BibTex RIS Kaynak Göster

Nazar Temalı Kadın Giysi Tasarımları

Yıl 2016, Özel Sayı 1, 176 - 188, 01.08.2016

Öz

Bütün toplumlarda yaygın olarak görülen nazar inancının kökeni, Neolitik çağlara kadar uzanmaktadır. Araştırmalar sonucunda, eski dönemlerden itibaren Batı’da ve Doğu’da büyünün ve nazarın kötü etkilerine inanma ve bunlara karşı tedbirler alma bilgisinin köklü olduğu görülmüştür. Geçmişten günümüze varlığını sürdüren bu inanış, ülkemizin hemen her köşesinde günlük hayatın içerisinde ve bütün etkinliğiyle varlığını devam ettirmektedir. Halk arasında, nazara karşı mavi boncuk, delikli taş, nal, yumurta kabuğu gibi çeşitli nazarlıklar kullanma alışkanlıkları günümüzde de varlığını sürdürmektedir. Bu çalışmada nazarın kültürümüzdeki yeri incelenmiş, nazar boncuğu temalı kadın giyim tasarımları hazırlanmıştır. Hazırlanan tasarımlardan seçilen bir tanesinin üretimi yapılmıştır

Kaynakça

  • Acıpayamlı, O. (1962), Anadolu'da Nazarla İlgili Bazı Âdet Ve İnanmalar, Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi Cilt XX-Sayı: 1, Ankara.
  • Ağaç S., Gürşahbaz., N., (2013)“Konya Selçuklu Mimarisi Taş-Mermer Oyma Sanatındaki Örgelerin Giysi Tasarımında Uygulanması” 8, Konya, Ulusal Sanat Ve Tasarım Sempozyumu Ve Sergisi 9-10-11 Ekim
  • Atmaca, A. E. (2014) “Temel Tasarım” Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Çıblak, N. (2004). “Halk Kültüründe Nazar, Nazarlık İnancı ve Bunlara Bağlı Uygulamalar.” Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR). 103-125.
  • Çubukçu, İ.A. (1987), Türk- İslam Kültürü Üzerinde Araştırmalar Ve Görüşler, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Ekici, M. ve FEDAKÂR, P.(2014), “Gelenek, Aktarma, Dönüşüm Ve Kültür Endüstrisi Bağlamında Nazar Ve Nazar Boncuğu”, Millî Folklor, Yıl 26, Sayı 101,
  • Etikan,S. ve Kılıçarslan, H. (2012) “Düz Dokumalarda Nazar İnancı Ve Göz Motifi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi Sayı:10
  • Gür, D.ve Soykan, A. N.(2013) “Anadolu Kültüründe Nazar ve Nazarlıklar: Safranbolu Örneği.” Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Sayı:3 S:96-134
  • Kafesoğlu, İ. (1997), Türk Millî Kültürü, Ötüken Neşriyat A.Ş., İstanbul.
  • Kişioğlu S., Çakar Erenler G., Bayraktar F., (2003)“Bölgesel Giyim Tarzlarının koleksiyon Tasarımı Temalarındaki Rolü” 435-443, Ankara, II Kastamonu Kültür Sempozyumu 18-20 Eylül
  • Küçükerman, Ö. (2010) “Anadolu Mirasında 3000 Yıllık Tasarım, Sanayi ve Ustalık Öyküsü Göz Boncuğu”. Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları, Ankara
  • Seivewright, S.(2013) “Moda Tasarımında Araştırma Ve Tasarım” Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Uğurlu, S. Ve Koca, S. K (2010) Türk Kültürü Ve Anadolu Müslümanlığı İlişkisi Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi Sayı 22 Kırgızistan.
  • Zengingönül N., Çivitci Ş., Ağaç S.,(2003). “Kastamonu ili Nasrullah Camii Kalem işi Süslemelerinin Giyim Tasarımında Kullanılmasına ilişkin Bir Çalışma”409, Ankara II Kastamonu Kültür Sempozyumu 18-20 Eylül

Evil Eye Themed Women's Clothing Designs

Yıl 2016, Özel Sayı 1, 176 - 188, 01.08.2016

Öz

Origin of evil eye belief which is widespread in all societies, goes back to the Neolithic times. As a result of researches, it has been seen that believing in impacts of magic and evil eyes and knowledge of taking measures against them have been well-established since ancient times in West and East. This belief which has existed from past to present time, exists in almost every corner of our country's daily life with its whole effectiveness. Habits of using charms such as blue bead, stone having hollow, horseshoe, eggshell against evil eye as a conventional wisdom exist today. In this study, evil eye's place in our culture has been examined and evil eye bead themed women's clothing designs have been prepared. Oneof designs which were selected from these, were manufactured

Kaynakça

  • Acıpayamlı, O. (1962), Anadolu'da Nazarla İlgili Bazı Âdet Ve İnanmalar, Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi Cilt XX-Sayı: 1, Ankara.
  • Ağaç S., Gürşahbaz., N., (2013)“Konya Selçuklu Mimarisi Taş-Mermer Oyma Sanatındaki Örgelerin Giysi Tasarımında Uygulanması” 8, Konya, Ulusal Sanat Ve Tasarım Sempozyumu Ve Sergisi 9-10-11 Ekim
  • Atmaca, A. E. (2014) “Temel Tasarım” Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Çıblak, N. (2004). “Halk Kültüründe Nazar, Nazarlık İnancı ve Bunlara Bağlı Uygulamalar.” Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR). 103-125.
  • Çubukçu, İ.A. (1987), Türk- İslam Kültürü Üzerinde Araştırmalar Ve Görüşler, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Ekici, M. ve FEDAKÂR, P.(2014), “Gelenek, Aktarma, Dönüşüm Ve Kültür Endüstrisi Bağlamında Nazar Ve Nazar Boncuğu”, Millî Folklor, Yıl 26, Sayı 101,
  • Etikan,S. ve Kılıçarslan, H. (2012) “Düz Dokumalarda Nazar İnancı Ve Göz Motifi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi Sayı:10
  • Gür, D.ve Soykan, A. N.(2013) “Anadolu Kültüründe Nazar ve Nazarlıklar: Safranbolu Örneği.” Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Sayı:3 S:96-134
  • Kafesoğlu, İ. (1997), Türk Millî Kültürü, Ötüken Neşriyat A.Ş., İstanbul.
  • Kişioğlu S., Çakar Erenler G., Bayraktar F., (2003)“Bölgesel Giyim Tarzlarının koleksiyon Tasarımı Temalarındaki Rolü” 435-443, Ankara, II Kastamonu Kültür Sempozyumu 18-20 Eylül
  • Küçükerman, Ö. (2010) “Anadolu Mirasında 3000 Yıllık Tasarım, Sanayi ve Ustalık Öyküsü Göz Boncuğu”. Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları, Ankara
  • Seivewright, S.(2013) “Moda Tasarımında Araştırma Ve Tasarım” Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Uğurlu, S. Ve Koca, S. K (2010) Türk Kültürü Ve Anadolu Müslümanlığı İlişkisi Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi Sayı 22 Kırgızistan.
  • Zengingönül N., Çivitci Ş., Ağaç S.,(2003). “Kastamonu ili Nasrullah Camii Kalem işi Süslemelerinin Giyim Tasarımında Kullanılmasına ilişkin Bir Çalışma”409, Ankara II Kastamonu Kültür Sempozyumu 18-20 Eylül
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA73JK83DB
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Filiz Erden Bu kişi benim

E. Elhan Özus Bu kişi benim

Melek Tufan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Erden, F., Özus, E. E., & Tufan, M. (2016). Nazar Temalı Kadın Giysi Tasarımları. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(Special Issue 1), 176-188.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi