Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination of the Relationship between Teacher Candidates' Individual Value Trends and Academic Motivations

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 6, 34 - 44, 30.10.2016

Öz

Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between teacher
candidates’ individual values and academic motivation. For this purpose
primary math teacher candidates’ level of motivation is examined in terms of
various variables.

Design & Methodology: Data of the research were gathered by individual
scale developed by Schwartz (1994a) and academic motivation scale
developed by Vallerand, Pelletier, Blais, Briere, Senecal and Vallieres (1992).
Study group are 200 primary math teacher candidates at İnonu University
selected from cluster sampling method in 2012-2013 academic years.


Findings: Results showed that level of motivation varied in terms of gender,
grade level, mother’s education and level of satisfaction related to university.
Therefore individual values were insignificantly related to academic
motivation.

Implications & Suggestions: In line with research results motivation is more
influential on external causes. The fact that this study was carried out by
primary school mathematics students has created a general limitation of the
findings to all university students. New research that can address motivation
and individual values in other parts of the university may facilitate a more
comprehensive assessment of the relationship between the two variables.

Kaynakça

  • Akandere, M.,Özyalmaç, N.T. ve Duman, S (2010).Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi.Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Akbaba, S. (2006).Eğitimde motivasyon.Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,13, 343- 361
  • Bacanlı, H. (2000). Üniversite öğrencilerinin değer tercihleri. Eğitim Yönetimi Dergisi, 20, 597–610.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,6(1),732-755.
  • Bozanoğlu, İ.(2005). Bilişsel davranış yaklaşımına dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17-42.
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.

Öğretmen Adaylarının Bireysel Değer Yönelimleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 6, 34 - 44, 30.10.2016

Öz

Amaç: Bu araştırma ile İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik
Bölümü öğrencilerinin bireysel değer yönelimleri ile akademik motivasyonları
arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İnönü Üniversitesi ilköğretim
matematik öğretmen adaylarının motivasyon düzeyleri çeşitli değişkenler
açısından incelenmeye çalışılmıştır.

Yöntem: Araştırmada veri toplama araçları olarak Vallerand, Pelletier, Blais,
Briere, Senecal ve Vallieres (1992) tarafından geliştirilen akademik motivasyon
ölçeği ile Schwartz (1994) tarafından geliştirilen bireysel değerler ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi küme örnekleme yöntemi ile seçilmiş 200
ilköğretim matematik öğretmen adayı ile oluşturulmuştur.

Bulgular: Elde edilen bulgulara göre motivasyon değişkenin cinsiyet, sınıf
düzeyi, annenin eğitim durumu ve üniversiteden memnuniyet düzeyi
değişkenlerine göre farklılaştığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca motivasyon ile bireysel
değerler arasındaki ilişkinin düşük düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.

Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma sonuçları doğrultusunda motivasyonun daha
çok dış sebeplerin etkili olduğunu söyleyebiliriz. Bu çalışmanın, ilköğretim
matematik öğrencileriyle gerçekleştirilmiş olması, bulguların tüm üniversite
öğrencilerine genellenmesinde bir sınırlılık oluşturmaktadır. Üniversitedeki
diğer bölümlerde motivasyon ve bireysel değerler ilişkisini ele alabilecek yeni
araştırmalar, iki değişken arasındaki ilişkinin daha kapsamlı değerlendirilmesini
kolaylaştırabilecektir.

Kaynakça

  • Akandere, M.,Özyalmaç, N.T. ve Duman, S (2010).Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi.Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Akbaba, S. (2006).Eğitimde motivasyon.Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,13, 343- 361
  • Bacanlı, H. (2000). Üniversite öğrencilerinin değer tercihleri. Eğitim Yönetimi Dergisi, 20, 597–610.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,6(1),732-755.
  • Bozanoğlu, İ.(2005). Bilişsel davranış yaklaşımına dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17-42.
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Köybaşı

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Köybaşı, F. (2016). Öğretmen Adaylarının Bireysel Değer Yönelimleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(6), 34-44.