BibTex RIS Kaynak Göster

Serbest Zamanı Tatmini Okul Başarısını Artırır mı? Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Tatmini ve Genel Not Ortalaması Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 11 - 17, 15.08.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmini ve genel not ortalaması arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, spor bilimleri fakültesi öğrencisi 122 erkek (%53.5) ve 106 kadın (%46.5) olmak üzere toplam 228 öğrenci gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Serbest Zaman Tatmin Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS 17 paket programında, tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi ve adımsal regresyon analizi ile yapılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi .05 olarak belirlenmiştir.  Pearson korelasyon analizi bulgularına göre öğrencilerin genel not ortalaması ile eğitim (r=.178, p<.05), fizyolojik (r=.152, p<.05), estetik (r=.249, p<.05), sosyal (r=.235, p<.05) ve psikolojik (r=.218, p<.05) alt boyutları arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Genel not ortalaması ile rahatlama alt boyutu arasında ise anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (r=.104, p>.05). Regresyon analizinde ise, serbest zaman tatmininin genel not ortalamasındaki varyansın %8’ini açıkladığı belirlenmiştir F(6,224)=9.463, p<.000. Bu açıklama oranına anlamlı katkı yapan değişkenler estetik (β=.17, p<.05) ve sosyal (β=.15, p<.05) boyutlarıdır. Bulgular genel olarak değerlendirildiğinde serbest zaman tatmini ile genel not ortalamasının kısmen ilişkili olduğu söylenebilir. 

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Y. S., Taşmektepligil, M. Y., Albay, F., Bayrak, M., & Paktaş, Y. (2006). Serbest Zaman Eğitimi ve Önemi. Millî Eğitim, 315.
  • Beard, JG, Ragheb, MG. (1980). Measuring leisure satisfaction. Journal of Leisure Research, 12(1), 20-33.
  • Currel, S. (2005). The March of Spare Time: The Problem and Promise of Leisure in The Great Depression, Pennsylvania: University of Philedelphia Press.
  • Eccles, J. S., Barber, B. L., Stone, M., & Hunt, J. (2003). Extracurricular activities and adolescent development. Journal of social issues, 59(4), 865-889.
  • Gökçe, H. (2008). Serbest zaman doyumunun yaşam doyumu ve sosyodemografik değişkenlere ilişkisnin incelenmesi (Doctoral dissertation, Pamukkale Üniversitesi).
  • Iso-Ahola, S. (1980). The Social Psychology of Leisure and Recreation (New York: McGraw Hill).
  • Karagün, E., Yıldız, M., Başaran, Z., & Çağlayan, Ç. (2010). Sosyal fobi özellikleri gösteren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 139-144.
  • Karlı, Ü., Polat, E., Yılmaz, B., & Koçak, S. (2008). Serbest Zaman Tatmin Ölçeği’nin (SZTÖ-uzun versiyon) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 80-91.
  • Kelly, R. (1996). Leisure (Melbourne: Allyn and Bacon).
  • Kılbaş Ş. (2010). Rekreasyon -Boş Zamanı Değerlendirme, Genişletilmiş 5. Bs, Ankara: Gazi Kitabevi
  • Lewis, J.B., Barcelona, R.B., & Jones, T. (2001). Leisure satisfaction and quality of life: Issues for the justification of campus recreation. NIRSA Journal, 25(2), 57-63.
  • Mahoney, J. L. (2000). School extracurricular activity participation as a moderator in the development of antisocial patterns. Child development, 71(2), 502-516.
  • Marsh, H., & Kleitman, S. (2002). Extracurricular school activities: The good, the bad, and the nonlinear. Harvard educational review, 72(4), 464-515.
  • Mclean, D.D., Hurd, A.R. Ve Rogers, N.B. (2005). Recreation and Leisure in Modern Society, USA: Johns and Bartlett Publishers.
  • Misra, R., & Mckean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41.
  • Ngai, V. T. (2005). Leisure satisfaction and quality of life in Macao, China.Leisure Studies, 24(2), 195-207.
  • Özdağ, S., Yeniçeri, M., Fişekçioğlu, İ.B., Akçakoyun F., Kürkçü, R. (2009). Devlet Memurlarının Boş Zaman Değerlendirme Eğilimleri, Antropometrik ve Fiziksel Uygunluk Seviyeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 307-323.
  • Ragheb, K.G., & Mckinney, J. (1993). Campus recreation and perceived academic stress. Journal of College Student Development, 34(1), 5-10.
  • Sabbağ, Ç., & Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4), 10-23.
  • Scarmeas, N., Levy, G., Tang, M. X., Manly, J., & Stern, Y. (2001). Influence of leisure activity on the incidence of alzheimer’s disease. Neurology, 57(12), 2236-2242.
  • Spiers, A., & Walker, G. J. (2008). The effects of ethnicity and leisure satisfaction on happiness, peacefulness, and quality of life. Leisure Sciences,31(1), 84-99.
  • Tel, M. Ve Köksalan, B. (2008). Öğretim Üyelerinin Spor Etkinliklerinin Sosyolojik Olarak İncelenmesi (Doğu Anadolu Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 261–278.
  • Usal, A. (1981). Çağdaş Bunalım/Turizm, Ege Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi,1 (1-2): 13-19.
  • Wang, J. Y. J., Zhou, D. H. D., Li, J., Zhang, M., Deng, J., Tang, M., ... & Chen, M. (2006). Leisure activity and risk of cognitive impairment: the Chongqing aging study. Neurology, 66(6), 911-913.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 11 - 17, 15.08.2016

Öz

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Y. S., Taşmektepligil, M. Y., Albay, F., Bayrak, M., & Paktaş, Y. (2006). Serbest Zaman Eğitimi ve Önemi. Millî Eğitim, 315.
  • Beard, JG, Ragheb, MG. (1980). Measuring leisure satisfaction. Journal of Leisure Research, 12(1), 20-33.
  • Currel, S. (2005). The March of Spare Time: The Problem and Promise of Leisure in The Great Depression, Pennsylvania: University of Philedelphia Press.
  • Eccles, J. S., Barber, B. L., Stone, M., & Hunt, J. (2003). Extracurricular activities and adolescent development. Journal of social issues, 59(4), 865-889.
  • Gökçe, H. (2008). Serbest zaman doyumunun yaşam doyumu ve sosyodemografik değişkenlere ilişkisnin incelenmesi (Doctoral dissertation, Pamukkale Üniversitesi).
  • Iso-Ahola, S. (1980). The Social Psychology of Leisure and Recreation (New York: McGraw Hill).
  • Karagün, E., Yıldız, M., Başaran, Z., & Çağlayan, Ç. (2010). Sosyal fobi özellikleri gösteren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 139-144.
  • Karlı, Ü., Polat, E., Yılmaz, B., & Koçak, S. (2008). Serbest Zaman Tatmin Ölçeği’nin (SZTÖ-uzun versiyon) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 80-91.
  • Kelly, R. (1996). Leisure (Melbourne: Allyn and Bacon).
  • Kılbaş Ş. (2010). Rekreasyon -Boş Zamanı Değerlendirme, Genişletilmiş 5. Bs, Ankara: Gazi Kitabevi
  • Lewis, J.B., Barcelona, R.B., & Jones, T. (2001). Leisure satisfaction and quality of life: Issues for the justification of campus recreation. NIRSA Journal, 25(2), 57-63.
  • Mahoney, J. L. (2000). School extracurricular activity participation as a moderator in the development of antisocial patterns. Child development, 71(2), 502-516.
  • Marsh, H., & Kleitman, S. (2002). Extracurricular school activities: The good, the bad, and the nonlinear. Harvard educational review, 72(4), 464-515.
  • Mclean, D.D., Hurd, A.R. Ve Rogers, N.B. (2005). Recreation and Leisure in Modern Society, USA: Johns and Bartlett Publishers.
  • Misra, R., & Mckean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41.
  • Ngai, V. T. (2005). Leisure satisfaction and quality of life in Macao, China.Leisure Studies, 24(2), 195-207.
  • Özdağ, S., Yeniçeri, M., Fişekçioğlu, İ.B., Akçakoyun F., Kürkçü, R. (2009). Devlet Memurlarının Boş Zaman Değerlendirme Eğilimleri, Antropometrik ve Fiziksel Uygunluk Seviyeleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 307-323.
  • Ragheb, K.G., & Mckinney, J. (1993). Campus recreation and perceived academic stress. Journal of College Student Development, 34(1), 5-10.
  • Sabbağ, Ç., & Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4), 10-23.
  • Scarmeas, N., Levy, G., Tang, M. X., Manly, J., & Stern, Y. (2001). Influence of leisure activity on the incidence of alzheimer’s disease. Neurology, 57(12), 2236-2242.
  • Spiers, A., & Walker, G. J. (2008). The effects of ethnicity and leisure satisfaction on happiness, peacefulness, and quality of life. Leisure Sciences,31(1), 84-99.
  • Tel, M. Ve Köksalan, B. (2008). Öğretim Üyelerinin Spor Etkinliklerinin Sosyolojik Olarak İncelenmesi (Doğu Anadolu Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 261–278.
  • Usal, A. (1981). Çağdaş Bunalım/Turizm, Ege Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi,1 (1-2): 13-19.
  • Wang, J. Y. J., Zhou, D. H. D., Li, J., Zhang, M., Deng, J., Tang, M., ... & Chen, M. (2006). Leisure activity and risk of cognitive impairment: the Chongqing aging study. Neurology, 66(6), 911-913.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

İhsan Sarı

Erdi Kaya

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarı, İ., & Kaya, E. (2016). Serbest Zamanı Tatmini Okul Başarısını Artırır mı? Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Tatmini ve Genel Not Ortalaması Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 11-17.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------