Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Eğitim Alan Çocukların Eğitiminde Müziğin Kullanılmasına İlişkin Ebeveyn Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 14, 1 - 17, 27.12.2016

Öz

Özel gereksinimli bireyler aldıkları özel eğitim sayesinde, eksikliklerinin olduğu gelişim alanlarında ilerleme gösterirler. Alanyazın özel gereksinimli çocukların eğitiminde, müzikal etkinlikleri umut vadeden bilimsel dayanaklı uygulamalar içerisinde yer vermektedir. Eğitimde müziğin kullanımının bir amacı, bireylere müziği sevdirmek ve onların müzikal yeteneklerini ortaya çıkartarak en üst düzeye getirmektir. Diğer amacı ise, özel eğitimde müzikal etkinliklerin kavram veya beceri öğretiminde oldukça etkili bir araç olarak kullanılmasıdır. Bu araştırmanın amacı, özel eğitim alan çocukların ebeveynlerinin, özel eğitim kurumlarında eğitim amaçlı müzikal etkinliklerin olmasına yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, Malatya merkeze bağlı özel eğitim kurumlarında eğitim alan 20 özel gereksinimli çocuğun ebeveynleri ile betimsel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme metoduyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda; ebeveynlerin çok büyük bir kısmının özel eğitim içerisinde müzikal etkinliklerin kullanılmasının gerekli olduğu, çocukları üzerinde kalıcı olumlu etkilerinin olacağı, özellikle çocuklarının eksikliğini yaşadığı, sosyalleşme veya iletişim becerilerine ve en önemlisi de dil gelişimi üzerinde büyük oranda pozitif sonuçlar doğurabileceği konusunda fikir bildirdikleri görülmüştür. 

Individuals with special needs make progress due to the special education they receive in the fields of development which they have deficiencies. Literature considers musical activities among the promising scientific-based implementations in the education of children with special education needs. The purpose of use of music in education is to endear music to individuals and to maximize their musical skills by revealing them. The other purpose is to use musical activities as a means of highly effective instrument in concept and skill teaching in special education. The purpose of this research is to determine the opinions of the parents of the children with special education needs on having musical activities for educational purposes at special educational institutions. In line with this purpose, data is gathered from the parents of 20 children with special education needs who are educated at private educational institutions in the province of Malatya via implementing semi-structured interview method, which is one of the scientific research methods. As a result of this research; it is observed that most of the parents stated their opinions on the subject that use of musical activities in special education is a requirement, it would have permanent positive effects on their children, it would also provide substantial positive effects on socialization or communication skills, and more importantly on language development, which their children especially have deficiencies in. 

Kaynakça

  • Babacan, Ş. (1998). Türkiye’de ruh hastalarının tedavisinde müziğin rolünün müzik eğitimi açısından incelenmesi ve yorumlanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Berrakçay, O. (2008). Müziğin bir yaygın gelişimsel bozukluk tipi olan otizmde ortaya çıkan problemli davranışlar üzerindeki etkisi: ritim uygulaması çerçevesinde 4 örnek olay. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir . Bezdüz, R. (1996). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklar ilkokul müzik dersi öğretim programının incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cansöz, F. (2013). Keman eğitiminin özel öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda davranış sorunlarına etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Çadır, D. (2008). Zihinsel engelli öğrenciler için müzik terapi yöntemine göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş. (5. Baskı). Trabzon: TUSED. Eren,
  • B. (2012). Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eskioğlu, I. (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, (30-31 Ekim 2003). İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler, s.116-123.
  • Fındıkoğlu, S. (2015). Şizofrenik hastalarda müzik terapinin ruhsal durum üzerine etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökmen, U. (2010). Otizm Tanısı Almış Bir Çocuğun Müziğe ve Müzik Çalışmalarına Verdiği Tepkinin Betimlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin Engellilerde Beden Resim Müzik Eğitimi, Farklı Gelişen Çocuklar, (ed. A. Kulaksızoğlu). İstanbul: Epsilon Yayıncılık. Kırşehirli,
  • M. (2011). Zihin engelli çocuklara özbakım becerilerinin şarkı yoluyla öğretilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kurt, G. (2006). Zihinsel engelli çocuklarda müzik dinlemenin öğrenme üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri El Kitabı (2006). Ankara: MEB Yayınları.
  • National Autism Center (2009). National standarts report In S.M. Wilczynski (Eds.).
  • Norfoff P. (2004). Therapy In Music For Handicapped Child. Barcelona: Publishers.
  • Önal, O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Perry, T. M. (1995). Music Lessons for Children with Special Needs. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Sağırkaya, B. (2014). Temel motor becerilerini kullanabilen otizm özelliği gösteren çocuklarda iletişim becerilerinin geliştirilmesinde Orff-Schulwerk yönteminin kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • T.C Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). MEGEP Özel Eğitimde Müzik Etkinlikleri. Ankara.
  • Turan, D. (2006). Özel Eğitim’de Müzikten Yararlanmada Karşılaşılan Sorunlarla İlgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar ilkeler yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uslu, M. (2007). “Çocuklarda ve Gençlerde Müzik Eğitiminin Önemi Üzerine Bir Değerlendirme”. Müzik ve Bilim “Uluslararası Hakemli Bilimsel Müzik Dergisi Sayı:7
  • Yavuzer, H. (1999). Çocuk Psikolojisi. (17 baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 14, 1 - 17, 27.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Babacan, Ş. (1998). Türkiye’de ruh hastalarının tedavisinde müziğin rolünün müzik eğitimi açısından incelenmesi ve yorumlanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Berrakçay, O. (2008). Müziğin bir yaygın gelişimsel bozukluk tipi olan otizmde ortaya çıkan problemli davranışlar üzerindeki etkisi: ritim uygulaması çerçevesinde 4 örnek olay. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir . Bezdüz, R. (1996). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklar ilkokul müzik dersi öğretim programının incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cansöz, F. (2013). Keman eğitiminin özel öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda davranış sorunlarına etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Çadır, D. (2008). Zihinsel engelli öğrenciler için müzik terapi yöntemine göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş. (5. Baskı). Trabzon: TUSED. Eren,
  • B. (2012). Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eskioğlu, I. (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, (30-31 Ekim 2003). İnönü Üniversitesi, Malatya Bildiriler, s.116-123.
  • Fındıkoğlu, S. (2015). Şizofrenik hastalarda müzik terapinin ruhsal durum üzerine etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökmen, U. (2010). Otizm Tanısı Almış Bir Çocuğun Müziğe ve Müzik Çalışmalarına Verdiği Tepkinin Betimlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin Engellilerde Beden Resim Müzik Eğitimi, Farklı Gelişen Çocuklar, (ed. A. Kulaksızoğlu). İstanbul: Epsilon Yayıncılık. Kırşehirli,
  • M. (2011). Zihin engelli çocuklara özbakım becerilerinin şarkı yoluyla öğretilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kurt, G. (2006). Zihinsel engelli çocuklarda müzik dinlemenin öğrenme üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri El Kitabı (2006). Ankara: MEB Yayınları.
  • National Autism Center (2009). National standarts report In S.M. Wilczynski (Eds.).
  • Norfoff P. (2004). Therapy In Music For Handicapped Child. Barcelona: Publishers.
  • Önal, O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Perry, T. M. (1995). Music Lessons for Children with Special Needs. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Sağırkaya, B. (2014). Temel motor becerilerini kullanabilen otizm özelliği gösteren çocuklarda iletişim becerilerinin geliştirilmesinde Orff-Schulwerk yönteminin kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • T.C Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). MEGEP Özel Eğitimde Müzik Etkinlikleri. Ankara.
  • Turan, D. (2006). Özel Eğitim’de Müzikten Yararlanmada Karşılaşılan Sorunlarla İlgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar ilkeler yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uslu, M. (2007). “Çocuklarda ve Gençlerde Müzik Eğitiminin Önemi Üzerine Bir Değerlendirme”. Müzik ve Bilim “Uluslararası Hakemli Bilimsel Müzik Dergisi Sayı:7
  • Yavuzer, H. (1999). Çocuk Psikolojisi. (17 baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts
Yazarlar

Songül Pektaş

Ayten Düzkantar

Cemal Yurga

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2017
Kabul Tarihi 20 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Pektaş, S., Düzkantar, A., & Yurga, C. (2016). Özel Eğitim Alan Çocukların Eğitiminde Müziğin Kullanılmasına İlişkin Ebeveyn Görüşleri. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-17.