Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK DERSİ ÖĞRETMEN ROLLERİNİN YERİNE GETİRİLME DÜZEYİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ ALGILARI

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 55 - 65, 25.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen rollerinin
yerine getirilme düzeyine ilişkin öğrenci algılarını belirlemektir. Bu amaç
doğrultusunda ilköğretim 8.sınıf matematik dersi öğretmen rollerinin yerine
getirilmesine ilişkin öğrenci algıları ne düzeydedir ve bu düzey öğretmenlerin
hangi değişkenlere göre farklılaşmaktadır şeklinde ifade edilen alt problemlere
cevap aranmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini, 2011-2012
eğitim-öğretim yılında Malatya il merkezinde bulunan ve Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı 71 resmi ortaokulunun 8. sınıf öğrencileri, örneklemini ise
farklı sosyoekonomik çevrelerdeki okullardan “uygun/kazara örnekleme” yoluyla
alınan 371 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama amacıyla “Öğretmen
Rollerine İlişkin Öğrenci Algıları Ölçeği” ile “Öğretmen Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı
kullanılmış; Frekans (f), Yüzde (%), faktör analizinin yanı sıra Mann-Whitney
U, Kruskall Wallis H gibi anlamlılık testlerinden yararlanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, öğretmen rollerinin “çoğu zaman” düzeyinde yerine
getirildiği, öğretmenlerin teknolojik araçlardan yararlanamadığı, öğretmenlerin
cinsiyetlerine, kıdemlerine, sınıf mevcuduna, yöneticilik görevi icra etme ve
disiplin kurulu üyeliği değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunduğu diğer
değişkenlere göre fark bulunmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışmada, matematik
öğretmenlerinin rollerini çoğu zaman gösterdikleri, mesleklerini severek
yaptıkları, öğrencileri soru sormaya teşvik ettikleri, özgüvenlerinin yüksek
olduğu, teknoloji kullanımı konusunda yetersiz oldukları, gibi sonuçlara
ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra, bayanların erkeklere, lisansüstü öğretim
görenlerin görmeyenlere, yöneticilik görevi yürütmemiş olanların yürütenlere ve
disiplin kurulu üyeliği olmayanların olanlara göre daha yüksek; 16 yıl ve üzeri
kıdemi olanların diğerlerinden daha düşük düzeyde yerine getirdiği görülmüştür.
Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin öğrencilere daha fazla soru sorması,
matematik öğretiminde teknoloji konulu hizmet-içi seminerler düzenlenmesi,
öğretmenlere yönelik öğretim programı tanıma sınavlarının yapılması yöneticilik
ve disiplin kurulu üyeliğinin sonuçlarının adaylara hatırlatılması gibi
öneriler sunulmuştur. 

Kaynakça

  • Akdağ, M, ve Güneş, H, (2003). Öğretmenin rolünün yaratıcı bir sınıf oluşturmasındaki önemi, Milli Eğitim Dergisi, 159, 60-73.
  • Arslan, S. & ÖZpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2 (1), 38-63.
  • Aytaç, T. (2003). 21. yüzyılın başında öğretmenin değişen rolleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 4, 45.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (9.baskı). Ankara: Pegem-Akademi
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9. baskı), Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı (ikinci baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Gibson., R.L, ve Mitchell., M.H. (1995). Introduction to Counseling and Guidanca. Fourth Edition. Merrill an imprint of Prentice Hall Englewood Cliff. Ohio: New Jersey Columbus.
  • Goulding, M., Rowland, T. & Barber, P. (2002). 'Does it matter? Primary Teacher Trainees' Subject Knowledge in mathematics', British Educational Research Journal, 28(5), 689-705.
  • Günay, D. (2016). Öğrenen özerkliği İngilizce öğretimine yansımaları ve HAYEF örneğinde öğretmen adaylarının değişen öğretmen rolleri algısı. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 17–30.
  • Huckstep, P.R.T. & Thwaites, A. (2002). 'Primary Teachers' Mathematics Content Knowledge: What does it look like in the classroom?', Paper prsented at the Annual Conference of the British Educational Research Association, University of Exeter.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikleri, (18. Baskı), Ankara: Nobel.
  • Kuzu, A. (2010). Araştırmaların planlanması. A. A. Kurt (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri ve ölçme ve değerlendirme (ss. 15-36). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özdemir, S. (1997). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara: Pegem yayınları.
  • Reed.A. J. S, ve Bergeman.V. E, (1992) In the Classroom: An Introduction to Education on Guilford, C T: the Dushkin Publishing Group
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.

STUDENT PERCEPTIONS RELATED TO MATHEMATICS TEACHER'S LEVEL OF FULFILLMENT

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 55 - 65, 25.12.2017

Öz

The purpose of this study is determining the student
perceptions related mathematics teacher’s level of fulfillment. To realize this
goal this study tries to answer the following questions: “(a) what is the level
of student perceptions regarding the fulfillment of 8th grade mathematics
teacher roles?, (b) which variables of the teachers differ this level?”. The
universe of the study is comprised of 8th grade students of official middle
schools in Malatya city center in 2012-2013 academic year. The sample was
consisted of 371 eight-grade students who were at the different socio-economic
levels with the methods of convenient (accidental) sampling. "Student
Perception Scale Related to Teacher Roles" and "Teacher Information
Form" were used for data collection in the research. For the analysis of
the obtained data, statistical package program was used; frequency (f),
percentage (%), factor analysis, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis H were used. As
a result of the research, it was found that there was no difference compared to
the other variables in which the teacher roles were performed at the "most
of the time" level, the teachers were not able to benefit from the
technological tools, the genders of the teachers, the seniority, the class
presence, the managerial duty and the variables of the disciplinary board
membership. In the study, results such as the fact that mathematics teachers
often show their roles, love doing their profession, encourage students to ask
questions, have high self-esteem, and are inadequate in using technology. In
addition, women, post graduated, do not have managerial duties or disciplinary
committee membership teachers perform more than the others do. On the other
hand, teachers who has 16 years or more seniority perform at a lower level than
others do. In line with these results, following suggestions were presented:
teachers could ask more questions to the students, experts could organize the
in-service seminars on technology in teaching mathematics, could be applied
curriculum recognition test to the teachers, and reminding the candidates about
the results of the management and disciplinary board membership.

Kaynakça

  • Akdağ, M, ve Güneş, H, (2003). Öğretmenin rolünün yaratıcı bir sınıf oluşturmasındaki önemi, Milli Eğitim Dergisi, 159, 60-73.
  • Arslan, S. & ÖZpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2 (1), 38-63.
  • Aytaç, T. (2003). 21. yüzyılın başında öğretmenin değişen rolleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 4, 45.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (9.baskı). Ankara: Pegem-Akademi
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9. baskı), Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı (ikinci baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Gibson., R.L, ve Mitchell., M.H. (1995). Introduction to Counseling and Guidanca. Fourth Edition. Merrill an imprint of Prentice Hall Englewood Cliff. Ohio: New Jersey Columbus.
  • Goulding, M., Rowland, T. & Barber, P. (2002). 'Does it matter? Primary Teacher Trainees' Subject Knowledge in mathematics', British Educational Research Journal, 28(5), 689-705.
  • Günay, D. (2016). Öğrenen özerkliği İngilizce öğretimine yansımaları ve HAYEF örneğinde öğretmen adaylarının değişen öğretmen rolleri algısı. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 17–30.
  • Huckstep, P.R.T. & Thwaites, A. (2002). 'Primary Teachers' Mathematics Content Knowledge: What does it look like in the classroom?', Paper prsented at the Annual Conference of the British Educational Research Association, University of Exeter.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikleri, (18. Baskı), Ankara: Nobel.
  • Kuzu, A. (2010). Araştırmaların planlanması. A. A. Kurt (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri ve ölçme ve değerlendirme (ss. 15-36). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özdemir, S. (1997). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara: Pegem yayınları.
  • Reed.A. J. S, ve Bergeman.V. E, (1992) In the Classroom: An Introduction to Education on Guilford, C T: the Dushkin Publishing Group
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Şan 0000-0003-0780-0169

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2017
Kabul Tarihi 21 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şan, İ. (2017). MATEMATİK DERSİ ÖĞRETMEN ROLLERİNİN YERİNE GETİRİLME DÜZEYİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ ALGILARI. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(2), 55-65.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.