BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 1, 159 - 175, 15.01.2015

Öz

Individuals with special abilities have higher performance when compared to their peers, either in general or in specific areas. Students with special abilities differ from their peers in terms of their characteristics and need; they need to be supported by special educational programs that increase their potential. In formal and non-formal education designed for individuals with special abilities, rather than standardized practices, multiple models based on knowledge sharing and experience and differentiated by students’ interests, abilities, and potentials are preferable. This study aims to evaluate educational support for students with special abilities. In this study, phenomenological qualitative research design was used. The research sample

Kaynakça

  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O., ve Topal, T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bogdan, R.C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education an introduction to theory and methods. Third Edition. Allyn and Bacon.
  • Coleman, L.J. (2014). The cognitive map of a master teacher conducting discussions with gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 37 (1), 40–55. Doi: 10.1177/0162353214521493
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Bireyi tanıma teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik. G. Can (Editör). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Demirci, M. D. (2010). Bilim ve sanat merkezleri süreci (üstün yetenekli bireylerin eğitimi) iç denetim raporu. Ankara: MEB
  • Gardner, H. (1993). Multiple inteligences: the theory in practice. New York: Harper Collins.
  • http://www.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/bilim-ve-teknoloji-yuksek-kurulu, (2014) 03 Ocak 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaprova, S.I. (2012). A model of an educational ınstitution for working with gifted children. Russian Education and Society, 54 (11), 53–64. Doi: 10.2753/RES1060-9393541104
  • Kontaş, H. (2012). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde farklı stratejiler. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu’ nda sunuldu, Tekirdağ.
  • Levent, F. (2012). Bilsem öğretmenlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin sosyo-duygusal özellikleri. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu’ nda sunuldu, Tekirdağ.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Özel yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı (2013-2017). Ankara, MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (31 Mayıs 2006). Resmi Gazete.
  • Sak, U. (2014). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri (4. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2003). Bireyi tanıma teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik. G. Can (Editör). Ankara: PegemA Yayınları.
Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 1, 159 - 175, 15.01.2015

Öz

Kaynakça

  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O., ve Topal, T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bogdan, R.C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education an introduction to theory and methods. Third Edition. Allyn and Bacon.
  • Coleman, L.J. (2014). The cognitive map of a master teacher conducting discussions with gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 37 (1), 40–55. Doi: 10.1177/0162353214521493
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Bireyi tanıma teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik. G. Can (Editör). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Demirci, M. D. (2010). Bilim ve sanat merkezleri süreci (üstün yetenekli bireylerin eğitimi) iç denetim raporu. Ankara: MEB
  • Gardner, H. (1993). Multiple inteligences: the theory in practice. New York: Harper Collins.
  • http://www.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/bilim-ve-teknoloji-yuksek-kurulu, (2014) 03 Ocak 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaprova, S.I. (2012). A model of an educational ınstitution for working with gifted children. Russian Education and Society, 54 (11), 53–64. Doi: 10.2753/RES1060-9393541104
  • Kontaş, H. (2012). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde farklı stratejiler. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu’ nda sunuldu, Tekirdağ.
  • Levent, F. (2012). Bilsem öğretmenlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin sosyo-duygusal özellikleri. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu’ nda sunuldu, Tekirdağ.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Özel yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı (2013-2017). Ankara, MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (31 Mayıs 2006). Resmi Gazete.
  • Sak, U. (2014). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri (4. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2003). Bireyi tanıma teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik. G. Can (Editör). Ankara: PegemA Yayınları.

ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 1, 159 - 175, 15.01.2015

Öz

Özel yetenekli bireyler; genel veya bazı yetenekleri açısından yaşıtlarına göre
yüksek düzeyde performans gösteren kişilerdir. Özel yetenekli öğrenciler, özellikleri
ve gereksinimleri yönünden yaşıtlarından belirgin olarak farklılık göstermektedirler
ve kendi potansiyellerini geliştiren farklı eğitsel programlarla desteklenmeye
ihtiyaç duymaktadırlar. Özel yetenekli bireylere yönelik olarak örgün ve yaygın
eğitimde tek tip uygulamalar yerine bilgi ve deneyim paylaşımını esas alan, bireyin
ilgi, yetenek ve potansiyeline göre farklılaştırılmış, çoklu modeller önerilmektedir.
Bu çalışmada; özel yetenekli öğrencilere uygulanan destek eğitim hizmetlerinin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu
bilim çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 öğretim
yılında Türkiye’de belirlenen 12 ilde özel yetenekli öğrencilere destek eğitimi veren
ve çalışmaya katılmaya istekli 251 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar
tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde
edilen veriler, nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi ile
irdelenerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucu özel yetenekli öğrencilere uygulanan
destek eğitim hizmetlerinde çalışmaların başlamış olmasına rağmen halen
birtakım eksikliklerin olduğunu göstermiştir. Bu çalışmanın, özel yetenekli öğrencilere
sunulan destek eğitiminin geliştirilmesine ve programlar dâhilinde yürütülebilecek
etkinliklerin oluşturulmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir

Kaynakça

  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O., ve Topal, T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bogdan, R.C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education an introduction to theory and methods. Third Edition. Allyn and Bacon.
  • Coleman, L.J. (2014). The cognitive map of a master teacher conducting discussions with gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 37 (1), 40–55. Doi: 10.1177/0162353214521493
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Bireyi tanıma teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik. G. Can (Editör). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Demirci, M. D. (2010). Bilim ve sanat merkezleri süreci (üstün yetenekli bireylerin eğitimi) iç denetim raporu. Ankara: MEB
  • Gardner, H. (1993). Multiple inteligences: the theory in practice. New York: Harper Collins.
  • http://www.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/bilim-ve-teknoloji-yuksek-kurulu, (2014) 03 Ocak 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaprova, S.I. (2012). A model of an educational ınstitution for working with gifted children. Russian Education and Society, 54 (11), 53–64. Doi: 10.2753/RES1060-9393541104
  • Kontaş, H. (2012). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde farklı stratejiler. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu’ nda sunuldu, Tekirdağ.
  • Levent, F. (2012). Bilsem öğretmenlerine göre üstün yetenekli öğrencilerin sosyo-duygusal özellikleri. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu’ nda sunuldu, Tekirdağ.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Özel yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı (2013-2017). Ankara, MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (31 Mayıs 2006). Resmi Gazete.
  • Sak, U. (2014). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri (4. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2003). Bireyi tanıma teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik. G. Can (Editör). Ankara: PegemA Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selçuk Bedur

Necati Bilgiç

Erdal Taşlıdere

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bedur, S., Bilgiç, N., & Taşlıdere, E. (2015). ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education, 12(1), 159-175.
AMA Bedur S, Bilgiç N, Taşlıdere E. ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education. Haziran 2015;12(1):159-175.
Chicago Bedur, Selçuk, Necati Bilgiç, ve Erdal Taşlıdere. “ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. HAYEF Journal of Education 12, sy. 1 (Haziran 2015): 159-75.
EndNote Bedur S, Bilgiç N, Taşlıdere E (01 Haziran 2015) ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education 12 1 159–175.
IEEE S. Bedur, N. Bilgiç, ve E. Taşlıdere, “ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, HAYEF Journal of Education, c. 12, sy. 1, ss. 159–175, 2015.
ISNAD Bedur, Selçuk vd. “ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. HAYEF Journal of Education 12/1 (Haziran 2015), 159-175.
JAMA Bedur S, Bilgiç N, Taşlıdere E. ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education. 2015;12:159–175.
MLA Bedur, Selçuk vd. “ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. HAYEF Journal of Education, c. 12, sy. 1, 2015, ss. 159-75.
Vancouver Bedur S, Bilgiç N, Taşlıdere E. ÖZEL (ÜSTÜN) YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE SUNULAN DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. HAYEF Journal of Education. 2015;12(1):159-75.