Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Erzurum Yöresi Halk Oyunları Müziğinin Müzikal Yapılarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 272 - 281, 30.12.2017

Öz

Oyun insan hayatının her
safhasında vardır ve hayatın geneli de bir oyuna benzetilebilir. İnsanların
toplum içinde üstlendikleri statüler onları branşlarında birer oyuncu konumuna
sokmaktadır. Türk Halk Oyunları Geleneksel kültürümüzün vazgeçilmez
unsurlarından ve Türk insanının nesilden nesile aktarılarak devam eden kültürel
özelliklerinden biridir.



Bu araştırma, Erzurum yöresi halk
oyunlarının müzikal yapısını saptamak, türkülerin makam ve usul yapıları
incelemek amacı ile yapılmıştır. Tür olarak betimsel türde, model olarak genel
tarama modelindedir. Araştırmada T.R.T nota arşivine kayıtlı Erzurum yöresi
halk oyunlarının incelemesi yapılmıştır.



Elde edilen sonuçlara göre, Türk
Halk Oyunları türleri arasında “Bar” olarak tasnif edilmiş olan oyunlar, kadın
ve erkek barları diye ikiye ayrılmıştır. Erzurum barları, Uşşak, Hüzzam,  Buselik, Hüseyni,  Rast, Çargah makamlarından oluşmaktadır ve
4/4,  5/8,  6/8,  
9/8,  10/8, 12/8,  16/8, 18/8, 2/4 usullerdedir.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (1990). Klasik Türk Müziği Şarkı Formunda Usûl-Aruz Vezni İlişkisi. Konya: Sanatta Yeterlilik Tezi.
  • And, M. (1974). Oyun ve Bügü , İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Atılcan, İ.C. (1991). Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri. İstanbul: Erzurumlular Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, Dinç Matbaası.
  • Atılcan, İ.C. (1997). Erzurum Yakutiye Dergisi, “Bar Oyunu Bar Ayini”.
  • Ay, G. (1990). Folklora Giriş, İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Mezunları Yayınları 1, Kasım.
  • Boratav, P.N. (1973). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Ankara: Fono Matbaacılık.
  • Bulut, S. (1984). Kuşaktan Kuşağa Erzurum Folkloru. Ankara: Erzurum Halk Oyunları Türküleri Derneği Yayınları.
  • Doğan, A.S. (2011). Erzurum’un İlçelerinde Oynanan Halay Oyunlarında Bilinmeyen Garabet (Garampet) Ekev Akademi Dergisi.
  • Eroğlu, T. (1995). Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da Halk Oyunları ve Halaylar’ın İncelenmesi, Ankara, 12.
  • Ekici, S. (2002). “Türk Müziği Devlet Konservatuarlarında Nasıl Bir Yapılanma Olmalıdır”, 21.yy başında Türkiye’de Müzik Sempozyumu, s.217, Sevda Cenap And Müzik Vakfı, Ankara.
  • Ekmekcioğlu, İ. (2001). Türk Halk Oyunları, İstanbul.
  • Eroğlu, T. (1988). Türk Halk Oyunlarının Sahnelenmesinde Sahne Düzeni Uygulamasının Gerekliliği ve Ortaya Çıkan Problemler, Sempozyum Bildirileri, Ankara.
  • Gazimihal, M.R. (1930). Şarki Anadolu Türkü ve Oyunları, İstanbul, s. 5.
  • Gazimihal, M.R. (1960). Erzurum Yakutiye Dergisi, Yıl 2, Sayı 2, s. 31.
  • Gazimihal, M. R. (1991). Türk Halk Oyunları Kataloğu, Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları:161, Ankara.
  • Hamza, G., Bayhan, A.A., Aslan, M. (2010). Sanat Tarihi Açısından Erzurum, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları, Erzurum.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Örnek, S.V. (1971).100 Soruda İlkelerle Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul, Gerçek Yayınevi.
  • Torun, M. (1996). Gelenekle Geleceğe Ud Metodu, İstanbul: Çağlar Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Oyun Maddesi, s.345.

Analysis of the Musical Structure of Erzurum Folk Dance Musics

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 272 - 281, 30.12.2017

Öz

Game is at every stage of human
life and one can see the life as a part of a game too. The statue that people
take in the society puts them in the position of a player in their branches.
Turkish Folk Dances is one of the indispensable elements of our traditional
culture and the cultural characteristics of the Turkish people that have been
passed on to impending generations.

This research was carried out
with the aim of determining the musical structure of Erzurum regional folk
dances and examining the maqam and procedural features of the Turkish people.
The type is descriptive type, the model is the general screening model. In the
analysis, the T.R.T registered folk games of Erzurum region is also studied.





According to the results
obtained, the games classified as "Bar" among the Turkish Folklore
genres are divided into two as men and women bars. Erzurum bars are composed of
Uşşak, Hüzzam, Buselik, Hüseyni, Rast, Çargah makams and 4/4, 5/8, 6/8, 9/8,
10/8, 12/8, 16/8, 18/8, 2 / 4 are in procedures.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (1990). Klasik Türk Müziği Şarkı Formunda Usûl-Aruz Vezni İlişkisi. Konya: Sanatta Yeterlilik Tezi.
  • And, M. (1974). Oyun ve Bügü , İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Atılcan, İ.C. (1991). Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri. İstanbul: Erzurumlular Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, Dinç Matbaası.
  • Atılcan, İ.C. (1997). Erzurum Yakutiye Dergisi, “Bar Oyunu Bar Ayini”.
  • Ay, G. (1990). Folklora Giriş, İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Mezunları Yayınları 1, Kasım.
  • Boratav, P.N. (1973). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Ankara: Fono Matbaacılık.
  • Bulut, S. (1984). Kuşaktan Kuşağa Erzurum Folkloru. Ankara: Erzurum Halk Oyunları Türküleri Derneği Yayınları.
  • Doğan, A.S. (2011). Erzurum’un İlçelerinde Oynanan Halay Oyunlarında Bilinmeyen Garabet (Garampet) Ekev Akademi Dergisi.
  • Eroğlu, T. (1995). Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da Halk Oyunları ve Halaylar’ın İncelenmesi, Ankara, 12.
  • Ekici, S. (2002). “Türk Müziği Devlet Konservatuarlarında Nasıl Bir Yapılanma Olmalıdır”, 21.yy başında Türkiye’de Müzik Sempozyumu, s.217, Sevda Cenap And Müzik Vakfı, Ankara.
  • Ekmekcioğlu, İ. (2001). Türk Halk Oyunları, İstanbul.
  • Eroğlu, T. (1988). Türk Halk Oyunlarının Sahnelenmesinde Sahne Düzeni Uygulamasının Gerekliliği ve Ortaya Çıkan Problemler, Sempozyum Bildirileri, Ankara.
  • Gazimihal, M.R. (1930). Şarki Anadolu Türkü ve Oyunları, İstanbul, s. 5.
  • Gazimihal, M.R. (1960). Erzurum Yakutiye Dergisi, Yıl 2, Sayı 2, s. 31.
  • Gazimihal, M. R. (1991). Türk Halk Oyunları Kataloğu, Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları:161, Ankara.
  • Hamza, G., Bayhan, A.A., Aslan, M. (2010). Sanat Tarihi Açısından Erzurum, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları, Erzurum.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Örnek, S.V. (1971).100 Soruda İlkelerle Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul, Gerçek Yayınevi.
  • Torun, M. (1996). Gelenekle Geleceğe Ud Metodu, İstanbul: Çağlar Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Oyun Maddesi, s.345.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Ahmet Selçuk Bayburtlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2017
Kabul Tarihi 26 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayburtlu, A. S. (2017). Erzurum Yöresi Halk Oyunları Müziğinin Müzikal Yapılarının İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 272-281.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi