (1600-1875), (1. baskı), Numune Matbaası, İstanbul.
  • Referans 10 Soydaş, M.E., Ş.Ş. Beşiroğlu, “Osmanlı Saray Müziğinde Yaylı Çalgılar” İtüdergisi/b Sosyal Bilimler, 4/2007, (1), ss. 3-12.
  • Referans 11 Şimşirgil, A., (2018), Kayı IX- Sonun Başlangıcı, (1. Baskı), Timaş yayınları, İstanbul.
  • Referans 12 Tekin, B.B., “Sultan Abdülaziz’in İngiltere (Londra) Ziyareti Hatıra Madalyası: 19. Yüzyilda Bati- Doğu Kimlik Algilayişinin Görsel Bir Özeti”, Journal of World of Turks 2012/4, (1) ss. 183-199.
  • Referans 13 Toker, H., “Sultan Abdülaziz Hakkında İngiltere'de Yayınlanmış Bir Makale ( Sultan and His Music)”, Milli Saraylar Dergisi 2013, (10), ss.165-171.
  • Referans 14 Toker, H., H. İ. Erbay, “The Musical Performance Presented For Sultan Abdülaziz at The Crystal Palace – As an Example Using Music as a Diplomatic Tool (Crystal Palas’da Sultan Abdülaziz İçin Sunulan Müzik Performansı – Müziği Diplomatik Bİr Araç Olarak Kullanılmasına bir Örnek), Musicologist International Journal of Music Studies. 2018/2, (1), ss. 32-48.
  • Referans 15 Yöre, S., “Osmanlı/Türk Müzik Kültüründe Levanten Müzikçiler”, Türkiyat Araştırma Dergisi, 2008, (24), ss. 413-437.
  • Referans 16 Handan TEMİRCİ, Osmanlı Devletinde Müzik ve Batılılaşma, [https://www.makaleler.com/osmanli-devletinde-muzik-ve-batililasma] (19.07.2018)
  • Referans 17 Müzisyen Osmanlı Padişahları, [http://Sultanabdulaziz.com/abdulaziz-donemi-bestekarlar/muzisyen-osmanli-padisahlari-musikisinas-Sultan-bestekarlar/] (09-10-2018)
  • Referans 18 Naum Tiyatrosu [http://www.bulentozgen.com/naum-tiyatrosu/?i=1] (21-10-2018)
  • Referans 19 Osmanlı Müziği [https://www.annefrank.de/mensch/tr/saadet-ikesus altan/schwerpunktthemen/osmanische-und-europaeische-musik] (14-08-2018)
  • Referans 20 Osmanlı Sarayında Müzik [http://www.tarihhaber.net/osmanli-sarayinda-muzik] (20.10.2018)
  • Referans 21Sultan Abdülaziz Han [http://islamilimleri.com/Ktphn/Kitablar/19/001/Turkce/rehber/008.htm](30-09-2018)
  • Referans 22 Sultan Abdülaziz Kimdir, Hayatı ve Kişiliği [https://Sultanabdulaziz.com/abdulaziz-kimdir/Sultan-abdulaziz-kimdir-hayati-ve-kisiligi-yasami] (07-08-2018)
  • Referans 23 Sultan Abdülaziz’in Opera Aşkı Belgelendi [http://www.hurriyet.com.tr/gundem/Sultan-abdulaziz-in-opera-aski-belgelendi-12259924] (19-10-2018)
  • Referans 24 Sultan Abdülmecid’in Opera Merakı [http://www.yeniulustv.net/kultur-sanat/Sultan-abdulmecidin-opera-meraki-h2273.html] (09-07-2018 )

Analysing of Sultan Abdülaziz’s Opinions About Western Art Music Through His Composition “Invitation to the Waltz

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 42 - 59, 30.12.2018

Öz




















The purpose of this research is to analyse the reasons,
how Sultan Abdulaziz -who was the first monarch who composed some piano pieces
in western forms, among the composer Sultans of Ottoman Empire- could compose
his piano pieces which are very close to it’s Western models of entertainment
music in terms of quality, even though his negative attitude to western arts
and he proved this attitude by his administration practices. Besides in this
research, it will be examined the reasons of Sultan Abdulaziz’s changing
attitude towards western arts in positive manner, it will be researched more
detailed that Sultan Abdulaziz’s artist personality  on the basis of previous studies about this
topic.

Kaynakça

  • Referans 1 Akansel, İ., “Osmanlı DÖönemindeki Batı Tipi Sanat Dallarının Osmanlı Modernleşmesine Etkisinin Yapısalcı Bir Bakışla Değerlendirilmesi”, Atatürk İletişim Dergisi, 2011, (2), ss.159-175.
  • Referans 2 Akdeniz, A.Ö., “Osmanlı’nın İtalyan Müzisyenleri”, Osmanlı Mirası Araştırmaları Dergisi, 4/2017, (10), ss.43-62
  • Referans 3 Aracı, E.,“Londra Cyrstal Palace’da Sultan Abdülaziz Onuruna Verilen Konser”, Toplumsal Tarih, (1998), ss. 29-49.
  • Referans 4 Aracı, E., (2011), Kayıp Seslerin İzinde, (1. baskı),Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Referans 5 Çetintaş, V., (2007), “Türk Heykel Sanatının Gelişim Aşamasında Abdülaziz Dönemi Sanat Etkinlikleri (1861-1876)", 38. Icanas Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi , TOBB Üniversitesi, Ankara, 10-15 Eylül 2007.
  • Referans 6 Çolakoğlu Sarı, G., “19. Yüzyıl Batılılaşma Hareketlerinin Osmanlı- Türk Müziğine Yansımaları“ Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 181/2014, (181), ss. 31-49.
  • Referans 7 Demir, A., “Islahatçı-Yenilikçi Sultan II. Mahmud Dönemi (1808-1839)”,Mevzuat Dergisi 2005/8, (88) [https://www.mevzuatdergisi.com/2005/04.htm] (20-10-2018)
  • Referans 8 Güner, S.S., “Çok Sesli (Alafranga) Müziğin Türk Toplumuna Giriş Süreci ve Sarayın Etkisi, Türk Müziğinin Tarihteki Yeri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2/2007, (6), ss. 49-70.
  • Referans 9 Kösemihal, M.R., (1939), Türkiye-Avrupa Musıkî Münasebetleri, Cilt. I (1600-1875), (1. baskı), Numune Matbaası, İstanbul.
  • Referans 10 Soydaş, M.E., Ş.Ş. Beşiroğlu, “Osmanlı Saray Müziğinde Yaylı Çalgılar” İtüdergisi/b Sosyal Bilimler, 4/2007, (1), ss. 3-12.
  • Referans 11 Şimşirgil, A., (2018), Kayı IX- Sonun Başlangıcı, (1. Baskı), Timaş yayınları, İstanbul.
  • Referans 12 Tekin, B.B., “Sultan Abdülaziz’in İngiltere (Londra) Ziyareti Hatıra Madalyası: 19. Yüzyilda Bati- Doğu Kimlik Algilayişinin Görsel Bir Özeti”, Journal of World of Turks 2012/4, (1) ss. 183-199.
  • Referans 13 Toker, H., “Sultan Abdülaziz Hakkında İngiltere'de Yayınlanmış Bir Makale ( Sultan and His Music)”, Milli Saraylar Dergisi 2013, (10), ss.165-171.
  • Referans 14 Toker, H., H. İ. Erbay, “The Musical Performance Presented For Sultan Abdülaziz at The Crystal Palace – As an Example Using Music as a Diplomatic Tool (Crystal Palas’da Sultan Abdülaziz İçin Sunulan Müzik Performansı – Müziği Diplomatik Bİr Araç Olarak Kullanılmasına bir Örnek), Musicologist International Journal of Music Studies. 2018/2, (1), ss. 32-48.
  • Referans 15 Yöre, S., “Osmanlı/Türk Müzik Kültüründe Levanten Müzikçiler”, Türkiyat Araştırma Dergisi, 2008, (24), ss. 413-437.
  • Referans 16 Handan TEMİRCİ, Osmanlı Devletinde Müzik ve Batılılaşma, [https://www.makaleler.com/osmanli-devletinde-muzik-ve-batililasma] (19.07.2018)
  • Referans 17 Müzisyen Osmanlı Padişahları, [http://Sultanabdulaziz.com/abdulaziz-donemi-bestekarlar/muzisyen-osmanli-padisahlari-musikisinas-Sultan-bestekarlar/] (09-10-2018)
  • Referans 18 Naum Tiyatrosu [http://www.bulentozgen.com/naum-tiyatrosu/?i=1] (21-10-2018)
  • Referans 19 Osmanlı Müziği [https://www.annefrank.de/mensch/tr/saadet-ikesus altan/schwerpunktthemen/osmanische-und-europaeische-musik] (14-08-2018)
  • Referans 20 Osmanlı Sarayında Müzik [http://www.tarihhaber.net/osmanli-sarayinda-muzik] (20.10.2018)
  • Referans 21Sultan Abdülaziz Han [http://islamilimleri.com/Ktphn/Kitablar/19/001/Turkce/rehber/008.htm](30-09-2018)
  • Referans 22 Sultan Abdülaziz Kimdir, Hayatı ve Kişiliği [https://Sultanabdulaziz.com/abdulaziz-kimdir/Sultan-abdulaziz-kimdir-hayati-ve-kisiligi-yasami] (07-08-2018)
  • Referans 23 Sultan Abdülaziz’in Opera Aşkı Belgelendi [http://www.hurriyet.com.tr/gundem/Sultan-abdulaziz-in-opera-aski-belgelendi-12259924] (19-10-2018)
  • Referans 24 Sultan Abdülmecid’in Opera Merakı [http://www.yeniulustv.net/kultur-sanat/Sultan-abdulmecidin-opera-meraki-h2273.html] (09-07-2018 )
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arman Artaç

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Artaç, A. (2018). SULTAN ABDÜLAZİZ’İN KLASİK BATI MÜZİĞİNE BAKIŞININ “VALSE DAVET” ADLI BESTESİ ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 42-59.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.