Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN KOLEKTİF YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ: ALTINDAĞ İLÇESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 151 - 158, 25.12.2017

Öz

Okullardaki
eğitimin kalitesi ve verimliliğinin geliştirilebilmesi için, eğitim-öğretimin
her aşamasındaki öğretmenlerin beraberce yaratacağı sinerji ve çabalar oldukça
değerlidir. Eğitim programlarındaki temel alanlardan olan matematik, fen
bilimleri ve biyoloji dersleri öğretmenlerinin ortak çalışma ve başarma ile
ilgili kolektif inançlarının, öğretmen özyeterliği, güdülenmiş öğrenmeyi destekleme
özyeterliği ve özdüzenleme gibi yapılar aracılığıyla incelenmesi eğitim ve
öğretim adına nitelikli değerlendirmeler yapmada destekleyici olabilir. Hacettepe
Üniversitesi,
Ankara Altındağ
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve Altındağ Belediye Başkanlığı
arasındaki
“Eğitimde İşbirliği Protokolü” çerçevesinde yürütülen bu araştırma, Altındağ
ilçesi ortaokul – lise matematik, fen bilimleri ve biyoloji öğretmenlerinin
kolektif yeterlik algı düzeylerini belirlemeyi ve bazı değişkenlerin (öğretmen
özyeterliği, güdülenmiş öğrenmeyi destekleme özyeterliği, özdüzenleme, yaş ve
okul kademesi) kolektif yeterlik algısıyla ilişkilerini incelemeyi
amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Ankara’nın Altındağ ilçesinde resmi
ortaokul ve liselerde görev alan 542 matematik, fen bilimleri ve biyoloji
öğretmeni örneklemini ise bu alanlardan 247 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada
kişisel bilgiler ve çeşitli ölçeklerden (Kolektif Yeterlik Algısı Ölçeği,
Öğretmen Özyeterliği Ölçeği, Güdülenmiş Öğrenmeyi Destekleme Özyeterliği Ölçeği,
Özdüzenleme Ölçeği) oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Ayrıca
betimsel istatistikler hesaplanmış, güvenirlik ve korelasyon analizleri
yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin sahip oldukları kolektif
yeterlik algılarının orta düzeyde olduğu (
=36.376) görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin kolektif yeterlik
algılarının öğretmen özyeterliği ve güdülenmiş öğrenmeyi destekleme özyeterliği
ile orta düzeyde, pozitif ve anlamlı

bir ilişki içinde olduğu (sırasıyla r=.454; r= .362; p<0.01);
özdüzenleme ile düşük, negatif ve anlamlı bir ilişki içinde olduğu
(r=-.250 p<0.01), yaş
ve okul kademesiyle ise ilişkili olmadığı tespit edilmiştir. Sonuçlara göre,
öğretmenlerin kolektif yeterlik algıları yükseltilebilir, sınıfta öğrencileri
ile beraber yaptıkları ortak faaliyetler arttırılabilir ve kendilerini düzenleyebilme
özellikleri geliştirilerek ortak çalışmalar yapmaları konusunda desteklenebilirler.
   

Kaynakça

  • Alcı B. & Altun, S. (2007). Lise Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Özdüzenleme Ve Bilişüstü Becerileri, Cinsiyete, Sınıfa VeAlanlara Göre Farklılaşmakta Mıdır? Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 1, s.33-44
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Development And Validation Of Turkish Version Of Teachers’ Sense Of Efficacy Scale. Egitim Ve Bilim, 30 (137), 74-81.
  • Çömlekçi, N. (2001). Bilimsel Araştırma Yöntemi ve İstatiksel Anlamlılık Sınamaları. Eskişehir: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Enochs L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief ınstrument: a preservice elementary scale, School Science and Mathematics, 90(8), 694-706.
  • Gürçay, D., Yılmaz M., Ekici G. (2009), Öğretmen Kolektif Yeterlik İnancını Yordayan Faktörler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 119-128.
  • Goddard, R. D., Hoy, W. K. & Woolfolk Hoy, A. (2000) Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and effect on Student achievmennt. American Education Research Journal, 37, 479-507.
  • Jerusalem, M. & Röder, B. (2007). Selbstwirksamkeitserwartung “Motiviertes Lernen Fördern”, In Förderung Von Selbstwirksamkeit Und Selbstbest,Mmung İm Unterricht, Skalen Zur Erfassung Von Lehrer Und Schülermerkmalen", Jerusalem, M., Drössler S., Kleine D., Klein-Hessling, J., Mittag, W., Röder, B. (2009). Humbolt-Universitaet Zu Berlin, Lehrstuhl Für Paedagogische Psychologie Und Gesundheitspsychologie, Berlin.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (24. Basım), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kramer, M., Gastager,A., Lisa, L., Gasteiger-Klicpera, B. & Rossman, P., (2017). Collective self-efficacy expectations in Co-teaching teams- what are the influencing factors?, Educational Studies, 1-16.
  • Lee, F. L. F. (2005). Collective efficacy, support for democratization, and political participation in Hong Kong, International Journal of Public Opinion Research, 18, 3, 298-317.
  • Schwarzer, R. (1999). Selbstregulation, In R. Schwarzer; Jerusalem, M. (Hrsg.) Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen, Berlin: Freie Universitaet, ISBN 3-00-003708-X.
  • Schwarzer, R. & Jerusalem, M. (1999). Kollektive Selbswirksamkeit Erwartung, In R. Schwarzer; Jerusalem, M. (Hrsg.) Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen, Berlin: Freie Universitaet, ISBN 3-00-003708-X.
  • Schmitz G. S. & Schwarzer R. (2000). Selbstwirksamkeiterwartung von Lehrern: Laengschnitt befunde mit einem neuen Instrument, Zeitschrift für Sozialpscychologie, 14 (1), 12-25.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A. & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure, Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct, Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Üredi, I. & Üredi, L., (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 2, 250-260.
  • Viel-Ruma, K. Houchins, D., Jolivette, K., Benson, K. (2010) “Efficacy beliefs of special educators: The relationships among collective efficacy , teacher self effícacy, and job satisfaction”. Teacher Education and Special Education, Volume: 33.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz M. (2013) Güdülenmiş Öğrenmeyi Destekleme Özyeterliği Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması, International Symposium, New Issues On Teacher Education, ISNITE, 2013, May 9-11, 2013, Ankara, Turkey,
  • Yılmaz, M. & Uslu, Ö. (Değerlendirmede). Güdülenmiş Öğrenmeyi Destekleme Özyeterliği Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması

EXAMINATION ON TEACHERS' COLLECTIVE EFFICACY PERCEPTION: ALTINDAG DISTRICT SAMPLE

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 151 - 158, 25.12.2017

Öz

The synergy
created by teachers in every step of education is quite valuable to develop the
quality and efficacy of education in schools. Examining collective beliefs of
math, science and biology teachers in education programs through structures
such as collective self-efficacy, teachers' self-efficacy, supporting motivated
learning self-efficacy and self-regulation is supportive in qualitative
assessment in terms of education. Conducting a study and implementation
determining collective efficacy explained as the belief/perception that they
can study together efficiently will provide a perspective for teachers' common
belief. This study is conducted between Hacettepe University, Directorate of
National Education in Altındağ District and Altındağ Municipality within the
frame of "Cooperation Protocol in Education". The study aims to
determine the collective efficacy perception levels of secondary - high school
math, science and biology teachers and to examine the relationship of some
variables (teachers’ self-efficacy, supporting motivated learning self-efficacy,
self-regulation, age and school level) with collective self-efficacy. The
universe of the study is comprised of 542 math, science and biology teachers
teaching in secondary and high schools in Altındağ District of Ankara and the
sample is consisted of 247 teachers from there. In the study a data collection
tool consisted of personal information and some scales (Collective Efficacy
Perception Scale, Teacher Efficacy Scale, Supporting Motivated Learning
Self-Efficacy Scale, Self-regulation Scale) is used. In addition, descriptive
statistics are calculated and reliability and correlation analysis were carried
out. According to results, collective efficacy perception levels of teachers'
were mean (
=36.376). Teachers' collective efficacy
perception and supporting motivated learning self-efficacy were in mean level
and they had positive and significant relation
(r=.454; r= .362; p<0.01 relatively); they had low, negative and significant relation with self-regulation (r=-.250 p<0.01) and they had no relation
with age and school level. When teachers' belief in being effective in
education was high and their self-efficacy got higher in terms of motivating
students in lessons or activities about them, their belief and effort increased
too.
Accordingly, teachers' collective efficacy
perception, activities that they do with students in classroom can be
increased. Developing their self-regulation feature can support them. 

Kaynakça

  • Alcı B. & Altun, S. (2007). Lise Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Özdüzenleme Ve Bilişüstü Becerileri, Cinsiyete, Sınıfa VeAlanlara Göre Farklılaşmakta Mıdır? Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 1, s.33-44
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Development And Validation Of Turkish Version Of Teachers’ Sense Of Efficacy Scale. Egitim Ve Bilim, 30 (137), 74-81.
  • Çömlekçi, N. (2001). Bilimsel Araştırma Yöntemi ve İstatiksel Anlamlılık Sınamaları. Eskişehir: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Enochs L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief ınstrument: a preservice elementary scale, School Science and Mathematics, 90(8), 694-706.
  • Gürçay, D., Yılmaz M., Ekici G. (2009), Öğretmen Kolektif Yeterlik İnancını Yordayan Faktörler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 119-128.
  • Goddard, R. D., Hoy, W. K. & Woolfolk Hoy, A. (2000) Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and effect on Student achievmennt. American Education Research Journal, 37, 479-507.
  • Jerusalem, M. & Röder, B. (2007). Selbstwirksamkeitserwartung “Motiviertes Lernen Fördern”, In Förderung Von Selbstwirksamkeit Und Selbstbest,Mmung İm Unterricht, Skalen Zur Erfassung Von Lehrer Und Schülermerkmalen", Jerusalem, M., Drössler S., Kleine D., Klein-Hessling, J., Mittag, W., Röder, B. (2009). Humbolt-Universitaet Zu Berlin, Lehrstuhl Für Paedagogische Psychologie Und Gesundheitspsychologie, Berlin.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (24. Basım), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kramer, M., Gastager,A., Lisa, L., Gasteiger-Klicpera, B. & Rossman, P., (2017). Collective self-efficacy expectations in Co-teaching teams- what are the influencing factors?, Educational Studies, 1-16.
  • Lee, F. L. F. (2005). Collective efficacy, support for democratization, and political participation in Hong Kong, International Journal of Public Opinion Research, 18, 3, 298-317.
  • Schwarzer, R. (1999). Selbstregulation, In R. Schwarzer; Jerusalem, M. (Hrsg.) Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen, Berlin: Freie Universitaet, ISBN 3-00-003708-X.
  • Schwarzer, R. & Jerusalem, M. (1999). Kollektive Selbswirksamkeit Erwartung, In R. Schwarzer; Jerusalem, M. (Hrsg.) Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen, Berlin: Freie Universitaet, ISBN 3-00-003708-X.
  • Schmitz G. S. & Schwarzer R. (2000). Selbstwirksamkeiterwartung von Lehrern: Laengschnitt befunde mit einem neuen Instrument, Zeitschrift für Sozialpscychologie, 14 (1), 12-25.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A. & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure, Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct, Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Üredi, I. & Üredi, L., (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 2, 250-260.
  • Viel-Ruma, K. Houchins, D., Jolivette, K., Benson, K. (2010) “Efficacy beliefs of special educators: The relationships among collective efficacy , teacher self effícacy, and job satisfaction”. Teacher Education and Special Education, Volume: 33.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz M. (2013) Güdülenmiş Öğrenmeyi Destekleme Özyeterliği Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması, International Symposium, New Issues On Teacher Education, ISNITE, 2013, May 9-11, 2013, Ankara, Turkey,
  • Yılmaz, M. & Uslu, Ö. (Değerlendirmede). Güdülenmiş Öğrenmeyi Destekleme Özyeterliği Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Miraç Yılmaz 0000-0003-3200-2767

Necla Turanlı

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2017
Kabul Tarihi 10 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., & Turanlı, N. (2017). ÖĞRETMENLERİN KOLEKTİF YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ: ALTINDAĞ İLÇESİ ÖRNEĞİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(2), 151-158.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.