Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of the Project "Little Scientists Explore Elazig Hazar Lake Ecosystem“ by TUBITAK 4004 on the Environmental Attitudes of Secondary School Students

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 63, 30.03.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.482979

Öz

The purpose of this study is to
determine the effect of the project "Little Scientists Explore Elazig
Hazar Lake Ecosystem" conducted by TUBITAK 4004 on the environmental
attitudes of secondary school students. The students were enabled to identify
the lake ecosystem elements in the real environment on the basis of the example
of Elazig Hazar Lake using case study method. Environmental attitude scale and
semi-structured interviews were used as data collection tools. According to the
quantitative findings of the study, it was found that there was a significant difference
in the behaviors of the students toward the environment, whereas there was no
significant difference in the thoughts and feelings of the students toward the
environment. According to the qualitative findings, on the other hand, the
students developed positive attitudes toward the environment, had an increased
sensitivity toward the environment and stated that they would be more sensitive
in their behaviors toward the environmental compared to the past at the end of
the project.

Kaynakça

  • Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak Öğrenme Temelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338.
  • Atasoy, E. (2005). Doğa insan etkileşimi ve çevre için eğitim. Bursa: Sentez yayıncılık.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre için eğitim çocuk doğa etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitabevi
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” Projesinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333.
  • Başal, H. A. (2005). Çocuklarda Çevre Bilinci ve Duyarlılığının Geliştirilmesi. I. UlusalErciyes Sempozyumu, 23–25 Ekim 2003, Kayseri.
  • Buluş Kırıkkaya, E., Bozkurt, E. ve İmalı, B. (2011). Örnek Bir Öğrenme Ortamı: TÜBİTAK Destekli İlköğretim Öğrencileri Bilim Yaz Okulu, I. Uluslararası Eğitim Programları veÖğretim Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Demirsoy, A. (2004). Son İmparatora Öğütler “Bilim Toplumu”. 6. Baskı. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Erol, G., Gezer, K. (2006). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarına Çevreye ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65-77.
  • Feyzioğlu, B., Özenoğlu Kiremit, H., Öztürk Samur, A. ve Aladağ, E. (2012). YİBO’lar Doğal Ortamda Bilimsel Düşünüyor. Eğitim veÖğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 65-74.
  • Foster, J. S. ve Shiel-Rolle, N. (2011). Building Scientific Literacy Through Summer Science Camps: A Strategy for Design, İmplementation and Assessment. Science Education International, 22(2), 85-98.
  • Güler, T. (2010). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Keleş, Ö., Uzun, N. ve Varnacı Uzun, F. (2010). Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci, Çevresel Tutum, Düşünce ve Davranışlarının Doğa Eğitimi Projesine Bağlı Değişimi Ve Kalıcılığının Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 384-401.
  • McKibben, B. (2015). Doğanın sonu. (Çev. B. Göl, H. İ. Mavituna) İstanbul: Everest yayınları.
  • Oğurlu, İ., Alkan, H., Ünal, Y., Ersin, M. Ö. ve Bayrak, H. (2013). Çevre ve Doğa Eğitimlerinin Coğrafya Eğitimine Katkıları: IdeProjeleri Örneği, 3rd International Geography Symposium –Geomed, Symposium Proceedings, 498-508.
  • Ozaner, F. S. (2007). “Çiçek ve böceklerin doğanın dilinin öğretilmesindeki önemi; Alpin Çiçeklerin bu eğitimdeki özel yeri.” Gökyüzüne En Yakın Bitkiler: Alpin Çiçekleri Projesi, Flora Turizmi Eğitimi, Ed. F. Karahan, 20 Nisan-09 Eylül 2007, Bildiriler Kitabı, s. 145-155, Erzurum.
  • Ozaner, F.S. 2004. Türkiye’de Okul Dışı Çevre Eğitimi Ne Durumda ve Neler Yapılmalı?Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Biyologlar Derneği,Abant- Bolu. Bildiri Kitabı (Doğa Ve Çevre), 67- 98.
  • Özata Yücel, E. (2013). Fen Bilimleri Programındaki Ekosistem, Biyolojik Çeşitlilik ve Çevre Sorunları Konularının Öğretim Tasarımı ve Uygulanması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Özdağ, U. (2014). Çevreci eleştiriye giriş. İstanbul: Ürün Yayınları.
  • Palmberg, I, E. & Kuru, J. (2001). Children and nature. ATEE 26th Annual Conference: RDC 17: Environmental Education.
  • Phenice, L. A. ve Griffore, R. J. (2003). Young children and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(2), 167-171.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83-92.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen, V. G. ve Konur, B.K. (2013). Aktif öğrenmeye dayalı bir yaz bilim kampının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Studies, 6(1), 1383-1406.
  • Yıldırım, M., Atila, M. E. ve Doğar, Ç. 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Etkinliklerine Yönelik Düşünceleri: Küçük Bilim Adamları Keşifte Projesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 194-212.

TÜBİTAK 4004 “Küçük Bilim insanları Elâzığ Hazar Gölü Ekosistemini Keşfediyor” Projesinin Ortaokul Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarına Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 63, 30.03.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.482979

Öz

Bu
çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4004 kapsamında gerçekleştirilen
Küçük Bilim insanları Elazığ Hazar Göl
Ekosistemini Keşfediyor”
projesinin,
ortaokul öğrencilerinin çevresel tutumlarına etkisini belirlemektir. Ö
rnek olay yöntemi kullanılarak öğrencilerin Elazığ Hazar Gölü örneği üzerinden gerçek
ortamında göl ekosistem elemanlarını tanımaları sağlanmıştır. Veriler çevresel
tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış mülakatlar ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel
bulgularına göre; öğrencilerinin çevreye yönelik davranış boyutunda
anlamlı bir farklılık olduğu bulunurken, öğrencilerinin çevreye yönelik düşünce
ve duygu boyutunda anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Nitel bulgulara göre ise öğrenciler, proje sonunda çevreye
yönelik olumlu tutumlar geliştirmiş, çevreye yönelik duyarlılıkları artmış,
eskisine oranla çevreye karşı davranışlarında daha hassas olacaklarını
belirtmişlerdir. 

Kaynakça

  • Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak Öğrenme Temelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338.
  • Atasoy, E. (2005). Doğa insan etkileşimi ve çevre için eğitim. Bursa: Sentez yayıncılık.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre için eğitim çocuk doğa etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitabevi
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” Projesinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333.
  • Başal, H. A. (2005). Çocuklarda Çevre Bilinci ve Duyarlılığının Geliştirilmesi. I. UlusalErciyes Sempozyumu, 23–25 Ekim 2003, Kayseri.
  • Buluş Kırıkkaya, E., Bozkurt, E. ve İmalı, B. (2011). Örnek Bir Öğrenme Ortamı: TÜBİTAK Destekli İlköğretim Öğrencileri Bilim Yaz Okulu, I. Uluslararası Eğitim Programları veÖğretim Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Demirsoy, A. (2004). Son İmparatora Öğütler “Bilim Toplumu”. 6. Baskı. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Erol, G., Gezer, K. (2006). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarına Çevreye ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65-77.
  • Feyzioğlu, B., Özenoğlu Kiremit, H., Öztürk Samur, A. ve Aladağ, E. (2012). YİBO’lar Doğal Ortamda Bilimsel Düşünüyor. Eğitim veÖğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 65-74.
  • Foster, J. S. ve Shiel-Rolle, N. (2011). Building Scientific Literacy Through Summer Science Camps: A Strategy for Design, İmplementation and Assessment. Science Education International, 22(2), 85-98.
  • Güler, T. (2010). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Keleş, Ö., Uzun, N. ve Varnacı Uzun, F. (2010). Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci, Çevresel Tutum, Düşünce ve Davranışlarının Doğa Eğitimi Projesine Bağlı Değişimi Ve Kalıcılığının Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 384-401.
  • McKibben, B. (2015). Doğanın sonu. (Çev. B. Göl, H. İ. Mavituna) İstanbul: Everest yayınları.
  • Oğurlu, İ., Alkan, H., Ünal, Y., Ersin, M. Ö. ve Bayrak, H. (2013). Çevre ve Doğa Eğitimlerinin Coğrafya Eğitimine Katkıları: IdeProjeleri Örneği, 3rd International Geography Symposium –Geomed, Symposium Proceedings, 498-508.
  • Ozaner, F. S. (2007). “Çiçek ve böceklerin doğanın dilinin öğretilmesindeki önemi; Alpin Çiçeklerin bu eğitimdeki özel yeri.” Gökyüzüne En Yakın Bitkiler: Alpin Çiçekleri Projesi, Flora Turizmi Eğitimi, Ed. F. Karahan, 20 Nisan-09 Eylül 2007, Bildiriler Kitabı, s. 145-155, Erzurum.
  • Ozaner, F.S. 2004. Türkiye’de Okul Dışı Çevre Eğitimi Ne Durumda ve Neler Yapılmalı?Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Biyologlar Derneği,Abant- Bolu. Bildiri Kitabı (Doğa Ve Çevre), 67- 98.
  • Özata Yücel, E. (2013). Fen Bilimleri Programındaki Ekosistem, Biyolojik Çeşitlilik ve Çevre Sorunları Konularının Öğretim Tasarımı ve Uygulanması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Özdağ, U. (2014). Çevreci eleştiriye giriş. İstanbul: Ürün Yayınları.
  • Palmberg, I, E. & Kuru, J. (2001). Children and nature. ATEE 26th Annual Conference: RDC 17: Environmental Education.
  • Phenice, L. A. ve Griffore, R. J. (2003). Young children and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(2), 167-171.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83-92.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen, V. G. ve Konur, B.K. (2013). Aktif öğrenmeye dayalı bir yaz bilim kampının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Studies, 6(1), 1383-1406.
  • Yıldırım, M., Atila, M. E. ve Doğar, Ç. 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Etkinliklerine Yönelik Düşünceleri: Küçük Bilim Adamları Keşifte Projesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 194-212.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Keçeci 0000-0002-2582-3850

Fikriye Kırbağ Zengin 0000-0002-0547-8746

Burcu Alan 0000-0003-3429-0942

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Keçeci, G., Kırbağ Zengin, F., & Alan, B. (2019). TÜBİTAK 4004 “Küçük Bilim insanları Elâzığ Hazar Gölü Ekosistemini Keşfediyor” Projesinin Ortaokul Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarına Etkisi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(1), 41-63. https://doi.org/10.15869/itobiad.482979
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.