This
study aims to determine the effect of cooperation with the business world
within the concept of differentiated
educational programs prepared for the gifted and talented students to their
vocational perceptions and career planning. The research sample consists of 25 students who
continue their education during the period of 2013-2014 Academic Year Special
Skills Development Program (OYGP) in Yasemin Karakaya Science and Art Center.
This research is a qualitative research designed according to the case study
approach. Qualitative research is a research design in which data collection
methods such as observation, interview and document analysis are used and a
process in which perceptions and events are put forward in a realistic and holistic way in a natural environment
(Yıldırım and Şimşek, 2005).Data collection tools were semi-structured
interview form comprised of open-ended questions and informal observations.
According to the data obtained from the qualitative interviews conducted with
the participants during and after this process, it was seen that the students
get a positive attitude towards the field and mentioned professions came into prominence
in their career planning.
career planning gifted and talented students differentiation approach
Bu
çalışmada üstün zekalı ve yetenekli öğrencilere yönelik farklılaştırılmış
eğitim programları kapsamında iş dünyası ile kurulan birlikteliklerin
öğrencilerin mesleki algılarına ve kariyer planlamalarına etkisini belirlemek
amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim
öğretim yılında Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat merkezinde(BİLSEM) Özel
Yetenekleri Geliştirici Programa (ÖYGP) devam eden 25 öğrenci oluşturmaktadır.
Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması desenine göre
tasarlanmıştır. Nitel araştırma; gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi veri
toplama araçlarının kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda gerçekçi
ve bütüncül bir biçimde ortaya konulmasına yönelik bir sürecin izlendiği
araştırma desenidir (Yıldırım ve Şimşek, 2005). Veri toplama araçları olarak
açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve informal
gözlemler kullanılmıştır. Bu süreç boyunca ve sonrasında katılımcılar ile
gerçekleştirilen nitel görüşmeler sonrasında elde edilen verilere göre
öğrencilerde alana yönelik olumlu tutum gerçekleştiği ve geleceğe yönelik
kariyer planlamalarında bu meslek gruplarının ön plana çıktığı belirlenmiştir.
kariyer planlama üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler farklılaştırma yaklaşımı
Bölüm | Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1 |