Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Dil Öğretiminde Sosyal Değerlerin Aktarımı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 104 - 115, 30.06.2017

Öz

Değerler, bireylerin yaşama
şekillerini biçimlendiren tavır, tutum va davranışların topluma akseden
yönlerini ekonomik, pskolojik sosyolojik,siyasi,hukuki,dini ve insanı
ilgilendiren her alanda mevcut hali iyileştirme 
ve gelecek nesil adına daha iyiye taşımayı ilke edinen,bireylere
bireysel ve toplumsal duyarlılık eşliğinde sorumluluk bilinci aşılayan temel
değerlerin kazandırılmasında, zihin akıl,duygu bütünlüğü içerisinde gelişimini  besleyerek, güçlü ,sağlam karakterli ve
kaliteli  kişiliğe sahip bireyler
yetişmesini gaye edinen,daha çok iyi ve faydalı olanın tercih edildiği tüm bu
unsurların bireyler tarafından içselleşrilip, aktif olarak yaşama yansıtıldığı
her haliyle insanı şekillendiren etkinliklerdir.



Değerler eğitimi bireyden bireye,
toplumdan topluma göre değişkenlik, ayrıcalık ve farklılık taşıyan ve
kendilerini diğer toplumlardan ayrı ve bağımsız kılan farklı dil, din, kültür
unsurlarına rağmen insanlık adına iyi ve fayda dinamizmini esas almış yol bilmiştir.



Tüm bu unsurların ana kaynağı olan
dil ise kültür ve değer aktarımına ev sahipliği yapmakta ve gelişimini
ilerletmektedir. Dile sahip çıkışlık sağlam bir kültürü, kültür ise aynı fayda
da buluşacak olan değerlere barınaklık yapacaktır. Dolayısıyla değerlerden
beslenen kültür yaşamınını sürdürdüğü topluma ve gelecek nesillere aktarımını
dil ile sağlayacak ve muhafaza edecektir. Böylece dil, kültür ve değer
üçgeninin kıvamını bulup, şekil alması için eğitim kurumları ve eğitimciler
aktif bir rol üstlenecektir.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Dere-cesinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akbaş, O. (2007). “Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ıı. Kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Semp. 26-28 Kasım 2004 (Editör: Recep Kaymakçan ve diğerleri), DEM Yay. İstanbul.
  • Aktepe, V. (2015). Etkinlik temelli değer eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher: Social Science Studies, 2(3), 17-49.
  • Beiil, B. (2003). İyi Çocuk, Zor Çocuk “Doğru Davranışlar Ço-cuklara Nasıl Kazandırılır?” (Çev. Cuma Yorulmaz). Ankara: Arkadaş Yayınevi
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729, 50-57.
  • Huitt, W. (2004) Values.Eductional Psychology Interactive: http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/affsys/values.html
  • Fernandes, L. (1999). Value Personalisation: A Base for Value Education. www.eric.ed.gov, ERIC Document: ED 434 880
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji Nedir, çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kaplan, M. (1986). Kültür ve dil. (4.Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Özakpınar, Y. (2009). Bir medeniyet teorisi: kültür ve medeniyete yeni bir bakış. Ötüken.
  • Sevinç, M. (2006). Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansımaları, Ahlak ve Değerler. (Ed. Mehmetoğlu&Mehmetoğlu). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Simon, S. B., Leland, W H., Kirschenbaum, H. (1972). Values clarification a handbook of practical strategies for teachers and students. New York: Hart Publishing Company, Inc.
  • Suh, B. K., Traiger, J. (1999). Teaching values through elementary social studies and literature curricula. Education, 119(4), 723.
  • Whitney, I. B. (1986). ‘The status of values education in the middle and junior high schools of tennesse’, Unpublished doctorate thesis, Tennesse State University.
  • Ziebert, H.G. (2007). Çokkültürlü bir toplumda değerler eğitimi modelleri. (In R. Kaymakcan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Eds.), Değerler ve eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.)

Transmission of Social Values in Language Teaching

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 104 - 115, 30.06.2017

Öz

Values are attitudes of shaping
individuals' ways of life and activities that improve attitudes and behaviors
in all aspects of society that relate to economic, psychological, sociological,
political, legal, religious and human aspects. They make it a principle to
improve on behalf of the next generation and are very influential in bringing
basic values that overcome responsibility and consciousness in the face of
individual and social sensitivity to individuals. It aims to nurture
individuals with strong, solid character and high quality personality by
nurturing their development in values, mind intellect, and feeling integrity.
By virtue of social values, all these elements, which are aimed for better and
beneficial, are internalized by the individuals and are actively reflected in
life.

Teaching values shows variability,
privilege and difference according to the individuals and societies. In the
meantime, they include themselves with elements of language, religion and
culture that make them independent and different from other societies. 





The language, the main source of
all these elements, is home to culture and value transfer and promotes its
development.  Preserving a language will
make a strong culture; culture will shelter the values that will meet the same
benefit. Therefore, culture that is nourished by values will provide and
maintain language with the collective life and its transmission to future
generations. Accordingly, educational institutions and educators will play an
integral role in finding the shape of language, culture and value triangle. 

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Dere-cesinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akbaş, O. (2007). “Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ıı. Kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Semp. 26-28 Kasım 2004 (Editör: Recep Kaymakçan ve diğerleri), DEM Yay. İstanbul.
  • Aktepe, V. (2015). Etkinlik temelli değer eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher: Social Science Studies, 2(3), 17-49.
  • Beiil, B. (2003). İyi Çocuk, Zor Çocuk “Doğru Davranışlar Ço-cuklara Nasıl Kazandırılır?” (Çev. Cuma Yorulmaz). Ankara: Arkadaş Yayınevi
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729, 50-57.
  • Huitt, W. (2004) Values.Eductional Psychology Interactive: http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/affsys/values.html
  • Fernandes, L. (1999). Value Personalisation: A Base for Value Education. www.eric.ed.gov, ERIC Document: ED 434 880
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji Nedir, çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kaplan, M. (1986). Kültür ve dil. (4.Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Özakpınar, Y. (2009). Bir medeniyet teorisi: kültür ve medeniyete yeni bir bakış. Ötüken.
  • Sevinç, M. (2006). Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansımaları, Ahlak ve Değerler. (Ed. Mehmetoğlu&Mehmetoğlu). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Simon, S. B., Leland, W H., Kirschenbaum, H. (1972). Values clarification a handbook of practical strategies for teachers and students. New York: Hart Publishing Company, Inc.
  • Suh, B. K., Traiger, J. (1999). Teaching values through elementary social studies and literature curricula. Education, 119(4), 723.
  • Whitney, I. B. (1986). ‘The status of values education in the middle and junior high schools of tennesse’, Unpublished doctorate thesis, Tennesse State University.
  • Ziebert, H.G. (2007). Çokkültürlü bir toplumda değerler eğitimi modelleri. (In R. Kaymakcan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Eds.), Değerler ve eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.)
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Yunus Akar

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2017
Kabul Tarihi 29 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akar, Y. (2017). Dil Öğretiminde Sosyal Değerlerin Aktarımı. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 104-115.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi