Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ KENT MİMARİSİNDE SERAMİK PANOLAR VE İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ KONGRE VE KÜLTÜR MERKEZİ UYGULAMASI

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 14, 1 - 12, 27.09.2016
https://doi.org/10.16950/inustd.259568

Öz

ÖZET

 

Türklerin Anadolu’ya yerleşmeleriyle başlattıkları kentleşme kültür ve geleneği köklü bir geçmişe sahiptir. Selçuklu dönemine kadar uzanan bu gelenekte, mimari yapılar için dekoratif amaçlı üretilen seramikler; sırlı ve sırsız tuğla ile çini süslemeler şeklinde görülmektedir. Cumhuriyet sonrası 1950’lerde çağdaş kent anlayışında mimari yapıların seramik panolarla süslenmesi artan bir ilgi ve yapımla devam etmiştir. Seramik pano uygulamaları çoğunlukla, dini ve sosyal yapılarda, kültür merkezlerinde, otel ve şirket binalarının iç ve dış yüzeylerinde yer almaktadır.

Bu araştırmada, çağdaş mimaride seramik pano örnekleri incelenmiş olup; söz konusu seramik panoların mimari yapıya uygun kompozisyon ve görsel anlatım elemanlarına yer verilmiştir. Mimari yapılardaki çağdaş seramik sanatına ait çalışmalar kapsamında; Füreyya Koral, Sadi Diren, Jale Yılmabaşar, Beril Anılanmert, Mustafa Tunçalp, Hamiye Çolakoğlu, Atilla Galtalı ve Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun eserleri estetik açıdan ele alınmıştır.

Bildiride incelenen çağdaş seramik sanatına ait panolardan esinlenerek, İnönü Üniversitesi Kongre ve Kültür Merkezi için tasarlanan, özgün seramik pano uygulamasının estetik özellikleri ve tasarım süreci değerlendirilmiştir.

 

 

   

CERAMIC PANELS IN CONTEMPORARY URBAN ARCHITECTURE AND INONU UNIVERSITY CONGRESS AND CULTURE APLICATION

 

ABSTRACT

            The urbanization culture and tradition of Turks which have begun with their settling to Anatolia has a deep-rooted history. In this tradition, dating back to Seljuk era; decorative ceramics made for architectural structures, glazed and unglazed bricks and tile decorations can be seen. In 1950’s in contemporary urban mentality, decorating architectural structures with ceramic panels has continued with a growing interest. Ceramic panel applications mostly take place in religious and social structures, culture centers and inner and outer surfaces of hotel and corporate buildings.

            In this research, ceramic panel illustrations in contemporary architecture are examined and appropriate compositions and visual expression components of these panels are given. Regarding the contemporary ceramic panel illustrations in architectural structures; pieces of Füreyya Koral, Sadi Diren, Jale Yılmabaşar, Beril Anılanmert, Mustafa Tunçalp, Hamiye Çolakoğlu, Atilla Galtalı and Bedri Rahmi Eyüboğlu are examined aestatically.

            Inspired by the contemporary ceramic art panels examined in this research, aesthetical features and design processes of unique ceramic panel application designed for İnonu University Congress and Culture Center are evaluated.

 

Keywords: Contemporary urban architecture, Architecture and ceramic relationship, Ceramic Wall panels, İnonu University Congress and Culture Center.

Kaynakça

  • Ağatekin, M. 1993. Cumhuriyet Sonrası Çağdaş Türk Seramik Sanatının Gelişimi ve Anlatım Dili Yönünden Değerlendirilmesi, Y.L. Tezi, AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, s: 4.
  • Çevik, N. 2010. Çağdaş Seramik Sanatında Resimsel Yönelimler, Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6, s:41.
  • Deveci, K. 2012. Günümüzde Ankara’da Yapılan Seramik Duvar Panolarının İncelenmesi, Y.L. Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, s: 20.
  • Duymaz, A. Ş. 1998. Osmanlı Devrinden Günümüze Kütahya Çini ve Seramiği, II. Uluslararası Kütahya Çini Sempozyumu, Kütahya, s: 48.
  • Erinç, M.,S. 1998.Toprağın Erki Hamiye Çolakoğlu, Çanakkale Seramik Sanat Yayınları, s:99.
  • Galatalı, A. 1985. Eleştirim, Türkiye'de Sanatın Bugünü ve Yarını. Ankara; H.Ü. GSF. Yay., s: 93.
  • Hoşnut, G. R. (2006). Üretim tekniklerine göre seramik pano uygulamaları, Türkiye’deki örnekler ve bir sergi, Yayınlanmamış Y.L. Tezi, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, s: 7.
  • Kılıç, A. C. 1998. Eski Anadolu Kültürlerinden Yararlanılarak Çağdaş Bir Yapıda Seramik Pano Uygulaması, Sanatta Yeterlilik Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, s: 6.
  • Mustafa Tunçalp. 2011. Sergi Kataloğu. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Öney, G. 1987. İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul, s: 87.
  • Öney, G. ve Erginsoy, Ü. (1992). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları- Maden Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Panel: AKM’nin Seramikleri ve Türkiye’de Mimari Yapılarda Seramik.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. 1992. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi, s: 213.
  • Turay, A. 1996.Toprağın ve Güneşin Ozanı Atilla Galatalı. Çanakkale Seramik Sanat Yayınları, s:86.
  • Türe, F. 1997. Bir Usta Bir Dünya: Füreya Koral, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü (TÜBA).[http://www.tubaterim.gov.tr/] Erişim Tarihi (15.09.2013).
  • Yılmabaşar, J. 1980. Jale Yılmabaşar Seramikleri, Yöntemleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, s: 156.
  • İstanbul Manifaturacılar Çarşısı (İMÇ). [http://www.imc.org.tr/galeri.php.] Erişim Tarihi (20.10.2013).
  • Kuman-Art by Hatice Şeker. [http://www.kuman-art.com/seramik/sadi-diren.html] Erişim Tarihi (11.11.2013).
  • Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.530dba10e164e6.87 082686] Erişim Tarihi (10.08. 2013).
  • Bedri Rahmi Eyüpoğlu, İMÇ, 1965. [http://www.imc.org.tr/galeri.php.] Erişim Tarihi (25.07.2016).
  • Sadi Diren, Tarabya Oteli Duvarı Seramik Pano, Tarabya/ İstanbul, 1972. [http://www.kuman-art.com/seramik/sadi-diren.html] Erişim Tarihi (20.01.2014
  • http://www.izgazete.net/haber/7598/selcuk-istasyonuna-tarihi-dokunus.(Erişim 18 temmuz 2016)
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Hikmet Serdar Mutlu

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Mutlu, H. S. (2016). ÇAĞDAŞ KENT MİMARİSİNDE SERAMİK PANOLAR VE İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ KONGRE VE KÜLTÜR MERKEZİ UYGULAMASI. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-12. https://doi.org/10.16950/inustd.259568

Cited By








Sarayönü İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Araştırılması
Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi
Muhammed Kamil ÖDEN
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.601324


Transformation and Identity Concept: The Case of Trabzon City
Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi
Nilgün Güneroğlu
https://doi.org/10.17475/kastorman.264406

SOSYAL MEDYADA ELEŞTİRİ UNSURU OLARAK MİZAH: SURİYELİLER
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Canan GÖNÜLLÜ
https://doi.org/10.20875/makusobed.874314

Covid-19 Pandemi Sürecinde Oluşturulan Capslerin Analizi
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Onur BAYRAKCI
https://doi.org/10.26466/opus.853718