BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 14 - 24, 05.02.2014

Öz

The criteria such as economical condition, education, gender and age of the players who participated in the folk dances discipline has been determined in this study, and it is aimed to reveal their socio-economic profile. The population of the study which has been made by using the screening model consists of the players who participated in the folk dance clubs in Malatya province; its sample consists of players who participated in folk dance competitions made in the province. The frequency and percentage tests were used in calculation of the data in the study. According to the results of the study, it was found that 67,2% of the players who participated in the discipline of the folk dances in the sample is women and at the age group of 14-16. The educational level of the parents of the players are generally at the level of elementary school and secondary school, their professional group is that most of the mothers are housewives and fathers are workers. In addition, it is found that the family of players resides in the apartment flat as tenant, and most of the families have no fixed income in economical sense.

Kaynakça

  • Akyüz, H. (1991). Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve alanları üzerine bir araştırma. İstanbul: M.E.B.Yayınları, s. 161.
  • Başoğlu, B. (1995). Ankara ili devlet liselerinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki sorunları üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Brown, J.D. (1991). Staying fit and staying well: Physical fitness as a moderator of life stres. J.Perc.soc. psychology. 60: 555-561.
  • Devecioğlu, S. & Sarıkaya, M. (2006). Sporcu öğrencilerin sosyo-kültürel değişkenler ışığında profillerinin belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2): 301-304
  • Erkal, M. (1992). Sosyoloji Açısından Spor. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, s. 49Gökyer, N. (2012). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin sosyal durumlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1): 144-174.
  • Gürkan, H., Çamlıyer, H. & Saraçoğlu, A.S. (2000). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının değerler sistemi. Gazi Ün. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spor Bilimleri Dergisi, 5(1): 40.
  • Haşıl, N., Taneli, B. & Erden, G. (1992). Basketbol ve voleybol sporu yapan iki grubun kişilik ve sosyo-ekonomik özelliklerinin karşılaştırılması. Ankara: Spor Bilimleri 2. Ulusal Kongresi Bildirisi, Hacettepe Üniv. Spor Bil. ve Teknolojisi Yayını.
  • Işıksoluğu, M.K. (1988). Elazığ’da sofra-servis alışkanlıkları ve bu alışkanlıkların sosyoekonomik faktörlerle ilişkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 1151
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kılınç, F. & Gökdemir, K. (2000). D.P.Ü. beden eğitimi ve spor bölüm sınavlarına katılan adayların sosyo-ekonomik yapılarının incelenmesi. Ankara: Gazi Üniv. BESYO Spor Bilimleri Kongresi, s.85.
  • Koçyiğit, F. (1992). Toplumsal yapının çocuklara sportif branş seçme üzerine etkisi. Spor Bilimleri 2. Ulusal Kongresi Bildirisi. Ankara: Hacettepe Üniv. Spor Bil. ve Teknolojisi Yüksekokulu Yayını.
  • Kuru, E. & Pepe, K. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği özel yetenek sınavlarına katılan öğrencilerin sosyo ekonomik profilleri. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1): 253-2
  • Kuru, E. (2003). Farklı statüdeki beden eğitimi bölümü öğrencilerinin kişilik özellikleri. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1): 175-191.
  • Kurtkan, A. (1974). Genel Sosyoloji. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Mamak, H. (2000). Zonguldak’ta spora katılımın sosyo ekonomik boyutu. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: G.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana bilim Dalı. Mengi, O. (1986). Millî takım yüzücülerinin sosyo ekonomik konumu. Doktora Tezi, İzmir: D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, Z. & Burgaz, B. (2002). Kalabalık sınıf, nitelikli öğretmen. Bilim ve Teknik Dergisi, TÜBİTAK, 420: 76.
  • Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Pehlevan, Ş. (2010). Zihinsel engelli çocukların sosyalleşmelerinde Türk halk oyunlarının etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Pepe, K. (1998). Isparta ve Burdur il merkezindeki lisanslı sporcuların sosyo ekonomik yapıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: S.D.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı.
  • Pepe, H. & Kuru, E. (2001). Spor yapan ve yapmayan bayanların sosyo-ekonomik seviyelerinin araştırılması. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3): 209-221.
  • Tezcan, M. (1995). Sosyolojiye Giriş: Temel Kavramlar. Ankara: Ankara Ünv. Eğitim Bilimleri Fak. Yayınları.
  • Türkmen, S. (1986). Ulusal takım sporlarının sosyo ekonomik konumları (Futbol, Güreş, Atletizm) Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Worzbyt, J.C. & O’Rourke, K. (1989). Elementary School Counseling. A Blueprint for Today and Tomorrow. West Kilgore Avenue. Accelerated Development Inc.

HALK OYUNLARI BRANŞINA KATILAN SPORCULARIN SOSYO-EKONOMİK PROFİLLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 14 - 24, 05.02.2014

Öz

Bu araştırmada halk oyunları branşına katılan sporcuların, ekonomik durum, eğitim, cinsiyet, yaş ve coğrafi dağılımları gibi kriterlerin belirlenerek, sosyo-ekonomik profillerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın evrenini; Malatya ilindeki halk oyunları kulüplerine katılan sporcular oluştururken, örneklemini ise il içerisinde yapılan halk oyunları yarışmalarına katılan sporcular oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel istatistikler, frekans (N) ve yüzde (%) testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, örneklemdeki halk oyunları branşına katılan sporcuların %67,2’sinin kadın ve 14-16 yaş gruplarında olduğu görülmektedir. Ayrıca sporcu öğrencilerin çoğunluğu 3-4 kardeş sayısına sahip oldukları ve devlet okullarında öğrenim gördükleri ve il merkezlerinde ikamet ettikleri belirlenmiştir.  Ailelerinin genelde eğitimleri ile ekonomik düzeylerinin orta ve orta altı düzeyde oldukları, anneleri ev hanımı, babaları işçi statüsünde olan ailelerin çocuklarının aktif olarak bu branşa yöneldikleri sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akyüz, H. (1991). Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve alanları üzerine bir araştırma. İstanbul: M.E.B.Yayınları, s. 161.
  • Başoğlu, B. (1995). Ankara ili devlet liselerinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki sorunları üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Brown, J.D. (1991). Staying fit and staying well: Physical fitness as a moderator of life stres. J.Perc.soc. psychology. 60: 555-561.
  • Devecioğlu, S. & Sarıkaya, M. (2006). Sporcu öğrencilerin sosyo-kültürel değişkenler ışığında profillerinin belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2): 301-304
  • Erkal, M. (1992). Sosyoloji Açısından Spor. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, s. 49Gökyer, N. (2012). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin sosyal durumlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1): 144-174.
  • Gürkan, H., Çamlıyer, H. & Saraçoğlu, A.S. (2000). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının değerler sistemi. Gazi Ün. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spor Bilimleri Dergisi, 5(1): 40.
  • Haşıl, N., Taneli, B. & Erden, G. (1992). Basketbol ve voleybol sporu yapan iki grubun kişilik ve sosyo-ekonomik özelliklerinin karşılaştırılması. Ankara: Spor Bilimleri 2. Ulusal Kongresi Bildirisi, Hacettepe Üniv. Spor Bil. ve Teknolojisi Yayını.
  • Işıksoluğu, M.K. (1988). Elazığ’da sofra-servis alışkanlıkları ve bu alışkanlıkların sosyoekonomik faktörlerle ilişkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 1151
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kılınç, F. & Gökdemir, K. (2000). D.P.Ü. beden eğitimi ve spor bölüm sınavlarına katılan adayların sosyo-ekonomik yapılarının incelenmesi. Ankara: Gazi Üniv. BESYO Spor Bilimleri Kongresi, s.85.
  • Koçyiğit, F. (1992). Toplumsal yapının çocuklara sportif branş seçme üzerine etkisi. Spor Bilimleri 2. Ulusal Kongresi Bildirisi. Ankara: Hacettepe Üniv. Spor Bil. ve Teknolojisi Yüksekokulu Yayını.
  • Kuru, E. & Pepe, K. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği özel yetenek sınavlarına katılan öğrencilerin sosyo ekonomik profilleri. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1): 253-2
  • Kuru, E. (2003). Farklı statüdeki beden eğitimi bölümü öğrencilerinin kişilik özellikleri. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1): 175-191.
  • Kurtkan, A. (1974). Genel Sosyoloji. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Mamak, H. (2000). Zonguldak’ta spora katılımın sosyo ekonomik boyutu. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: G.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana bilim Dalı. Mengi, O. (1986). Millî takım yüzücülerinin sosyo ekonomik konumu. Doktora Tezi, İzmir: D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, Z. & Burgaz, B. (2002). Kalabalık sınıf, nitelikli öğretmen. Bilim ve Teknik Dergisi, TÜBİTAK, 420: 76.
  • Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Pehlevan, Ş. (2010). Zihinsel engelli çocukların sosyalleşmelerinde Türk halk oyunlarının etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Pepe, K. (1998). Isparta ve Burdur il merkezindeki lisanslı sporcuların sosyo ekonomik yapıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: S.D.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı.
  • Pepe, H. & Kuru, E. (2001). Spor yapan ve yapmayan bayanların sosyo-ekonomik seviyelerinin araştırılması. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3): 209-221.
  • Tezcan, M. (1995). Sosyolojiye Giriş: Temel Kavramlar. Ankara: Ankara Ünv. Eğitim Bilimleri Fak. Yayınları.
  • Türkmen, S. (1986). Ulusal takım sporlarının sosyo ekonomik konumları (Futbol, Güreş, Atletizm) Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Worzbyt, J.C. & O’Rourke, K. (1989). Elementary School Counseling. A Blueprint for Today and Tomorrow. West Kilgore Avenue. Accelerated Development Inc.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Serkan Hacıcaferoğlu

Yayımlanma Tarihi 5 Şubat 2014
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hacıcaferoğlu, S. (2014). HALK OYUNLARI BRANŞINA KATILAN SPORCULARIN SOSYO-EKONOMİK PROFİLLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 14-24.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------