Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 34 - 53, 24.11.2018

Öz

Eğitim, insanın dünyaya gelişinden başlayan ve ölümüne kadar süren uzun soluklu
bir süreçtir. Eğitim ile belirli prensipler doğrultusun insanın anlama, öğrenme
ve uygulama kabiliyetinde, zihni ve fiziki yönden ilerlemeler yaşanması
hedeflenir.  Bunun sonucunda bireyler yaşamlarını daha kaliteli ve
sağlıklı ve sürdürmeleri yanında içinde yaşadığı toplumun değer yargılarını,
sosyo-kültürel geleneklerini edinerek ait olduğu toplumun bir parçası haline
gelir hem de kendini değerli kılan unsurlarla donatılmış olur.



Çalışmamızda bir kamu harcaması olarak eğitimin, önemi ve bireysel ve
toplumsal faydaları incelenmiştir. Eğitimin kamu harcamaları içindeki yeri ve
büyüklüğü Türkiye ile OECD ülkelerinin eğitim yatırımlarının
karşılaştırılmasına yer verilerek değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Afşar, Muharrem, “Türkiye’de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 9, S:1, 2009.
  • Akalın, Güneri, Kamu Ekonomisi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını, Ankara, 1981.
  • Akkoyunlu, Pınar Feyzioğlu, Eğitim Ve Ekonomi, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2005.
  • Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi MÖ. 1000 – MS. 2012, Pegem Yayınevi, Ankara, 2012.
  • Arabacı, İ. Bakır, “Türkiye’de ve OECD Ülkelerinde Eğitim Harcamaları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış, C:10, 2011, S:35.
  • Ataç, Engin, Türkiye’de Eğitim Hizmetinin Kamu Harcamaları Açısından Analizi, Eskişehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yayınları, Yayın N:216/140, 1980.
  • Ayrangör, Zülküf ve Tekdere, Mustafa, “Türkiye’de ve OECD Ülkelerinde Yapılan Eğitim Harcamalarının Karşılaştırılmalı Analizi”, LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2014, http://euljss.eul.edu.tr/euljss/si521.pdf
  • Beşeri Sermaye ve Sosyal Sermaye İlişkisi, http://www.ekodialog.com/Konular/beseri-fiziki-sosyal-sermaye-iliskisi.html (Erişim:03.12.2016)
  • Çokgzen, Murat ve Terzi, Murat, “Türkiye’de Devletin Eğitime Müdahalesinin Gerekli Nedeni Var mı?”, Liberal Düşünce, Yıl:3, Sayı: 49, 2008, (http://mimoza.marmara.edu.tr/~mcokgez/Makaleler/cokgezen_terzi.pdf)
  • Çolak, Murat, Eğitim ve Beşeri Sermayenin Kalkınma Üzerine Etkisi, Kamu-İş, C:11, 2010.
  • DPT, Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, 1963.
  • Eğilmez, Mahfi, Kamu Maliyesi, İstanbul, Remzi, 2016.
  • Ereş, Figen, “Eğitimin Sosyal Faydaları: Türkiye-AB Karşılaştırması”, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 2005, S:167, (http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-eres.htm) (Erişim:22.11.2016)
  • Karaarslan, Erkan, “Kamu Kesiminin Eğitim Harcamalarının Analizi”, Maliye Dergisi, S:149, 2005.
  • Karagül, Mehmet, “Beşeri Sermayenin Ekonomik Büyümeyle İlişkisi ve Etkin Kullanımı”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2003. (Aktaran, Fatih Yardımcıoğlu)
  • Kızıloluk, Hakkı, “Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerindeki Etkileri”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C:8, S:1, 2007.
  • Kızıloluk, Hakkı, Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerine Etkileri”, C.Ü. İ.İ.B. Dergisi, C:8, S:1, 2007.
  • OECD, Education At A Glance 2017, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2017_eag-2017-en
  • OECD, Education At A Glance 2018, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2018_eag-2018-en
  • Susam, Nazan, Kamu Maliyesi, İstanbul, Beta, 2015.
  • Tuncer, İsmail ve Yüksel, Cihan, Kamu Harcamalarının Ekonomik Analizi, Bursa, 2011, (Çevirimiçi) http://www.cihanyuksel.org/kitap_2011_1.pdf, (06.11.2016).
  • Uluatam, Özhan, Kamu Maliyesi, İmaj Yayınevi, 2009.
  • Uyanık, Atilla, Kamu Maliyesi Ders Notları, İstanbul, 2008. http://www.ortaklarymm.com/KamuMaliyesi.pdf (22.11.2016)
  • Yardımcıoğlu, Fatih, Eğitim Harcamaları, Ekonomik Büyüme ve Gelir Dağılımı İlişkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.

EVALUATION OF TRAINING EXPENDITURE TURKISH PUBLIC SECTOR (2006-2018)

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 34 - 53, 24.11.2018

Öz

Education is a long-term process starting from the arrival of man to the
world and lasting until his death. In line with certain principles  with
education, it is aimed to make progress in human's understanding, learning and
application ability, mental and physical aspects. As a result, individuals
become more qualified and healthy and maintain their lives and become part of
the society they belong to by acquiring the value judgments, socio-cultural
traditions of the society they live in.



In our study, the importance and the individual and social benefits of
education as a public expenditure were examined. Place and size of education in
public spending is evaluated by giving place to compare their investment in
education in the OECD countries and Turkey.

Kaynakça

  • Afşar, Muharrem, “Türkiye’de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 9, S:1, 2009.
  • Akalın, Güneri, Kamu Ekonomisi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını, Ankara, 1981.
  • Akkoyunlu, Pınar Feyzioğlu, Eğitim Ve Ekonomi, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2005.
  • Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi MÖ. 1000 – MS. 2012, Pegem Yayınevi, Ankara, 2012.
  • Arabacı, İ. Bakır, “Türkiye’de ve OECD Ülkelerinde Eğitim Harcamaları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış, C:10, 2011, S:35.
  • Ataç, Engin, Türkiye’de Eğitim Hizmetinin Kamu Harcamaları Açısından Analizi, Eskişehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yayınları, Yayın N:216/140, 1980.
  • Ayrangör, Zülküf ve Tekdere, Mustafa, “Türkiye’de ve OECD Ülkelerinde Yapılan Eğitim Harcamalarının Karşılaştırılmalı Analizi”, LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2014, http://euljss.eul.edu.tr/euljss/si521.pdf
  • Beşeri Sermaye ve Sosyal Sermaye İlişkisi, http://www.ekodialog.com/Konular/beseri-fiziki-sosyal-sermaye-iliskisi.html (Erişim:03.12.2016)
  • Çokgzen, Murat ve Terzi, Murat, “Türkiye’de Devletin Eğitime Müdahalesinin Gerekli Nedeni Var mı?”, Liberal Düşünce, Yıl:3, Sayı: 49, 2008, (http://mimoza.marmara.edu.tr/~mcokgez/Makaleler/cokgezen_terzi.pdf)
  • Çolak, Murat, Eğitim ve Beşeri Sermayenin Kalkınma Üzerine Etkisi, Kamu-İş, C:11, 2010.
  • DPT, Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, 1963.
  • Eğilmez, Mahfi, Kamu Maliyesi, İstanbul, Remzi, 2016.
  • Ereş, Figen, “Eğitimin Sosyal Faydaları: Türkiye-AB Karşılaştırması”, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 2005, S:167, (http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-eres.htm) (Erişim:22.11.2016)
  • Karaarslan, Erkan, “Kamu Kesiminin Eğitim Harcamalarının Analizi”, Maliye Dergisi, S:149, 2005.
  • Karagül, Mehmet, “Beşeri Sermayenin Ekonomik Büyümeyle İlişkisi ve Etkin Kullanımı”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2003. (Aktaran, Fatih Yardımcıoğlu)
  • Kızıloluk, Hakkı, “Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerindeki Etkileri”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C:8, S:1, 2007.
  • Kızıloluk, Hakkı, Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerine Etkileri”, C.Ü. İ.İ.B. Dergisi, C:8, S:1, 2007.
  • OECD, Education At A Glance 2017, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2017_eag-2017-en
  • OECD, Education At A Glance 2018, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2018_eag-2018-en
  • Susam, Nazan, Kamu Maliyesi, İstanbul, Beta, 2015.
  • Tuncer, İsmail ve Yüksel, Cihan, Kamu Harcamalarının Ekonomik Analizi, Bursa, 2011, (Çevirimiçi) http://www.cihanyuksel.org/kitap_2011_1.pdf, (06.11.2016).
  • Uluatam, Özhan, Kamu Maliyesi, İmaj Yayınevi, 2009.
  • Uyanık, Atilla, Kamu Maliyesi Ders Notları, İstanbul, 2008. http://www.ortaklarymm.com/KamuMaliyesi.pdf (22.11.2016)
  • Yardımcıoğlu, Fatih, Eğitim Harcamaları, Ekonomik Büyüme ve Gelir Dağılımı İlişkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hayrettin Tüleykan 0000-0002-6860-2572

Mehmet Ali Parlak

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2018
Kabul Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tüleykan, H., & Parlak, M. A. (2018). TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, 6(2), 34-53.
AMA Tüleykan H, Parlak MA. TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. Kasım 2018;6(2):34-53.
Chicago Tüleykan, Hayrettin, ve Mehmet Ali Parlak. “TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 6, sy. 2 (Kasım 2018): 34-53.
EndNote Tüleykan H, Parlak MA (01 Kasım 2018) TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 6 2 34–53.
IEEE H. Tüleykan ve M. A. Parlak, “TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, c. 6, sy. 2, ss. 34–53, 2018.
ISNAD Tüleykan, Hayrettin - Parlak, Mehmet Ali. “TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 6/2 (Kasım 2018), 34-53.
JAMA Tüleykan H, Parlak MA. TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. 2018;6:34–53.
MLA Tüleykan, Hayrettin ve Mehmet Ali Parlak. “TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, c. 6, sy. 2, 2018, ss. 34-53.
Vancouver Tüleykan H, Parlak MA. TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİNİN EĞİTİM HARCAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. 2018;6(2):34-53.