The effects of emotional intelligence on being happy and successful individuals in the work and personal lives of
people are revealed by the recent researches that can be improved. It is seen that individuals need to focus on the field of
education as it has the effect of enhancing the quality of life and it can be improved. For this reason, it was aimed to prepare
a training program to improve the emotional intelligence of the fourth grade students of primary school with this research
and to test the effectiveness of this prepared program. This research is an experimental study based on a control group preand
post-test pattern model assigned by chance. The study group consists of 48 students who are studying in Karsiyaka
Primary School 4 / B and 4 / C classes in the center of Tokat in 2011-2012 academic year. Pre-test and post-test were
applied to all students in the experimental and control groups. The obtained data were analyzed by SPSS packet program.
Dependent variables and independent variables t test were used in statistical analysis. According to the findings obtained
from the research; a significant difference was found between the pre-tests and the post-test scores of groups with no
significant difference, that is, the groups that were equivalent, in favor of the experimental group. This difference has led us
to conclude that the applied emotional intelligence training is effective on the emotional intelligence level of the experimental
group. By developing similar programs, it is thought that a significant contribution can be made in achieving the goal of
educating happy and successful individuals.
Emotional Intelligence Emotional Intelligence Education Education Primary Education Students
Duygusal zekanın insanların iş ve özel yaşamlarında mutlu ve başarılı bireyler olmaları yolundaki etkileri ve
geliştirilebilir olduğu son yapılan araştırmalarla ortaya konmuştur. Bireylerin yaşam kalitesini artırıcı etkisi ve
geliştirilebilir olması itibariyle eğitim alanında üzerinde durulması gerektiği görülmektedir. Bu gerekçeyle yola çıkarak bu
araştırmayla ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin duygusal zekalarını geliştirmek üzere bir eğitim programı hazırlamak
ve hazırlanan bu programın etkililiğini sınamak amaçlanmıştır. Bu araştırma şans yoluyla atanmış kontrol gruplu ön ve son
test desen modeline dayalı deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2011-2012 eğitim-öğretim döneminde Tokat
İli merkezinde bulunan Karşıyaka İlköğretim Okulu 4/B ve 4/C sınıflarında öğrenim görmekte olan 48 öğrenciden
oluşmaktadır. Deney ve kontrol grubundaki tüm öğrencilere ön test ve son test uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket
programıyla analiz edilmiştir. İstatistiksel analizde bağımlı değişkenler ve bağımsız değişkenler t testi kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; ön testleri arasında anlamlı fark olmayan yani eş değer olan grupların son test
puanları arasında deney grubunun lehine olacak şekilde anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu fark bize, uygulanan duygusal
zeka eğitiminin deney grubunun duygusal zeka gelişim düzeyi üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaştırmıştır. Buna benzer
programlar geliştirilerek eğitimin amaçladığı mutlu ve başarılı bireyler yetiştirme hedefine ulaşmada önemli ölçüde katkı
sağlanabilineceği düşünülmektedir.
Duygusal Zeka Duygusal Zeka Eğitimi Eğitim İlköğretim Öğrencileri
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Kabul Tarihi | 13 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |