Aday öğretmenlerin
aday öğretmen yetiştirme sürecine yönelik görüşlerinin incelendiği bu
araştırma, nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın
çalışma grubunu 2016 Şubat öğretmen ataması ile göreve başlayarak 24 haftalık
Aday Öğretmen Yetiştirme Programını tamamlayan 50 aday öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış
öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen görüşme formlarından elde
edilen verilerin analizinde nitel araştırmalarda kullanılan içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar genel anlamda üç tema altında şekillenmiştir. Bu temalar, aday
öğretmenlerin yetiştirme sürecine yönelik olumlu görüşleri, aday öğretmenlerin
yetiştirme sürecine yönelik eleştirileri ve aday öğretmenlerin yetiştirme
sürecine yönelik önerileridir.
aday öğretmenler aday öğretmen yetiştirme süreci öğretmen yetiştirme
The purpose of this study is to examine the opinions of the prospective
teachers about the prospective teacher training process. The sample of the
study which was conducted within the frame of qualitative research methods
consists of 44 prospective teachers who were appointed to duty in February 2016
and completed a 24-week Prospective Teacher Training Program. A questionnaire
which includes open-ended questions was used in the study. In the analysis of
the data obtained from the questionnaire, descriptive statistics was used. The results obtained
in the study were examined under three themes. These are positive
opinions of the prospective teachers about the training process, criticism of
the prospective teachers regarding the training process and suggestions of the
prospective teachers regarding the training process. It was concluded in
the study that the training process contributed significantly to the
prospective teachers. According to this, prospective teachers had the
opportunity to develop themselves in the process and obtained professionally
useful information. It has been determined that the recommendations of the
prospective teachers about the training process are related to some problems
they experienced in the process.
prospective teachers prospective teacher training process teacher training.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.