BibTex RIS Kaynak Göster

DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 2, 17 - 26, 28.07.2016

Öz

Bu çalışmada disipliner öğretimde karşılaşılan zorluklar ve disiplinler arası öğretimin bu zorlukları aşmadaki önemi ile ilgili yapılan çalışmalar ve yurtdışı/yurt içi biyoloji öğretmenliği programlarının disiplinler arası durumları incelenmiştir. İncelenen çalışmaların sonucunda disiplinler arası öğretim yaklaşımı sonucu öğrencilerin akademik başarılarında, motivasyonlarında, derse karşı tutumlarında ve eleştirel düşünme eğilimlerinde bir artış gözlenmiştir. Ayrıca fen konularını içeren günlük yaşamdaki problemleri çözmede zorlanmadıkları ve farklı disiplinlerden bireylerle etkili iletişim kurabildikleri gözlenmiştir. Almanya, İngiltere ve Amerika’da biyoloji öğretmenliği programlarının disiplinler arası bir yaklaşımı benimsediklerini ve bu bölümden mezun olan öğretmen adaylarının biyoloji başta olmak üzere kimya, fizik, yer bilimlerinde de lisanslı oldukları görülmüştür. Türkiye’de ki 11 biyoloji öğretmenliği programında ise böyle bir duruma rastlanılmamış ve programlarda bulunan derslerin incelenmesinde disiplinler arası derslerin ve ders saatlerinin az sayıda ve çoğunun seçmeli ders olduğu görülmüştür. Bu durumla ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2004). Fen öğretiminde fizik kimya ve biyolojinin entegrasyonuna yönelik örnek bir uygulama. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, 1-16.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 145-166.
  • Becher, T. (1989). Academic tribes and territories (Ed: M. Keynes). Open University Press.
  • Berger, G. (1970). Introduction. OECD-CERI interdisciplinarity – problems of teaching and research in universities. Nice: CERI/French Ministry of Education, September.
  • Chan, M. T. (2005). Features of an integrated primary curriculum. International Conference On Education, Singapore. Retrieved September 12,2008, from http://libir1.ied.edu.hk/dspace/handle/2260.2/879?mode=full.
  • Cluck, N. A. (1980). Reflections in the interdisciplinary apporach to the humanities. Liberal Education, 66(1), 67-77.
  • Dean, W. (1996). Integrative education. Eric Digest, Number 101.
  • Defila, R.,& Guilio, A. (2002). Interdisziplinaritat in der wissenschaftlichen diskussion und konsequenzen fur die lehrerbildung. In Wellensiek A. und Petermann H. (Eds.), Interdisziplinäres Lehren und Lernen in der Lehrerbildung. Weinheim und Basel):Beltz Verlag.
  • Delibaş, H. (2007). Türkiye, İngiltere, Almanya ve Finlandiya biyoloji öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi).
  • Dervişoğlu, S. ve Soran H. (2003). Orta öğretim biyoloji eğitiminde disiplinler arası öğretim yaklaşımının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 25.
  • Dezure, D. (2000). Interdisciplinary teaching and learning. Class Action, (2) 3.
  • Drake, S. & Burns, R. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  • Gürdal, A., Şahin, F. ve Bayram, H. (1999). İlköğretim öğretmen adaylarının enerji konusunda bütünlüğü sağlama ve ilişki kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 10, 382-395.
  • Işık, S. ve Soran, H. (2005). Biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların öğretim programlarının karşılaştırılması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28).
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  • Kander, R. (2003). A successful experiment in curriculum integration; Integrated science and technology at James Madison University. IEEE Eloctronic Periodicals, 3, 1–5.
  • Kline, S. J. (1995). Conceptual foundations for multidisciplinary thinking. Stanford: Stanford University Press.
  • Mathison, S., & Freeman, M. (1997). The logic of interdisciplinary studies. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago.
  • ÖSYM. (2004). Yüksekögretim programları ve kontenjanları kılavuzu. Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • Parker, J. (2002). A new disciplinarity: Communities of knowledge, learning and practice. Teaching in Higher Education, 7(4), 373-386.
  • PGCE in Leeds (2006). English, Science, Maths, core curriculum studies in Leeds. http://www.leedsmet.ac.uk/carnegie/9059.htm Erişim tarihi: 07.07 2006.
  • Sezen, N., & Yanık, C. (2012). Biyoloji öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumları:Öğretim programında matematik dersi olmalı mı? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 410-421.
  • Sherman, S. J. (2000). Science and science teaching. Newyork: Houghton Mifflin Company.
  • Stember, M. (1998). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise (Ed: W.H. Newell). Interdisciplinarity: essays from the literature. New York:College Entrance Examination Board.
  • Sullivan, J. M. (2000). A study of the effect of an interdisciplinary study improvement program on the academic achievement and class-room behavior among tenth grade students. (Yayınlanmamış doktora tezi, Universty of Massachusetts Lowell).
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). İlköğretim Müfredatındaki Fen Ve Dil Temelli Derslerin Disiplinlerarası Yaklaşımla İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217-232.
  • Türkeli, Y. (2007). İlköğretim fen eğitiminde disiplinler arası yaklaşım/zeka ve mesleklerle ilişkisi. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Panel/t47.pdf.
  • Ulusoy, G. (2007). Disiplinlerarası araştırma ve eğitim. Coşkun Can Aktan (Editör), Değişim çağında yüksek öğretim: Global trendler – paradigmal yönelimler içinde (s. 389-398).İzmir: Yaşar Üniversitesi.
  • Varış, F. (1997). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Vidaurry, M. M. (1996). Comparative study of interdisciplinary cur-riculum and noninterdisciplinary curriculum classrooms: The difference and relationships in regarding Taas scores, reading yearly averages and students’ attitudes. (Yayınlanmamış doktora tezi, Texas A ve I University).
  • Yalçın, M. (2013). Biyoloji dersinde disiplinlerarası çalışmaların öğrenme üzerine etkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırma Dergisi, 2(3), 2146-9199.
  • Yalçın, P. ve Yıldırım, H. (1998). Disiplinlerarası öğretim üzerine bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 146-150.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94. http://illinoisstate.edu/majors/details.php?f=bio_teacher_ed.xml&p=%2Fmajors%2Fcas%2F

Interdisciplinary Teaching Approach and Investigation of Biology Teacher Training Program

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 2, 17 - 26, 28.07.2016

Öz

In this study, difficulties encountered in
interdisciplinary teaching, studies about overcoming those difficulties and
interdisciplinary cases of national / international biology teaching programs
were investigated.  As a result of the
studies it was observed an increase in the academic achievement, motivation,
attitude and critical thinking dispositions of the students towards
interdisciplinary teaching approach. In addition, it was examined that they
have no difficulty in solving the daily life problems including science
subjects and they can communicate effectively with individuals of different
disciplines. Biology teaching programs in Germany, the Great Britain and the United
States are known to have adopted a multidisciplinary approach, and teacher candidates
who graduated from this brunch are licensed particularly from the field of
biology, and also chemistry, physics and earth sciences. Within the scope of
this approach, 11 biology teacher training programs in Turkey were, afterwards,
subjected; however, such an approach was not encountered in those programs and
it was realized in the present programs that majority of interdisciplinary
lessons are elective lessons and the allotted hours are much less. The study
ends with offering suggestions on the subject matter.  

Kaynakça

  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2004). Fen öğretiminde fizik kimya ve biyolojinin entegrasyonuna yönelik örnek bir uygulama. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19, 1-16.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 145-166.
  • Becher, T. (1989). Academic tribes and territories (Ed: M. Keynes). Open University Press.
  • Berger, G. (1970). Introduction. OECD-CERI interdisciplinarity – problems of teaching and research in universities. Nice: CERI/French Ministry of Education, September.
  • Chan, M. T. (2005). Features of an integrated primary curriculum. International Conference On Education, Singapore. Retrieved September 12,2008, from http://libir1.ied.edu.hk/dspace/handle/2260.2/879?mode=full.
  • Cluck, N. A. (1980). Reflections in the interdisciplinary apporach to the humanities. Liberal Education, 66(1), 67-77.
  • Dean, W. (1996). Integrative education. Eric Digest, Number 101.
  • Defila, R.,& Guilio, A. (2002). Interdisziplinaritat in der wissenschaftlichen diskussion und konsequenzen fur die lehrerbildung. In Wellensiek A. und Petermann H. (Eds.), Interdisziplinäres Lehren und Lernen in der Lehrerbildung. Weinheim und Basel):Beltz Verlag.
  • Delibaş, H. (2007). Türkiye, İngiltere, Almanya ve Finlandiya biyoloji öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi).
  • Dervişoğlu, S. ve Soran H. (2003). Orta öğretim biyoloji eğitiminde disiplinler arası öğretim yaklaşımının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 25.
  • Dezure, D. (2000). Interdisciplinary teaching and learning. Class Action, (2) 3.
  • Drake, S. & Burns, R. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  • Gürdal, A., Şahin, F. ve Bayram, H. (1999). İlköğretim öğretmen adaylarının enerji konusunda bütünlüğü sağlama ve ilişki kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 10, 382-395.
  • Işık, S. ve Soran, H. (2005). Biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların öğretim programlarının karşılaştırılması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28).
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  • Kander, R. (2003). A successful experiment in curriculum integration; Integrated science and technology at James Madison University. IEEE Eloctronic Periodicals, 3, 1–5.
  • Kline, S. J. (1995). Conceptual foundations for multidisciplinary thinking. Stanford: Stanford University Press.
  • Mathison, S., & Freeman, M. (1997). The logic of interdisciplinary studies. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago.
  • ÖSYM. (2004). Yüksekögretim programları ve kontenjanları kılavuzu. Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • Parker, J. (2002). A new disciplinarity: Communities of knowledge, learning and practice. Teaching in Higher Education, 7(4), 373-386.
  • PGCE in Leeds (2006). English, Science, Maths, core curriculum studies in Leeds. http://www.leedsmet.ac.uk/carnegie/9059.htm Erişim tarihi: 07.07 2006.
  • Sezen, N., & Yanık, C. (2012). Biyoloji öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumları:Öğretim programında matematik dersi olmalı mı? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 410-421.
  • Sherman, S. J. (2000). Science and science teaching. Newyork: Houghton Mifflin Company.
  • Stember, M. (1998). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise (Ed: W.H. Newell). Interdisciplinarity: essays from the literature. New York:College Entrance Examination Board.
  • Sullivan, J. M. (2000). A study of the effect of an interdisciplinary study improvement program on the academic achievement and class-room behavior among tenth grade students. (Yayınlanmamış doktora tezi, Universty of Massachusetts Lowell).
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). İlköğretim Müfredatındaki Fen Ve Dil Temelli Derslerin Disiplinlerarası Yaklaşımla İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217-232.
  • Türkeli, Y. (2007). İlköğretim fen eğitiminde disiplinler arası yaklaşım/zeka ve mesleklerle ilişkisi. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Panel/t47.pdf.
  • Ulusoy, G. (2007). Disiplinlerarası araştırma ve eğitim. Coşkun Can Aktan (Editör), Değişim çağında yüksek öğretim: Global trendler – paradigmal yönelimler içinde (s. 389-398).İzmir: Yaşar Üniversitesi.
  • Varış, F. (1997). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Vidaurry, M. M. (1996). Comparative study of interdisciplinary cur-riculum and noninterdisciplinary curriculum classrooms: The difference and relationships in regarding Taas scores, reading yearly averages and students’ attitudes. (Yayınlanmamış doktora tezi, Texas A ve I University).
  • Yalçın, M. (2013). Biyoloji dersinde disiplinlerarası çalışmaların öğrenme üzerine etkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırma Dergisi, 2(3), 2146-9199.
  • Yalçın, P. ve Yıldırım, H. (1998). Disiplinlerarası öğretim üzerine bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 146-150.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94. http://illinoisstate.edu/majors/details.php?f=bio_teacher_ed.xml&p=%2Fmajors%2Fcas%2F
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Esra Özay Köse

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özay Köse, E. (2016). DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education, 13(2), 17-26.
AMA Özay Köse E. DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. Temmuz 2016;13(2):17-26.
Chicago Özay Köse, Esra. “DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 13, sy. 2 (Temmuz 2016): 17-26.
EndNote Özay Köse E (01 Temmuz 2016) DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education 13 2 17–26.
IEEE E. Özay Köse, “DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ”, HAYEF Journal of Education, c. 13, sy. 2, ss. 17–26, 2016.
ISNAD Özay Köse, Esra. “DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 13/2 (Temmuz 2016), 17-26.
JAMA Özay Köse E. DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2016;13:17–26.
MLA Özay Köse, Esra. “DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education, c. 13, sy. 2, 2016, ss. 17-26.
Vancouver Özay Köse E. DİSİPLİNLERARASI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI VE BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMLARININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2016;13(2):17-26.