Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 143 - 162, 02.04.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrenci yargılarına göre
sınav türlerini ölçeklemek ve ölçek değerlerine göre sınav türleri hakkındaki
öğrenci görüşlerini incelemektir. Bu çalışma için 2014-2015 öğretim yılı
İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon
eğitimine kayıtlı 243 öğrenciden veri toplanmıştır. Öncelikle, mutlak yargılar
yöntemi ile altı adet sınav türü ölçeklenmiştir. Ardından, sınav türlerinin
ölçek değerlerine göre, öğrencilerin sınav türlerine vermiş oldukları
derecelerin gerekçeleri, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Ölçek
değerine göre birinci sırada tercih edilen sınav türü çoktan seçmeli, son
sırada yer alan tür ise sözlü sınavlardır. Öğrencilerin sınav türleri
hakkındaki olumlu ve olumsuz görüşleri on kategoride toplanmış ve alanyazındaki
sınav türlerine ait özellikler ile örtüştüğü gözlenmiştir. Sonuç olarak,
araştırmaya katılan öğrencilerin eğitim yaşantılarında, sınav türlerinin olumlu
ve olumsuz yanlarını deneyimlemiş oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: İkili karşılaştırma ve sıralama yargıları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-119.
  • Albayrak Sarı, A. ve Gelbal, S. (2015). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 126-141.
  • Atılgan, H. (2006). Madde ve test istatistikleri. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 353-375). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bloom, B. S, Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives. London: Longman Group Ltd.
  • Bolanowski, S. J., & Gescheider, G. A. (2013). Ratio scaling of psychological magnitude. Hove: Psychology Press.
  • Burton, S. J., Sudweeks, R. R., Merrill, P. F., & Wood, B. (1991). How to prepare better multiple-choice test items: Guidelines for university faculty. Retrieved August 23, 2016, from https://testing.byu.edu/handbooks/betteritems.pdf
  • Colman A. M. (2015). A dictionary of psychology. Oxford: OUP Oxford.
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Florida: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Doğan, N. (2006a). Yazılı yoklamalar. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 206-226). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, N. (2006b). Kısa yanıtlı sınavlar. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 248-255). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, N. (2006c). Çoktan seçmeli testler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 281-326). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ebel, R. L. (1965). Measuring educational achievement. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. Boston: Mc Graw Hill.
  • Gelbal, S. (2013). Eğitimde kullanılan ölçme araçları. S. Gelbal (Ed.), Ölçme ve değerlendirme içinde (s. 58-76). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Guilford, J. P. (1938). The computation of psychological values from judgements in absolute categories. Journal of Experimental Psychology, 22(1), 32-42.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete, 26156, 02.05.2006. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/.../09043814_yonetmelik.doc Erişim tarihi: 10.02.2015.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete, 28758, 07.09.2013. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907- 4.htm Erişim tarihi: 10.02.2015.
  • Özçelik, D. A. (2009). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Spencer, L., Ritchie, J., & O’conner, W. (2003). Analysis: Practices, principles and processes. In J. Ritchie, J. Lewis (Ed.) Qualitatve research practices (pp. 199-218). London: Sage Publications.
  • Tezbaşaran, E. (2015). Öğretmen adaylarının görüşlerine göre sınav türlerinin ikili karşılaştırma yöntemi ile ölçeklenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), s.283-288.
  • Thurstone, L. L. (1959). The Measurement of values. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Torgerson, W. S. (1958). Methods of scaling. New York: John Wiley § Sons, Inc.
  • Trochim, W. M. K., & Donnelly, J. P. (2008). The research methods knowledge base. USA: Cengage Learning.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.

Scaling Types of Test with The Method of Absolute Judgement and Assessing Them with The Students’ Views

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 143 - 162, 02.04.2017

Öz

The aim of this study is to scale the
types of tests with the method of absolute judgement and to investigate the
reasons of the students’ judgements on them. For this study, the data was
gathered from 243 pedagogical formation students at Istanbul University Hasan
Ali Yücel Education Faculty in 2014-2015 academic year. As a first step, six types
of test have been scaled with the method of absolute judgement. As a second
step, with regard to the scale values of test types, the reasons of the degrees
given to the test types by the students have been investigated by using the
content analysis. Considering their degrees, multiple choice tests are most
favoured one among types of tests, oral exams, on the other hand, are least
preferable. The reasons of the students’ positive and negative judgements on
types of tests were gathered under ten topics of category and it was observed
that the arising judgements correspond to the characteristics of the types of
tests in literature. As a conclusion, it can be said that students who
participated to this research had experienced the positive and negative sides of
the types of tests in their previous educational lives. 

Kaynakça

  • Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: İkili karşılaştırma ve sıralama yargıları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-119.
  • Albayrak Sarı, A. ve Gelbal, S. (2015). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarının karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 126-141.
  • Atılgan, H. (2006). Madde ve test istatistikleri. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 353-375). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bloom, B. S, Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives. London: Longman Group Ltd.
  • Bolanowski, S. J., & Gescheider, G. A. (2013). Ratio scaling of psychological magnitude. Hove: Psychology Press.
  • Burton, S. J., Sudweeks, R. R., Merrill, P. F., & Wood, B. (1991). How to prepare better multiple-choice test items: Guidelines for university faculty. Retrieved August 23, 2016, from https://testing.byu.edu/handbooks/betteritems.pdf
  • Colman A. M. (2015). A dictionary of psychology. Oxford: OUP Oxford.
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Florida: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Doğan, N. (2006a). Yazılı yoklamalar. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 206-226). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, N. (2006b). Kısa yanıtlı sınavlar. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 248-255). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, N. (2006c). Çoktan seçmeli testler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 281-326). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ebel, R. L. (1965). Measuring educational achievement. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. Boston: Mc Graw Hill.
  • Gelbal, S. (2013). Eğitimde kullanılan ölçme araçları. S. Gelbal (Ed.), Ölçme ve değerlendirme içinde (s. 58-76). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Guilford, J. P. (1938). The computation of psychological values from judgements in absolute categories. Journal of Experimental Psychology, 22(1), 32-42.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete, 26156, 02.05.2006. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/.../09043814_yonetmelik.doc Erişim tarihi: 10.02.2015.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete, 28758, 07.09.2013. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907- 4.htm Erişim tarihi: 10.02.2015.
  • Özçelik, D. A. (2009). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Spencer, L., Ritchie, J., & O’conner, W. (2003). Analysis: Practices, principles and processes. In J. Ritchie, J. Lewis (Ed.) Qualitatve research practices (pp. 199-218). London: Sage Publications.
  • Tezbaşaran, E. (2015). Öğretmen adaylarının görüşlerine göre sınav türlerinin ikili karşılaştırma yöntemi ile ölçeklenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), s.283-288.
  • Thurstone, L. L. (1959). The Measurement of values. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Torgerson, W. S. (1958). Methods of scaling. New York: John Wiley § Sons, Inc.
  • Trochim, W. M. K., & Donnelly, J. P. (2008). The research methods knowledge base. USA: Cengage Learning.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esin Tezbaşaran

Yayımlanma Tarihi 2 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tezbaşaran, E. (2017). Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education, 14(1), 143-162.
AMA Tezbaşaran E. Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education. Nisan 2017;14(1):143-162.
Chicago Tezbaşaran, Esin. “Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi Ile Ölçeklenmesi Ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi”. HAYEF Journal of Education 14, sy. 1 (Nisan 2017): 143-62.
EndNote Tezbaşaran E (01 Nisan 2017) Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education 14 1 143–162.
IEEE E. Tezbaşaran, “Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi”, HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 1, ss. 143–162, 2017.
ISNAD Tezbaşaran, Esin. “Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi Ile Ölçeklenmesi Ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi”. HAYEF Journal of Education 14/1 (Nisan 2017), 143-162.
JAMA Tezbaşaran E. Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education. 2017;14:143–162.
MLA Tezbaşaran, Esin. “Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi Ile Ölçeklenmesi Ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi”. HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 1, 2017, ss. 143-62.
Vancouver Tezbaşaran E. Sınav Türlerinin Mutlak Yargılar Yöntemi ile Ölçeklenmesi ve Öğrenci Görüşleri Üzerinden Değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education. 2017;14(1):143-62.