BibTex RIS Kaynak Göster

GENÇLİK MERKEZLERİNE ÜYE OLAN GENÇLERİN ATILGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 9, 09.04.2016

Öz

Bu araştırma Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü’ne bağlı hizmet veren Gençlik Merkezlerine üye olan gençlerin atılganlık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı türdeki araştırmanın evrenini Elazığ ve Malatya Gençlik Merkezlerinin aktif üyesi olan 1877 kişi oluştururken, örneklemi araştırmaya katılmayı kabul eden 297 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak anket formu ile A.S.Rathus (1977) tarafından geliştirilen Acar (1980) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) kullanılmıştır. Veriler istatistik paket programında değerlendirilmiş, sayı, yüzde ve ortalama olarak ifade edilmiştir. Analizde bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada gençlik merkezlerine üye olan gençlerin atılganlıklarının orta düzeyde (110.6±12.39) olduğu belirlenmiştir (Min. 76-Maks. 141). Gençlerin demografik özelliklerine göre atılganlık düzeyleri incelendiğinde; yaşa göre anlamlı farklılık olduğu belirlenmiş, 14-17 yaş grubunda yer alan gençlerin atılganlık düzeyi diğer yaş gruplarındaki gençlerden daha düşük, eğitim düzeyine göre bakıldığında ise lisede okuyan gençlerin atılganlık düzeyi üniversite okuyan gençlerden düşük olduğu görülmüştür (p<0.05). Araştırmaya katılan gençlerin cinsiyetlerine, gençlik merkezlerine gelme süreleri ve sıklığına, spor yapıp yapmama durumlarına göre atılganlık düzeyleri benzer dağılım göstermiştir (p>0.05).

Kaynakça

  • Acar, N.V. Arıcıoğlu, A., Gültekin, F., Gençtanırım, F.(2008). Üniversite Öğrencilerinin Güvengenlik Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 35:342-350.
  • Adana, F., Aktaş, B., Erdağı, S., Eliş, S., Alkan, H., Uluman, Ö. (2009). Hemşirelik ve Sağlık Memurluğu Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.12(2):51-56.
  • Aydın, B. (1991). Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri açısından Atılganlık Seviyesinin İncelenmesi. M.Ü.Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 3: 25-36.
  • Bal, Ü. (2003). Hastanede Çalışan Hemşire ve Diğer Bayan Sağlık Personelinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çağatay, N., Yörükoğlu, A., Oğuzkan, F. Öğrenciler, Öğretim Üyeleri, Anne Babalar Yönünden Gençliğin Eğitimi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2. Baskı, Ankara.
  • Çam, İ., Özçelik, İY., Çetin, B., Salman, M., Çekin, R. (2010). Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Değişik Demografik Özelliklere Göre Atılganlık Düzeylerinin Araştırılması. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(2):46-51.
  • Çok, F. (2007). Farklı Bağlamlarda Ergen Gelişimi. Ankara, İmge Kitabevi, 19-35.
  • Efe, M. (2007). 14-16 Yaş Grubu Bireylerde Spor Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ercan, Ç. (2010). Ergenlerin Spor Yapma Alışkanlıklarının Kişilik ve Atılganlık Özellikleri Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Esen, CA., (2012). Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Gacar, A., Coşkuner, Z. (2010). Güreşçilerin Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. E-Journal of New World Science Academy. 5(3): 195-203.
  • Güneş, V. (2010) Spor Lisesi ve Farklı Liselerdeki Öğrencilerin Atılganlık Düzeyleri ile Akademik Başarılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • İnceoğlu, D., Aytar, G. (1987). Bir Grup Ergende Atılgan Davranış Düzeyi Araştırması. Psikoloji Dergisi. 6(21):23-24.
  • Kapıkıran, İ. (1993). İçten ve Dıştan Denetimliliğe Sahip Ergenlerin Atılganlık Düzeyinin Saptanması. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Karakoyun, K.(2011). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin Atılganlık Düzeyleri ile Aile İşlevleri Arasındaki İlişkinin Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kelleci, M., Avcı, D., Ata, EE., Doğan, S. (2011). Kendini Tanıma ve Girişkenlik Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerine Etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2):46-51.
  • Kırımoğlu, H., Kepoğlu, A., Dereceli, Ç., Parlak, N., Tozoğlu, E. (2009). İlköğretim II.Kademe Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Spora katılımları Bakımından İncelenmesi (Ankara-Elmadağ İlçesi Örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 11(1):7-15.
  • Kulaksızoğlu, A. (1998). Ergenlik Psikolojisi, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Küçükkaragöz, H., Canbulat, T., Akay, Y. (2013). Öğretmen Adaylarında Atılganlık Düzeyi ve İletişim Becerleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(22):123-133.
  • Menteş, A. (2007). Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeyine Sporun Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özbulak, BE., Aypay, A., Aypay, A. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Ve Atılganlık Becerilerinin Bazı Değişkenlerle İlişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 10(36):77-93.
  • Özcan A. (2006). Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Basın Yay. Ankara.
  • Öztürk, F., Efe, M., Koparan, Ş. (2007). 14-16 Yaş Grubu Kızlarda Hentbol Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 18(4):147-155.
  • Voltan, N. (1980). Rathus Atılganlık Envanterinin Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Psikoloji Dergisi, 10:23-25.
  • Yalçınkaya, M., Silkü, A., Özkütük, N. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Spora İlgileri ve Atılganlık Becerileri. Ege Eğitim Dergisi, 1(2):147-154.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 9, 09.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Acar, N.V. Arıcıoğlu, A., Gültekin, F., Gençtanırım, F.(2008). Üniversite Öğrencilerinin Güvengenlik Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 35:342-350.
  • Adana, F., Aktaş, B., Erdağı, S., Eliş, S., Alkan, H., Uluman, Ö. (2009). Hemşirelik ve Sağlık Memurluğu Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.12(2):51-56.
  • Aydın, B. (1991). Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri açısından Atılganlık Seviyesinin İncelenmesi. M.Ü.Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 3: 25-36.
  • Bal, Ü. (2003). Hastanede Çalışan Hemşire ve Diğer Bayan Sağlık Personelinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çağatay, N., Yörükoğlu, A., Oğuzkan, F. Öğrenciler, Öğretim Üyeleri, Anne Babalar Yönünden Gençliğin Eğitimi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2. Baskı, Ankara.
  • Çam, İ., Özçelik, İY., Çetin, B., Salman, M., Çekin, R. (2010). Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Değişik Demografik Özelliklere Göre Atılganlık Düzeylerinin Araştırılması. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(2):46-51.
  • Çok, F. (2007). Farklı Bağlamlarda Ergen Gelişimi. Ankara, İmge Kitabevi, 19-35.
  • Efe, M. (2007). 14-16 Yaş Grubu Bireylerde Spor Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ercan, Ç. (2010). Ergenlerin Spor Yapma Alışkanlıklarının Kişilik ve Atılganlık Özellikleri Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Esen, CA., (2012). Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Gacar, A., Coşkuner, Z. (2010). Güreşçilerin Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. E-Journal of New World Science Academy. 5(3): 195-203.
  • Güneş, V. (2010) Spor Lisesi ve Farklı Liselerdeki Öğrencilerin Atılganlık Düzeyleri ile Akademik Başarılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • İnceoğlu, D., Aytar, G. (1987). Bir Grup Ergende Atılgan Davranış Düzeyi Araştırması. Psikoloji Dergisi. 6(21):23-24.
  • Kapıkıran, İ. (1993). İçten ve Dıştan Denetimliliğe Sahip Ergenlerin Atılganlık Düzeyinin Saptanması. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Karakoyun, K.(2011). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin Atılganlık Düzeyleri ile Aile İşlevleri Arasındaki İlişkinin Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kelleci, M., Avcı, D., Ata, EE., Doğan, S. (2011). Kendini Tanıma ve Girişkenlik Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerine Etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2):46-51.
  • Kırımoğlu, H., Kepoğlu, A., Dereceli, Ç., Parlak, N., Tozoğlu, E. (2009). İlköğretim II.Kademe Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Spora katılımları Bakımından İncelenmesi (Ankara-Elmadağ İlçesi Örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 11(1):7-15.
  • Kulaksızoğlu, A. (1998). Ergenlik Psikolojisi, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Küçükkaragöz, H., Canbulat, T., Akay, Y. (2013). Öğretmen Adaylarında Atılganlık Düzeyi ve İletişim Becerleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(22):123-133.
  • Menteş, A. (2007). Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeyine Sporun Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özbulak, BE., Aypay, A., Aypay, A. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Ve Atılganlık Becerilerinin Bazı Değişkenlerle İlişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 10(36):77-93.
  • Özcan A. (2006). Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Basın Yay. Ankara.
  • Öztürk, F., Efe, M., Koparan, Ş. (2007). 14-16 Yaş Grubu Kızlarda Hentbol Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 18(4):147-155.
  • Voltan, N. (1980). Rathus Atılganlık Envanterinin Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Psikoloji Dergisi, 10:23-25.
  • Yalçınkaya, M., Silkü, A., Özkütük, N. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Spora İlgileri ve Atılganlık Becerileri. Ege Eğitim Dergisi, 1(2):147-154.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

CEMAL Gündoğdu

Şakir Tüfekçi Bu kişi benim

Evrim Çelebi

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, C., Tüfekçi, Ş., & Çelebi, E. (2016). GENÇLİK MERKEZLERİNE ÜYE OLAN GENÇLERİN ATILGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------