Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of the Mind Map Technique on Secondary School Students’ Reading Comprehension and Writing Skills

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 79 - 92, 20.12.2017

Öz

The aim of the study was to determine the effect of the mind map technique, which has visual and written content, on secondary school students’ reading comprehension and writing skills. The study, a quasi-experimental design through last test control group, was implemented with 60 fifth grade students (30 control group and 30 experimental groups). The experimental group was taught about mind maps, and how they are used, through examples and explanations. Then, the mind maps were used by the students when preparing texts for a Fine Art theme (the usual process would be to implement activities using a workbook). The mind map techniques influenced in a positive way the students’ reading comprehension and writing skills.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2003). Türkçe ilkokuma ve yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık. Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi.
  • A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.), Okuma içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (beceri-ilgialışkanlık-eğilim) (Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Aslan, A. (2006). İlköğretim okulu 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri anlama, özetleme ve hatırlama becerileri üzerinde zihin haritalarının etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Aydın, G. (2010). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-16.
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Beydoğan, H. Ö. (2011). Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 1-123.
  • Budd, J. W. (2004). Mind maps as classroom exercises. The Journal of Economic Education, 35(1), 35-46. http://dx.doi.org/10.3200/JECE.35.1.35-46
  • Buzan, T., & Buzan, B. (2007). The mind map book. Edinburg: BBC Active. Buzan, T., & Buzan, B. (2015). Zihin haritaları. İstanbul: Alfa Yayıncılık. Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Ede, Ç. (2012). Zihin haritalama tekniğinin öğrencilerin Türkçe okuma metinlerini anlama, başarı ve öğrenmelerinin kalıcılığına etkisi (Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık. Gelb, M. J. (2002). Düşünmenin tam zamanı (T. Bilgiç, Çev.). İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Huba, M. E., & Freed, J. E. (2000). Learner centered assessment on college campuses: Shifting the focus from teaching to learning. Community College Journal of Research and Practice, 24(9), 759-766.
  • Karatay, H. (2014). Okuma eğitimi kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi (Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Nast, J. (2006). Idea mapping: How to access your brain power, learn faster, remember more, and achieve success in business. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 30–45.
  • Stephens, P., & Hermus, C. (2007). Making art connections with graphic organizers. SchoolArts: The Art Education Magazine for Teachers, 106(8), 55.
  • Tağa, T. (2013). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde kullanılan zihin haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech. In R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of LS Vygotsky (Vol. 1: Problems of General Psychology). New York: Plenum Press.
  • Wright, J. (2006). Teaching and assessing mind maps. Per Linguam: A Journal of Language Learning= Per Linguam: Tydskrif vir Taalaanleer, 22(1). http://dx.doi.org/10.5785/22-1-59

Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 79 - 92, 20.12.2017

Öz

Bu çalışmada zihin haritası tekniğinin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerilerine etkisi incelenmiştir. Çalışmanın amacı görsel ve yazılı içeriklere sahip kavram öğrenme tekniği olan zihin haritalarının ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerilerine etkisini saptamaktır. Son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırmada çalışma grubu; biri deney biri kontrol grubu olmak üzere iki 5. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 60 öğrenciden oluşmaktadır. Deney grubunda öncelikle öğrencilere zihin haritasının ne olduğuna ve nasıl kullanıldığına ilişkin örnek uygulamalarla desteklenen bir eğitim verilmiştir. Daha sonra “Güzel Sanatlar” teması çerçevesinde işlenen derslerde öğrencilere her metnin okumaya hazırlık aşamasında anahtar kavramlar verilerek zihin haritaları hazırlatılmıştır. Kontrol grubunda ise okumaya hazırlık aşaması çalışma kitabındaki etkinlikler çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamam aracı olarak hem deney hem de kontrol grubuna son test şeklinde uygulanan “Güzel Sanatlar” temasında işlenen her metnin sonunda o metne ilişkin “okuduğunu anlama ve çözümleme” amacına yönelik beş sorudan oluşan okuduğunu anlama testi ve yine işlenen her metinle ilgili kompozisyon konuları kullanılmıştır. Okuduğunu anlama testinden elde edilen veriler yanıt anahtarı, yazılı anlatım çalışmasından elde edilen veriler ise çözümleyici puanlama yönergesi ile çözümlenmiştir. Araştırmada okumaya hazırlık aşamasında kullanılan zihin haritası tekniğinin, öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerini olumlu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akyol, H. (2003). Türkçe ilkokuma ve yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık. Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi.
  • A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.), Okuma içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (beceri-ilgialışkanlık-eğilim) (Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Aslan, A. (2006). İlköğretim okulu 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri anlama, özetleme ve hatırlama becerileri üzerinde zihin haritalarının etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Aydın, G. (2010). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-16.
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Beydoğan, H. Ö. (2011). Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 1-123.
  • Budd, J. W. (2004). Mind maps as classroom exercises. The Journal of Economic Education, 35(1), 35-46. http://dx.doi.org/10.3200/JECE.35.1.35-46
  • Buzan, T., & Buzan, B. (2007). The mind map book. Edinburg: BBC Active. Buzan, T., & Buzan, B. (2015). Zihin haritaları. İstanbul: Alfa Yayıncılık. Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Ede, Ç. (2012). Zihin haritalama tekniğinin öğrencilerin Türkçe okuma metinlerini anlama, başarı ve öğrenmelerinin kalıcılığına etkisi (Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık. Gelb, M. J. (2002). Düşünmenin tam zamanı (T. Bilgiç, Çev.). İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Huba, M. E., & Freed, J. E. (2000). Learner centered assessment on college campuses: Shifting the focus from teaching to learning. Community College Journal of Research and Practice, 24(9), 759-766.
  • Karatay, H. (2014). Okuma eğitimi kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi (Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Nast, J. (2006). Idea mapping: How to access your brain power, learn faster, remember more, and achieve success in business. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 30–45.
  • Stephens, P., & Hermus, C. (2007). Making art connections with graphic organizers. SchoolArts: The Art Education Magazine for Teachers, 106(8), 55.
  • Tağa, T. (2013). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde kullanılan zihin haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech. In R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of LS Vygotsky (Vol. 1: Problems of General Psychology). New York: Plenum Press.
  • Wright, J. (2006). Teaching and assessing mind maps. Per Linguam: A Journal of Language Learning= Per Linguam: Tydskrif vir Taalaanleer, 22(1). http://dx.doi.org/10.5785/22-1-59
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sadet Maltepe

Harun Gültekin

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Maltepe, S., & Gültekin, H. (2017). Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi. HAYEF Journal of Education, 14(2), 79-92.
AMA Maltepe S, Gültekin H. Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi. HAYEF Journal of Education. Aralık 2017;14(2):79-92.
Chicago Maltepe, Sadet, ve Harun Gültekin. “Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Ve Yazma Becerilerine Etkisi”. HAYEF Journal of Education 14, sy. 2 (Aralık 2017): 79-92.
EndNote Maltepe S, Gültekin H (01 Aralık 2017) Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi. HAYEF Journal of Education 14 2 79–92.
IEEE S. Maltepe ve H. Gültekin, “Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi”, HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 2, ss. 79–92, 2017.
ISNAD Maltepe, Sadet - Gültekin, Harun. “Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Ve Yazma Becerilerine Etkisi”. HAYEF Journal of Education 14/2 (Aralık 2017), 79-92.
JAMA Maltepe S, Gültekin H. Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi. HAYEF Journal of Education. 2017;14:79–92.
MLA Maltepe, Sadet ve Harun Gültekin. “Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Ve Yazma Becerilerine Etkisi”. HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 2, 2017, ss. 79-92.
Vancouver Maltepe S, Gültekin H. Zihin Haritası Tekniğinin Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Etkisi. HAYEF Journal of Education. 2017;14(2):79-92.