BibTex RIS Kaynak Göster

Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma

Yıl 2015, Cilt: 1, 26 - 33, 31.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı; devirli ve devirsiz spor yapan kadın ve erkek sporcuların çoklu zekâ alanlarının incelenmesidir. Çalışmaya, “devirli (CG)” spor yapan 39 kişi, “devirsiz (ACG)” spor yapan 42 kişi olmak üzere iki gruba ayrılmış toplam 81 sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılara; "Multiple Intelligence Scale" isimli, orijinali McClellan and Conti (2008)’ye ait olan ve Türkçe geçerliği ve güvenirliği Babacan (2012) tarafından gerçekleştirilen “Çoklu Zekâ Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçek; 3 alt başlık halinde toplam 27 maddeden oluşmaktadır. Ölçek ile birlikte katılımcılar tarafından, demografik özellikleri belirleyen 4 maddelik bir form doldurulmuştur. Ölçekten elde edilen veriler SPSS (Ver.22) paket programında yer alan frekans, yüzdelik hesaplamalar ve Student t Test yöntemleri ile analiz edilmiştir. Alfa (α) değeri olarak 0,05 kabul edilmiştir. Grupların ortalama yaşları CG için 21,59±3,48 yıl, ACG için ise 21,45±1,99 yıldır. Sonuç olarak; CG için “Varoluşçu ve İçsel Zekâ ” alanları baskın olarak tespit edilirken, ACG için ise “Görsel Zekâ ” alanının daha baskın olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altınok E (2008). Beden Eğitimi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Baba Kaya H, Karakaş G, Gizdem S (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bedensel/kinestetik zekâsı ile akademik başarılarının incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 66-74.
  • Babacan T (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üst-Bilişsel Okuma Stratejileri ile Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bümen NT (2011). Çoklu Zekâ. Ed. Özcan DEMİREL Eğitimde Yeni Yönelimler 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, s.1-3.
  • Büyüköztürk Ş (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (12. Baskı) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çinkılıç İ, Soyer F (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının çoklu zekâ alanları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 8(1), 4-16.
  • Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güllü M, Tekin M (2009). Spor Lisesi Öğrencileri ile Genel Lise Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırılması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 247-258.
  • Kahraman Dİ, Bavli Ö (2014). Investigation the multiple intelligence areas of university students who study in different departments. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 3(3), 65-71.
  • Kul M, Bozkuş T, Erol Z, Elçi G (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu sınavlarında kayıt yaptırmaya hak kazanan adaylar ile hak kazanamayan adayların çoklu zekâ alanların karşılaştırılması üzerine bir araştırma. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 1, 891-897.
  • McClellan JA, Conti GJ (2008). Identifying the multiple intelligences of your students. Journal of Adult Education, 37(1), 13-32.
  • Saban A (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. 5. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sevim Y (2002). Antrenman Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin M (2009). Ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların farklı zekâ tiplerindeki seviyelerinin karşılaştırılması. ATABESBD, 11(4), 29-51.
  • Ürgüp S, Aslan CS (2015). Investigation of students’ multiple intelligence domains in three different departments of the school of physical education and sports. Educational Research and Reviews, 10(15), 2068-2075.

Investigation of Athletes’ Multiple Intelligence Domains Doing Cyclic and Acyclic Sports: A Pilot Study

Yıl 2015, Cilt: 1, 26 - 33, 31.12.2015

Öz

The purpose of the present study was to determine multiple intelligence domains of male and female athletes according to their sport branches which are cyclic or acyclic. 81 athletes participated voluntarily in the study divided into 2 groups as 39 in cyclic group (CG) and 41 in acyclic group (ACG). "Multiple Intelligence Scale" belongs to McClellan and Conti (2008), whose Turkish validity and reliability studies were carried out by Babacan (2012), was used as the data collection tool. This scale has 27 items and three subscales. Also, an information form with 4 items that would demonstrate the students' demographic structure has been filled. Values obtained from scale were compared statistically by using SPSS (ver. 22) with the help of frequencies, percentages, and Student Samples t Test. Alpha level was set as 0,05 for statistical significance. The average age of the groups were 21,59 ± 3,48 years for CG and 21,45 ± 1,99 years for ACG. As a conclusion; "Existential and Intra-personal Intelligence" was determined as the premier intelligence areas for the athletes of CG. In addition, "Visual Intelligence" was found as the premier dominant area for athletes of ACG.

Kaynakça

  • Altınok E (2008). Beden Eğitimi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Baba Kaya H, Karakaş G, Gizdem S (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bedensel/kinestetik zekâsı ile akademik başarılarının incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 66-74.
  • Babacan T (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üst-Bilişsel Okuma Stratejileri ile Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bümen NT (2011). Çoklu Zekâ. Ed. Özcan DEMİREL Eğitimde Yeni Yönelimler 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, s.1-3.
  • Büyüköztürk Ş (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (12. Baskı) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çinkılıç İ, Soyer F (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının çoklu zekâ alanları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 8(1), 4-16.
  • Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güllü M, Tekin M (2009). Spor Lisesi Öğrencileri ile Genel Lise Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırılması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 247-258.
  • Kahraman Dİ, Bavli Ö (2014). Investigation the multiple intelligence areas of university students who study in different departments. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 3(3), 65-71.
  • Kul M, Bozkuş T, Erol Z, Elçi G (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu sınavlarında kayıt yaptırmaya hak kazanan adaylar ile hak kazanamayan adayların çoklu zekâ alanların karşılaştırılması üzerine bir araştırma. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 1, 891-897.
  • McClellan JA, Conti GJ (2008). Identifying the multiple intelligences of your students. Journal of Adult Education, 37(1), 13-32.
  • Saban A (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. 5. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sevim Y (2002). Antrenman Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin M (2009). Ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların farklı zekâ tiplerindeki seviyelerinin karşılaştırılması. ATABESBD, 11(4), 29-51.
  • Ürgüp S, Aslan CS (2015). Investigation of students’ multiple intelligence domains in three different departments of the school of physical education and sports. Educational Research and Reviews, 10(15), 2068-2075.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36MZ84GV
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Cem Sinan Aslan Bu kişi benim

Oğuzhan Dalkıran Bu kişi benim

Uğur Özer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, C. S., Dalkıran, O., & Özer, U. (2015). Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-33.
AMA Aslan CS, Dalkıran O, Özer U. Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma. UGEAD - IntJCES. Aralık 2015;1(1):26-33.
Chicago Aslan, Cem Sinan, Oğuzhan Dalkıran, ve Uğur Özer. “Devirli Ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2015): 26-33.
EndNote Aslan CS, Dalkıran O, Özer U (01 Aralık 2015) Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 1 1 26–33.
IEEE C. S. Aslan, O. Dalkıran, ve U. Özer, “Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma”, UGEAD - IntJCES, c. 1, sy. 1, ss. 26–33, 2015.
ISNAD Aslan, Cem Sinan vd. “Devirli Ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 1/1 (Aralık 2015), 26-33.
JAMA Aslan CS, Dalkıran O, Özer U. Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma. UGEAD - IntJCES. 2015;1:26–33.
MLA Aslan, Cem Sinan vd. “Devirli Ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 1, 2015, ss. 26-33.
Vancouver Aslan CS, Dalkıran O, Özer U. Devirli ve Devirsiz Spor Yapan Sporcuların Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi: Pilot Çalışma. UGEAD - IntJCES. 2015;1(1):26-33.