Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 84 - 99, 30.03.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.786

Öz

Kaynakça

  • Ada, S. and Baysal Z. N. vd. (2009). Eğitim Yapıları ve Yönetimleri Açısından Çeşitli Ülkelere Bir Bakış, Ankara: Pegem Akademi.
  • Altay, B. (2015). Türkiye’de Devlet Muhasebesi ve Üniversite Uygulama Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, A. (2004). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu İle Kamu Harcama Sisteminde Yapılan Düzenlemeler. Maliye Dergisi, Sayı: 145, 1-44.
  • Aslan, S. (2009). Üniversite Muhasebesi (Özel Bütçeli İdareler Kapsamında). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Bayraklı, H., Ergün, M. and Karataş, S. (2007). Yükseköğretim Finansman Politikaları ve Kurum Başarısına Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: IX, Sayı: 1, 1-29.
  • Cura, S. (2003). Türkiye’de Mali Şeffaflığı Sağlamaya Yönelik Bir Uygulama: Analitik Bütçe Sınıflandırması. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:18, Sayı:1, 139-153.
  • Çeken, N. (2012). Yükseköğretimde Eğitim Pazarlamasını Etkileyen Faktörler: Devlet Ve Vakıf Üniversitelerine Yönelik Eğitim Pazarlaması Anket Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetinkaya, Ö. (2004). Devlet Muhasebesi Alanındaki Gelişmeler ve Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Araştırma Merkezi Konferansları.
  • Çetinkaya, Ö. and Yıldırım, Z. (2006). Devlet Muhasebesi (Teori ve Uygulama). Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Dağ, Ö. (2008). Bütçe Hesaplarının İşleyiş Mantığı I, Bütçe Hesaplarının İşleyiş Mantığı II. Güncel Mevzuat Dergisi, ss.56-60 ve ss. 44-48, http://www.omerdag.net/dosya/omerdag_net_butcehesaplari1.pdf, http://www.omerdag.net/dosya/omerdag_net_butcehesaplari2.pdf
  • Dağ, Ö. (2015). Merkezi Yönetim İçin Devlet Muhasebesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Dean, P. N. (1996). Government Accounting in Developing Countries. Policy Studies and Developing Nations, A Multi-Volume Treatise Volume: 3, Edited by Stuart S. Nagel, JAS Press Inc., 265-283.
  • Günay, A. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimin Finansmanı: Kriterler, Zorluklar ve Alternatif Stratejiler. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2. Cilt / Bölüm X, 1159-1169.
  • Güngör, A. (1981). Yönetim Aracı Olarak Türk Devlet Muhasebe Sistemi, Ankara: TC Maliye ve Gümrük Bakanlığı Yayını.
  • IFAC, (2000). Preface to International Public Sector Accounting Standarts, May-2000, http//www.ifac.org.
  • Karabaş, E. (2005). Bütçe Kapsamı ve Bütçe Kapsamı Dışında Kalan Kamusal Harcama Alanları. Devlet Bütçe Uzmanlığı Araştırma Raporu, Ankara: TC Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü.
  • Karakütük, K. (2006). Yükseköğretimin Finansmanı. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 171, 219-242.
  • Kısakürek, M.A. (1976). Üniversitelerimizde Yenileşme: Programlar ve Öğretim Açısından. Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayını 54.
  • MEGEP (2011). Bütçe İşlemleri (Muhasebe ve Finansman), Ankara: TC Milli Eğitim Bakanlığı.
  • OECD, (1993). Accounting for What?: The Value of Accrual Accounting to The Public Sector. Occasional Papers on Public Management, OCDE/GD(93)/178, Paris.
  • Orhaner, E. (2000). Kamu Maliyesi, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Pehlivan, O. (2016). Devlet Bütçesi, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Serin, N. (1979). Eğitim Ekonomisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Söyler, İ. (2012). Yeni Kamu Mali Yönetim ve Denetim Sistemi Çerçevesinde Sayıştayın Rolü. Sayıştay Dergisi, Sayı: 87, Ekim-Aralık 2012, 6196.
  • TC Maliye Bakanlığı/TR Ministry of Finance, (2002). Devlet Muhasebesinde Reform Çalışmaları; Nakit Esasından Tahakkuk Esasına, Ankara.
  • Üstünel, B. (1965). Üniversite Meselesi (Açık Oturum). Forum, Cilt:17, Sayı: 262.
  • Yılmaz, H. H. ve Kesik, A. (2010). Yükseköğretimde Yönetsel Yapı ve Mali Konular: Türkiye’de Yüksek Öğretimde Yönetsel Etkinliği Arttırmaya Yönelik Bir Model Önerisi. Maliye Dergisi, Sayı:158, 124-163.
  • YÖK (HEI) (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Yayın No: 2007-1, Ankara.
  • YÖK Muhasebe Yönergesi: Madde 1, Madde 2, Madde 3, Madde 4, Madde 7 (Higher Education Institutions Accounting Directive: Article, 1, Article 2, Article 3, Article, 4, Article 7).
  • Yükçü, S. (2014). Genel Muhasebe (Yeni TTK Uyumlu TMS ve UFRS Örnekli). İzmir: Altın Nokta Yayınevi.
  • http://www.bumko.gov.tr, Erişim: 03.10.2017
  • http://www.mevzuat.gov.tr, Erişim: 04.10.2017
  • http://www.yok.gov.tr, Erişim: 20.09.2017 ( Regulation of Foundation Higher Education Institutions).

ACCOUNTING SYSTEM IN STATE UNIVERSITIES: BUDGETARY ACCOUNTS AND IMPLEMENTATIONS

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 84 - 99, 30.03.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.786

Öz

Purpose- Accounting holds an important place both in the private
sector and the state. State accounting keeps transaction records regarding
financial policies of public institutions, and reports. With the introduction
of the 5018 Public Financial Management and Control Law (PFMCL), new concepts
emerged and it made the current situation of the state available any time by
using the budgetary accounts. The purpose of this study is to examine the
budgetary accounts of state universities.

 Methodology-
The accounting system and budgetary accounts in the state universities were
addressed in a theoretical framework, and supported with sample
applications. 

Findings- According to the findings of the study, the income
should be collected and the expense should be paid in order to associate the
expense and income accounts of the universities with the budgetary accounts.
Every amount paid is not a budget expense, as well as every amount collected is
not budget income. 

Conclusion- Considering the university accounting implemented in
Turkey and the working methods of the budgetary accounts, the implementation of
the system in countrywide can lead to challengesdue to the fact that a complete
accounting union has not been established yet. In state universities, the budget
should be regulated not only as an income-expenditure forecast but also as the
most active and efficient use of financial resources.









 

Kaynakça

  • Ada, S. and Baysal Z. N. vd. (2009). Eğitim Yapıları ve Yönetimleri Açısından Çeşitli Ülkelere Bir Bakış, Ankara: Pegem Akademi.
  • Altay, B. (2015). Türkiye’de Devlet Muhasebesi ve Üniversite Uygulama Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, A. (2004). 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu İle Kamu Harcama Sisteminde Yapılan Düzenlemeler. Maliye Dergisi, Sayı: 145, 1-44.
  • Aslan, S. (2009). Üniversite Muhasebesi (Özel Bütçeli İdareler Kapsamında). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Bayraklı, H., Ergün, M. and Karataş, S. (2007). Yükseköğretim Finansman Politikaları ve Kurum Başarısına Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: IX, Sayı: 1, 1-29.
  • Cura, S. (2003). Türkiye’de Mali Şeffaflığı Sağlamaya Yönelik Bir Uygulama: Analitik Bütçe Sınıflandırması. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:18, Sayı:1, 139-153.
  • Çeken, N. (2012). Yükseköğretimde Eğitim Pazarlamasını Etkileyen Faktörler: Devlet Ve Vakıf Üniversitelerine Yönelik Eğitim Pazarlaması Anket Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetinkaya, Ö. (2004). Devlet Muhasebesi Alanındaki Gelişmeler ve Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Maliye Araştırma Merkezi Konferansları.
  • Çetinkaya, Ö. and Yıldırım, Z. (2006). Devlet Muhasebesi (Teori ve Uygulama). Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Dağ, Ö. (2008). Bütçe Hesaplarının İşleyiş Mantığı I, Bütçe Hesaplarının İşleyiş Mantığı II. Güncel Mevzuat Dergisi, ss.56-60 ve ss. 44-48, http://www.omerdag.net/dosya/omerdag_net_butcehesaplari1.pdf, http://www.omerdag.net/dosya/omerdag_net_butcehesaplari2.pdf
  • Dağ, Ö. (2015). Merkezi Yönetim İçin Devlet Muhasebesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Dean, P. N. (1996). Government Accounting in Developing Countries. Policy Studies and Developing Nations, A Multi-Volume Treatise Volume: 3, Edited by Stuart S. Nagel, JAS Press Inc., 265-283.
  • Günay, A. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimin Finansmanı: Kriterler, Zorluklar ve Alternatif Stratejiler. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, 2. Cilt / Bölüm X, 1159-1169.
  • Güngör, A. (1981). Yönetim Aracı Olarak Türk Devlet Muhasebe Sistemi, Ankara: TC Maliye ve Gümrük Bakanlığı Yayını.
  • IFAC, (2000). Preface to International Public Sector Accounting Standarts, May-2000, http//www.ifac.org.
  • Karabaş, E. (2005). Bütçe Kapsamı ve Bütçe Kapsamı Dışında Kalan Kamusal Harcama Alanları. Devlet Bütçe Uzmanlığı Araştırma Raporu, Ankara: TC Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü.
  • Karakütük, K. (2006). Yükseköğretimin Finansmanı. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 171, 219-242.
  • Kısakürek, M.A. (1976). Üniversitelerimizde Yenileşme: Programlar ve Öğretim Açısından. Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayını 54.
  • MEGEP (2011). Bütçe İşlemleri (Muhasebe ve Finansman), Ankara: TC Milli Eğitim Bakanlığı.
  • OECD, (1993). Accounting for What?: The Value of Accrual Accounting to The Public Sector. Occasional Papers on Public Management, OCDE/GD(93)/178, Paris.
  • Orhaner, E. (2000). Kamu Maliyesi, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Pehlivan, O. (2016). Devlet Bütçesi, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Serin, N. (1979). Eğitim Ekonomisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Söyler, İ. (2012). Yeni Kamu Mali Yönetim ve Denetim Sistemi Çerçevesinde Sayıştayın Rolü. Sayıştay Dergisi, Sayı: 87, Ekim-Aralık 2012, 6196.
  • TC Maliye Bakanlığı/TR Ministry of Finance, (2002). Devlet Muhasebesinde Reform Çalışmaları; Nakit Esasından Tahakkuk Esasına, Ankara.
  • Üstünel, B. (1965). Üniversite Meselesi (Açık Oturum). Forum, Cilt:17, Sayı: 262.
  • Yılmaz, H. H. ve Kesik, A. (2010). Yükseköğretimde Yönetsel Yapı ve Mali Konular: Türkiye’de Yüksek Öğretimde Yönetsel Etkinliği Arttırmaya Yönelik Bir Model Önerisi. Maliye Dergisi, Sayı:158, 124-163.
  • YÖK (HEI) (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Yayın No: 2007-1, Ankara.
  • YÖK Muhasebe Yönergesi: Madde 1, Madde 2, Madde 3, Madde 4, Madde 7 (Higher Education Institutions Accounting Directive: Article, 1, Article 2, Article 3, Article, 4, Article 7).
  • Yükçü, S. (2014). Genel Muhasebe (Yeni TTK Uyumlu TMS ve UFRS Örnekli). İzmir: Altın Nokta Yayınevi.
  • http://www.bumko.gov.tr, Erişim: 03.10.2017
  • http://www.mevzuat.gov.tr, Erişim: 04.10.2017
  • http://www.yok.gov.tr, Erişim: 20.09.2017 ( Regulation of Foundation Higher Education Institutions).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Articles
Yazarlar

Fatma Temelli 0000-0001-7436-5289

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Temelli, F. (2018). ACCOUNTING SYSTEM IN STATE UNIVERSITIES: BUDGETARY ACCOUNTS AND IMPLEMENTATIONS. Journal of Economics Finance and Accounting, 5(1), 84-99. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.786

Journal of Economics, Finance and Accounting (JEFA) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JEFA aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the area of economics, finance, accounting and auditing. The editor in chief of JEFA invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JEFA publishes academic research studies only. JEFA charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - JEFA applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JEFA is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract and method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.