BibTex RIS Kaynak Göster

Modern Dönemde İsrâiliyyât Algısı

Yıl 2016, Özel Sayı 1, 330 - 343, 01.08.2016

Öz

Modern dönemde İsrâiliyyât özellikle tefsirde çok ciddi bir sorun olarak görülmüştür. Modernleşme sürecinde genel olarak İslam tarihinin ve İslamî ilimlerin yeni bir tenkit süzgecinden geçirildiği ve bu bağlamda birtakım kavramlara ve değerlere dair hiyerarşinin altüst olduğunu söylemek mümkündür. Özellikle Batı’daki rasyonalizm, pozitivizm gibi felsefî akımlar, Kitab-ı Mukaddes’le ilgili tarihsel eleştiri yöntemi ve kutsal metinlerin mitolojiden arındırılması (demitolojizasyon) teklifi gibi birtakım etkenlerin modern dönem İslam dünyasındaki İsrâiliyyât karşıtlığına etki edip etmediği veya ne ölçüde etki ettiği meselesi araştırma konumuz açısından önemlidir. Ayrıca, XX. yüzyılın başlarından itibaren Müslümanlarla Yahudiler arasında yaşanan birtakım siyasî problemler ve gergin ilişkilerin İsrâiliyyât karşıtı söylemi besleyip beslemediği meselesi de araştırmamızda ele alacağımız konulardandır

Kaynakça

  • Abduh, M. (1994). Tefsîru Cüz’i Amme, Kahire.
  • Abdurrahmân, Â. (1975). el-İsrâiliyyât fi’l-Ğazvi’l-Fikrî, Kahire.
  • Aydın, H. (2006). “İslam Modernizmi: Türkiye’deki Yansımaları ve İşlevleri”, Ekev Akademi Dergisi, yıl: 10, sayı: 27.
  • Çetinkaya, B. (2012). “Çağdaş İslâm Düşüncesi”, İslam Felsefesi Tarihi, Ankara.
  • Ebû Reyye, M. (1119). Edva’ ale’s Sünneti’l-Muhammediyye, Kahire.
  • Hatiboğlu, İ. (2001). “İsrâiliyat”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul.
  • İbn Atiyye, A. (2001). el-Muharrerü’l-Vecîz, Beyrut.
  • İşcan, Z. (1998). Muhammed Abduh’un Dinî ve Siyasî Görüşleri, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Jansen, J. (1999). Kur’an’a Bilimsel-Filolojik-Pratik Yaklaşımlar, trc. Halilrahman Açar, Ankara.
  • Juynboll, G. (1969). The Authenticity of the Tradition Literature, Discussion in Modern Egypt, Leiden.
  • Kara, İ. (2000). “Türkiye’de Din ve Modernleşme (Modernleşme Teşebbüslerinin Dinîleşmesi) -Metodolojik Temel Problemler-”, Modernleşme, İslâm Dünyası ve Türkiye:
  • Milletlerarası Tartışmalı İlmî Toplantı, İstanbul. Kara, İ. (2001). “İslamcı Söylemin Kaynakları ve Gerçeklik Değeri Üzerine Birkaç Not”,
  • İslâmiyât, cilt: 4, sayı: 4. Kara, İ. (2011). İlim Bilmez Tarih Hatırlamaz: Şerh ve Haşiye Meselesine Dair Birkaç Not,
  • Dergâh Yayınları, İstanbul. Kurtubî, M. (2006). el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân, thk. Muhammed b. Abdilmuhsin et-Türkî, Beyrut.
  • Nettler, R. (1998). “Early Islam, Modern Islam and Judaism: The Isra’iliyyat in Modern
  • Islamic Thought”, Studies in Muslim-Jewish Relations: Muslim-Jewish Encounters; Intellectual Traditions and Modern Polities, Oxford: Harwood Academic Publications. Öztürk, M. (2003). “Tefsir Tarihinde Ehl-i Kur’an Ekolü”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat
  • Fakültesi Dergisi, cilt: 3, sayı: 1. Öztürk, M. (2004). “Neo-Selefîlik ve Kur’an-Reşid Rıza’nın Kur’an ve Yorum Anlayışı
  • Üzerine-”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 4, sayı: 2. Öztürk, M. (2005). Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Öztürk, M. (2009). “İslam Dünyasında Yenilik ve Yenilikçilik Karşıtlığının Zihniyet Kodları
  • Modern Türkiye Örneği-”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 9, sayı: 1. Öztürk, M. (2013). Çağdaş İslam Düşüncesi ve Kur’ancılık, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Öztürk, M. (2014). Tefsirin Halleri, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Râzî, F. (2004). et-Tefsîru’l-Kebîr (Mefâtihu’l-Ğayb), Beyrut.
  • Rıza, R. (1406). el-Vahyü’l-Muhammedî, Beyrut.
  • Rıza, R. (1999). Tefsîru’l-Menâr, Beyrut.
  • Rıza, R. (t.y.). “Akâid-i İslâmiyye”, trc. Ahmed Hamdi Aksekili, Sebîlürreşâd, X/237. Rûmî, S. (1986). İtticâhâtü’t-Tefsîr fi’l-Karni’r-Râbi’ Aşere, Riyad.
  • Sönmez, M. (2002). “İslâm Modernizminin Doğuşu ve İki Önemli Temsilcisi”, Ankara
  • Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 18. Suyûtî, C. (1983). ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîri’l-Me’sûr, Beyrut.
  • Tottoli, R. (2002). Biblical Prophets in The Qur’ân and Muslim Literature, Survey: Curzen.
  • Zehebî, H. (1985). el-İsrâiliyyât fi’t-Tefsîr ve’l-Hadîs, Dımeşk.

The Isra’iliyyat Perception in the Modern Period

Yıl 2016, Özel Sayı 1, 330 - 343, 01.08.2016

Öz

Israiliyyāt has been seen as a critical problem in the modern period, in tafsīr in particular. It is possible to say that Islamic history and Islamic sciences have been examined very closely in the rationalization process, and so the hierarchy of some conceptions and values have disrupted. It is important for our study whether the factors such as a method of the historical criticism related to Holy Scriptures and a suggestion of demythologization of them made by some philosophical movements in the West, rationalism and positivism in particular, have effects upon anti-israiliyyāt discourse in the Islamic World, and if so, to what extent they have. Also, that whether some political problems and tense relations between the Muslims and Jews from the beginning of the 20 century have developed the anti-israiliyyāt discourse is one of the matters we examine in this study. th

Kaynakça

  • Abduh, M. (1994). Tefsîru Cüz’i Amme, Kahire.
  • Abdurrahmân, Â. (1975). el-İsrâiliyyât fi’l-Ğazvi’l-Fikrî, Kahire.
  • Aydın, H. (2006). “İslam Modernizmi: Türkiye’deki Yansımaları ve İşlevleri”, Ekev Akademi Dergisi, yıl: 10, sayı: 27.
  • Çetinkaya, B. (2012). “Çağdaş İslâm Düşüncesi”, İslam Felsefesi Tarihi, Ankara.
  • Ebû Reyye, M. (1119). Edva’ ale’s Sünneti’l-Muhammediyye, Kahire.
  • Hatiboğlu, İ. (2001). “İsrâiliyat”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul.
  • İbn Atiyye, A. (2001). el-Muharrerü’l-Vecîz, Beyrut.
  • İşcan, Z. (1998). Muhammed Abduh’un Dinî ve Siyasî Görüşleri, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Jansen, J. (1999). Kur’an’a Bilimsel-Filolojik-Pratik Yaklaşımlar, trc. Halilrahman Açar, Ankara.
  • Juynboll, G. (1969). The Authenticity of the Tradition Literature, Discussion in Modern Egypt, Leiden.
  • Kara, İ. (2000). “Türkiye’de Din ve Modernleşme (Modernleşme Teşebbüslerinin Dinîleşmesi) -Metodolojik Temel Problemler-”, Modernleşme, İslâm Dünyası ve Türkiye:
  • Milletlerarası Tartışmalı İlmî Toplantı, İstanbul. Kara, İ. (2001). “İslamcı Söylemin Kaynakları ve Gerçeklik Değeri Üzerine Birkaç Not”,
  • İslâmiyât, cilt: 4, sayı: 4. Kara, İ. (2011). İlim Bilmez Tarih Hatırlamaz: Şerh ve Haşiye Meselesine Dair Birkaç Not,
  • Dergâh Yayınları, İstanbul. Kurtubî, M. (2006). el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân, thk. Muhammed b. Abdilmuhsin et-Türkî, Beyrut.
  • Nettler, R. (1998). “Early Islam, Modern Islam and Judaism: The Isra’iliyyat in Modern
  • Islamic Thought”, Studies in Muslim-Jewish Relations: Muslim-Jewish Encounters; Intellectual Traditions and Modern Polities, Oxford: Harwood Academic Publications. Öztürk, M. (2003). “Tefsir Tarihinde Ehl-i Kur’an Ekolü”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat
  • Fakültesi Dergisi, cilt: 3, sayı: 1. Öztürk, M. (2004). “Neo-Selefîlik ve Kur’an-Reşid Rıza’nın Kur’an ve Yorum Anlayışı
  • Üzerine-”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 4, sayı: 2. Öztürk, M. (2005). Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Öztürk, M. (2009). “İslam Dünyasında Yenilik ve Yenilikçilik Karşıtlığının Zihniyet Kodları
  • Modern Türkiye Örneği-”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 9, sayı: 1. Öztürk, M. (2013). Çağdaş İslam Düşüncesi ve Kur’ancılık, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Öztürk, M. (2014). Tefsirin Halleri, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Râzî, F. (2004). et-Tefsîru’l-Kebîr (Mefâtihu’l-Ğayb), Beyrut.
  • Rıza, R. (1406). el-Vahyü’l-Muhammedî, Beyrut.
  • Rıza, R. (1999). Tefsîru’l-Menâr, Beyrut.
  • Rıza, R. (t.y.). “Akâid-i İslâmiyye”, trc. Ahmed Hamdi Aksekili, Sebîlürreşâd, X/237. Rûmî, S. (1986). İtticâhâtü’t-Tefsîr fi’l-Karni’r-Râbi’ Aşere, Riyad.
  • Sönmez, M. (2002). “İslâm Modernizminin Doğuşu ve İki Önemli Temsilcisi”, Ankara
  • Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 18. Suyûtî, C. (1983). ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîri’l-Me’sûr, Beyrut.
  • Tottoli, R. (2002). Biblical Prophets in The Qur’ân and Muslim Literature, Survey: Curzen.
  • Zehebî, H. (1985). el-İsrâiliyyât fi’t-Tefsîr ve’l-Hadîs, Dımeşk.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA39TD57NB
Bölüm Derleme
Yazarlar

Ertuğrul Döner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Döner, E. (2016). Modern Dönemde İsrâiliyyât Algısı. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(Special Issue 1), 330-343.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi