Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Animated Character Analysis and Costume Design with Structured Analysis

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 295 - 310, 30.12.2016

Öz

In various genres, costumes complement fictional characters and not only
constitute the external appearance of the fictional character, but are also
used for purposes of fun or style by fans who dress up as the character and
internalize that character’s state of mind. This phenomenon is called
cosplay. 

A literature review of the field has revealed no study made previously
on the cosplay costume design process according to character analysis. The
present study emphasizes the link between animated characters and cosplay work
and focuses on literature review, character analysis and the development of
costume design according to this analysis. The main aim of the present study is
to create an example for the development of a cosplay collection focusing on
the chosen character.





In this study, the structured analysis method, usually applied to
fairytales, will be used in the analysis of animated films. The first stage of
the study is the structured analysis of the 2012 Pixar Studios animated
film Brave and its main character Merida according to Vladimir
Propp’s theory as outlined in his Morphology of the Tale. In the
second stage, the applied research method will be used. In light of the data
obtained through the analysis in the first stage, costumes will be designed for
the animated character Merida. The development of costume design is limited to
the pre-production stages in the model adapted from Frings’s costume design
process: script analysis, research, determining costume themes, sketching,
sketch evaluation, choosing designs and determining fabric and colors. 

Kaynakça

  • Abuku, M., Odi, C. (2010). Costume And Make Up In Cultural Development. Creative Artist: A Journal of Theatre and Media Studies. Vol 5, No 1
  • Açımuz, N. (2013). Mimarlık Ve Moda Tasarımı Arakesitinde Bir Okuma. İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi
  • Canatan, Y. (2010). “Midas’ın Kulakları Operası” na Yeni Kostüm Önermeler. T. C. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Ana sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Çağan, M. (1997). Rengi Rengine - Renklerin Etkisi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çivitçi, Ş. (2010). Tiyatro Kostüm Tasarımı Ve Oluşum Süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi. Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. ART-E
  • Çöloğlu, Ö.D. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin "Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi. The Colour and Krzystof Kieslowski’s “Three Colours: Blue, White, Red” as a Creating Meaning Process in the Cinema. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi.
  • Eczacıbaşı, S. (1997). Sanat Ansiklopedisi III. Cilt, Hürriyet Ofset, s: 1786
  • Holt, M. (1988). Costume And Make- Up. Phaidon- Oxford.
  • Kasapoğlu, B. (2002). Bilgisayar Ortamında Mimari Tasarımda Eskiz. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi Y. İstanbul.
  • Karakoç, O. ( 2008). Sinemada Renk Olgusu “Ölümsüz”. T.C Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Sinema- Tv Anasanat Dalı. Yüksek Lisans Tezi
  • Koca, E., Koç, F., Kaya, Ö. (2011). Kostüm Tasarımcılarının Tasarım Sürecinde Karşılaştıkları Problemler. e-Journal of New World Sciences Academy. Volume: 6, Number: 2
  • Kuruç, B. (1987) Tiyatro İçin Pratik El Kitabı, Kültür ve Tur. Bakanlığı Yayınları: 777, 1.Baskı, s: 45.
  • Kırık, A.M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 21. Yuzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 2, Sayı: 6.
  • Nance, D.R. (2008). An Analysis of Fashion and Costume Design Processes by Deirdra Rhianna A thesis submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University In partial fulfillment of the Requirements for the degree of Master of Science Textile and Apparel, Technology and Management Raleigh,
  • Özer, D. (2012). Toplumsal Düzenin Oluşmasında Renk Ve İletişim Communication And Colour The Formatıon Of Socıal Order . ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi Issn: 1309-9302 http://sobiad.odu.edu.tr Cilt: 3 Sayı: 6 Aralık (10 Mayıs 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Pantone 100 Postcards (2011). June.
  • Tekin, A.S. (2007). Sahne Sanatlarında Kostüm Tasarım Süreci Ve Bu Süreç İçinde İstanbul Devlet Opera Ve Balesi’nde Sahnelenen Eserlerin İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi. Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı. Nisan
  • Nutku, Ö. (1989). Sahne Bilgisi. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Rıfat, M., Rıfat, S. ( 2001). Vladimir Propp Masalın Biçimbilimi. -Olağanüstü Masalların Yapısı - Om Yayınevi. İstanbul.
  • Seyidoğlu, H. (2000). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Can Yayınları
  • Sözen, M.F. (2013). Yapısalcı Yöntem Ve Bir Film Çözümlemesi. Structuralıst Method And The Analysis Of A Film. International Journal of Social Science. Volume 6 Issue 8, p. 609-624, October
  • Seivewright, S. (2013). Moda Tasarımında Araştırma ve Tasarım, İstanbul.
  • Yakın, B. (2015). Tasarım Sürecinde Eskiz ile Biçim - İçerik Sorgulama ve Çözümlemeleri: Bir Durum Analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Sayı: 15. DOI: http://dx.doi.org/10.18603/std.58695 (12 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • İnternet Kaynakları
  • http://pixar.wikia.com (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://pixar.wikia.com/wiki/Merida(1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://pixar.wikia.com/wiki/DunBroch_Kingdom (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.disneyturkiye.com.tr/cesur/hikaye.html (10 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.usemb-ankara.org.tr/ABDAnaHatlar/Tarih.htm (16 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.cografya.gen.tr/siyasi/devletler/ingiltere.htm (17 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.dictionary.com/browse/tartan (21 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.scottishpatterns.com/faq.html (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.mistythicket.com/womens/outfits/morrigan.html (8 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://nationalclothing.org/16-europe/scotland/9-national-dress-of-scotland-men-s-and-ladies-kilt.html (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).

Yapısal Çözümleme Yöntemiyle Animasyon Karakter Analizi ve Kostüm Tasarımı

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 295 - 310, 30.12.2016

Öz

Kostüm; onu taşıyan karakterin
üzerinde kalmamakta giysileriyle farklılık isteyen eğlence ya da tarz oluşturan
kişilerce, hayran oldukları karakterin dış görüntüsüne bürünerek onun ruh
haliyle kendilerini içselleştiren kişiler tarafından da kullanılmaktadır. Son
yıllarda uzak doğudan başlayarak dünyayı etkisi altına almaya başlayan bu
durumun yeni bir alt giyim kültürünü oluşturduğunu söylemek mümkündür. Anime,
manga, film, oyun ya da animasyon karakterlerinin görüntüsüne ve kimliğine
bürünmek isteyen kişilerce ortaya çıkarılan bu olgunun ise Cosplay olarak
isimlendirildiği görülmektedir.



Gerçekleştirilen yazın taramasında
karakter analizine uygun kostüm tasarımı, cosplay çalışma süreçlerini irdeleyen
herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Animasyon karakterlerin ve cosplay
çalışmalarının ilişkili olduğunun vurgulandığı bu çalışmada;  karakter analizinin nasıl gerçekleştirildiği,
karakter analizine göre kostüm tasarımlarının geliştirilmesi planlanmaktadır.
Bu çalışmadaki temel amaç; belirlenen karaktere yönelik cosplay koleksiyon
hazırlığına örnek oluşturabilecek bir çalışma ortaya koymaktır. Araştırma ile
masallarda kullanılan yapısal çözümleme yönteminin animasyon filmlerine
uygulanmasının yanı sıra; kostüm tasarımlara ilişkin aşamaların sistematik bir
şekilde ortaya konmasıyla alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırma belirlenen alt amaçlar doğrultusunda iki aşamalı olarak
planlanmıştır. Araştırmanın birinci aşamasını; 2012 Pixar stüdyosu yapımı
“Cesur” isimli animasyon filmi ve filmde yer alan “Merida”  karakterinin Vladimir Propp’un “Masalın
Biçimbilimi” adlı kitabında yer alan kuram çerçevesinde yapısal çözümleme ile
analizi oluşturmaktadır. İkinci aşamada uygulamalı araştırma yöntemi
kullanılacaktır. Birinci aşamada gerçekleştirilen analize göre ile edilen
veriler ışığında belirlenen “Merida” animasyon karakteri için kostüm
tasarımları yapılacaktır. Kostüm tasarımlarının hazırlanması Frings`in kostüm
tasarım surecinden uyarlanan modelde yer alan senaryo analizi, araştırma,
kostüm teması belirleme, eskiz çizme, eskiz değerlendirme, tasarım seçme,
malzeme ve renk belirleme ana başlıklarından oluşan üretim öncesi aşamalarla
sınırlandırılmıştır.

Kaynakça

  • Abuku, M., Odi, C. (2010). Costume And Make Up In Cultural Development. Creative Artist: A Journal of Theatre and Media Studies. Vol 5, No 1
  • Açımuz, N. (2013). Mimarlık Ve Moda Tasarımı Arakesitinde Bir Okuma. İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi
  • Canatan, Y. (2010). “Midas’ın Kulakları Operası” na Yeni Kostüm Önermeler. T. C. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Ana sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Çağan, M. (1997). Rengi Rengine - Renklerin Etkisi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çivitçi, Ş. (2010). Tiyatro Kostüm Tasarımı Ve Oluşum Süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi. Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. ART-E
  • Çöloğlu, Ö.D. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin "Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi. The Colour and Krzystof Kieslowski’s “Three Colours: Blue, White, Red” as a Creating Meaning Process in the Cinema. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi.
  • Eczacıbaşı, S. (1997). Sanat Ansiklopedisi III. Cilt, Hürriyet Ofset, s: 1786
  • Holt, M. (1988). Costume And Make- Up. Phaidon- Oxford.
  • Kasapoğlu, B. (2002). Bilgisayar Ortamında Mimari Tasarımda Eskiz. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi Y. İstanbul.
  • Karakoç, O. ( 2008). Sinemada Renk Olgusu “Ölümsüz”. T.C Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Sinema- Tv Anasanat Dalı. Yüksek Lisans Tezi
  • Koca, E., Koç, F., Kaya, Ö. (2011). Kostüm Tasarımcılarının Tasarım Sürecinde Karşılaştıkları Problemler. e-Journal of New World Sciences Academy. Volume: 6, Number: 2
  • Kuruç, B. (1987) Tiyatro İçin Pratik El Kitabı, Kültür ve Tur. Bakanlığı Yayınları: 777, 1.Baskı, s: 45.
  • Kırık, A.M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 21. Yuzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 2, Sayı: 6.
  • Nance, D.R. (2008). An Analysis of Fashion and Costume Design Processes by Deirdra Rhianna A thesis submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University In partial fulfillment of the Requirements for the degree of Master of Science Textile and Apparel, Technology and Management Raleigh,
  • Özer, D. (2012). Toplumsal Düzenin Oluşmasında Renk Ve İletişim Communication And Colour The Formatıon Of Socıal Order . ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi Issn: 1309-9302 http://sobiad.odu.edu.tr Cilt: 3 Sayı: 6 Aralık (10 Mayıs 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Pantone 100 Postcards (2011). June.
  • Tekin, A.S. (2007). Sahne Sanatlarında Kostüm Tasarım Süreci Ve Bu Süreç İçinde İstanbul Devlet Opera Ve Balesi’nde Sahnelenen Eserlerin İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi. Endüstriyel Sanatlar Anabilim Dalı. Nisan
  • Nutku, Ö. (1989). Sahne Bilgisi. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Rıfat, M., Rıfat, S. ( 2001). Vladimir Propp Masalın Biçimbilimi. -Olağanüstü Masalların Yapısı - Om Yayınevi. İstanbul.
  • Seyidoğlu, H. (2000). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Can Yayınları
  • Sözen, M.F. (2013). Yapısalcı Yöntem Ve Bir Film Çözümlemesi. Structuralıst Method And The Analysis Of A Film. International Journal of Social Science. Volume 6 Issue 8, p. 609-624, October
  • Seivewright, S. (2013). Moda Tasarımında Araştırma ve Tasarım, İstanbul.
  • Yakın, B. (2015). Tasarım Sürecinde Eskiz ile Biçim - İçerik Sorgulama ve Çözümlemeleri: Bir Durum Analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Sayı: 15. DOI: http://dx.doi.org/10.18603/std.58695 (12 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • İnternet Kaynakları
  • http://pixar.wikia.com (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://pixar.wikia.com/wiki/Merida(1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://pixar.wikia.com/wiki/DunBroch_Kingdom (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.disneyturkiye.com.tr/cesur/hikaye.html (10 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.usemb-ankara.org.tr/ABDAnaHatlar/Tarih.htm (16 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.cografya.gen.tr/siyasi/devletler/ingiltere.htm (17 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.dictionary.com/browse/tartan (21 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.scottishpatterns.com/faq.html (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://www.mistythicket.com/womens/outfits/morrigan.html (8 Ağustos 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • http://nationalclothing.org/16-europe/scotland/9-national-dress-of-scotland-men-s-and-ladies-kilt.html (1 Eylül 2016 tarihinde erişim sağlanmıştır).
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Berna Yıldırım Artaç

Saliha Ağaç

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 15 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım Artaç, B., & Ağaç, S. (2016). Yapısal Çözümleme Yöntemiyle Animasyon Karakter Analizi ve Kostüm Tasarımı. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 295-310.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi