BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Muhasebe Öğretim Elemanlarının Sayısal Çağda Teknoloji Kullanımına İlişkin Durum Tespiti

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 1, 85 - 112, 01.12.2015

Öz

Çalışmada ülkemizdeki üniversitelerde muhasebe derslerini veren öğretim elemanlarının muhasebe derslerinde hangi teknolojik ders materyallerinden faydalandığını ortaya koymak ve teknoloji kullanımı ile ilgili tutumlarını belirlemek amacıyla bir anket çalışması yapılmıştır. Ankete katılanlar, muhasebe derslerinde teknolojik donanım materyali olarak en fazla bilgisayar ve yansıtım cihazlarının, yazılım olarak da muhasebe paket programlarının kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir.Yazılım kullanımında paket muhasebe programlarının kullanımı web tabanlı muhasebe programları kullanımından daha fazla çıkmıştır. Muhasebe derslerinde yeni teknolojik donanım ve yazılımlarının kullanımının oldukça az olduğu tespit edilmiştir. Yapılan istatistiki analizlerde, mesleki tecrübe ve unvan açısından donanım ile ilgili farklılık olmamasına karşın yazılım kullanımına yönelik anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009). “Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17): 28 – 52.
  • Çeviker, A.(2012). “Teknolojik Yayılma: Web Tabanlı Muhasebe Yazılımlarının Benimsenmesi”, “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14(4): 131-150.
  • Çoşkun, A. (2008). “Akademik Kişisel Web Sayfalarının Muhasebe Eğitiminde Yardımcı Kaynak Olarak Kullanılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 40: 154-164.
  • Eraslan, S. (1998). Muhasebede Bilgisayar Kullanımı ve Muhasebe Yazılım Programlarının Analizi, K.S.Ü. Sosyal Bilimler Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens., Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Fidan, H. (2006). Bilgi Çağında Yeni Muhasebeci Kimliği ve Eğitimi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Hacırüstemoğlu, R. (2008). “Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 3: 1-6.
  • Hatunoğlu, Z. (2006). “Muhasebe Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojisinden Yararlanma Oranlarının Tespitine İlişkin Bir Araştırma” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): 171-188.
  • Hatunoğlu, Z. ve Bakan, İ. (2010). “Muhasebe Bürolarında Bilgisayar Ve İnternet Kullanımının Faydaları İle Muhasebe Meslek Mensuplarının Demografik Nitelikleri Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Araştırması”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13): 98 – 129.
  • IFAC (2010). Handbook of International Education Pronouncements, IFAC, http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/files/handbook-of- international-e-2.pdf, Erişim: 20 Şubat 2014.
  • Orhan, S. ve Tazegül ,A. (2013). “Muhasebe Öğretim Programının Öğretim Elemanları Yüksekokullarında Bir Uygulama”, Mesleki Bilimler Dergisi, 1(3): 48- 66. Göre
  • Değerlendirilmesi: Meslek
  • Özer, G. ve Yılmaz, E. (2010). “Planlı Davranış Teorisi (PDT). İle Muhasebecilerin Bilgi Teknolojisi Kullanımına Yönelik Bir Uygulama”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi (MÖDAV). 2(12): 33-54.
  • Tekşen, Ö., Tekin, M., Gençtürk, M. (2010). “Muhasebe Eğitiminin Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksekokulları Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 46: 100-112.
  • Toraman, C. vd. (2008). “Bilgi Teknolojileri ve Meslek Mensuplarının Eğitimi Üzerindeki Etkileri”, EKEV Akademi Dergisi, 12(37): 15-26.
  • TURMOB (2003). IFAC Eğitim Komitesi, Muhasebe Meslek Mensupları İçin Uluslararası Eğitim Standartları (UES 1-6). TÜRMOB Taslak Çeviri Metni, Ekim 2003.
  • Uslu, S. (1999). “Bilgi Teknolojisindeki Gelişmelerin Işığında Muhasebe Mesleği ve Uygulamalar”, IV. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, 5-9 Mayıs, Antalya. Erişim: 20 Şubat 2014. http://archive.ismmmo.org.tr/docs/Sempozyum/04.SEMPOZYUM/2GU N2OTURUM/03-Selcuk%20Uslu195.doc.
  • Ünal, O., Doğanay, M. (2009). “Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma”, Sayıştay Dergisi, 74-75: 117-138.
  • Yıldız, F. ve Durak, G. (2011). Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak-2011. (s.37-47).

Assessment of Technology Use by Accounting Lecturers in Turkey in Digital Age

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 1, 85 - 112, 01.12.2015

Öz

The study includes a study which aims to find out what kind of technological course materials are used by accounting lecturers in our country and a survey regarding their attitude towards using technology in their accounting courses. Those who participated in the survey indicated that computers, projection devices and accounting software packs must be utilized the most in accounting courses. Yet, it was understood that this cannot be realized at a desired rate. It was also revealed that the use of new technological devices and software in accounting courses is scarce. According to the study, accounting software packs are used more than web based accounting programmes. Significant differences in terms of occupational experience and title were found via statistical analyses.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009). “Powerpoint ve Klasik Usulde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıkların Tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17): 28 – 52.
  • Çeviker, A.(2012). “Teknolojik Yayılma: Web Tabanlı Muhasebe Yazılımlarının Benimsenmesi”, “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14(4): 131-150.
  • Çoşkun, A. (2008). “Akademik Kişisel Web Sayfalarının Muhasebe Eğitiminde Yardımcı Kaynak Olarak Kullanılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 40: 154-164.
  • Eraslan, S. (1998). Muhasebede Bilgisayar Kullanımı ve Muhasebe Yazılım Programlarının Analizi, K.S.Ü. Sosyal Bilimler Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens., Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Fidan, H. (2006). Bilgi Çağında Yeni Muhasebeci Kimliği ve Eğitimi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Hacırüstemoğlu, R. (2008). “Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 3: 1-6.
  • Hatunoğlu, Z. (2006). “Muhasebe Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojisinden Yararlanma Oranlarının Tespitine İlişkin Bir Araştırma” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): 171-188.
  • Hatunoğlu, Z. ve Bakan, İ. (2010). “Muhasebe Bürolarında Bilgisayar Ve İnternet Kullanımının Faydaları İle Muhasebe Meslek Mensuplarının Demografik Nitelikleri Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Araştırması”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13): 98 – 129.
  • IFAC (2010). Handbook of International Education Pronouncements, IFAC, http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/files/handbook-of- international-e-2.pdf, Erişim: 20 Şubat 2014.
  • Orhan, S. ve Tazegül ,A. (2013). “Muhasebe Öğretim Programının Öğretim Elemanları Yüksekokullarında Bir Uygulama”, Mesleki Bilimler Dergisi, 1(3): 48- 66. Göre
  • Değerlendirilmesi: Meslek
  • Özer, G. ve Yılmaz, E. (2010). “Planlı Davranış Teorisi (PDT). İle Muhasebecilerin Bilgi Teknolojisi Kullanımına Yönelik Bir Uygulama”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi (MÖDAV). 2(12): 33-54.
  • Tekşen, Ö., Tekin, M., Gençtürk, M. (2010). “Muhasebe Eğitiminin Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksekokulları Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 46: 100-112.
  • Toraman, C. vd. (2008). “Bilgi Teknolojileri ve Meslek Mensuplarının Eğitimi Üzerindeki Etkileri”, EKEV Akademi Dergisi, 12(37): 15-26.
  • TURMOB (2003). IFAC Eğitim Komitesi, Muhasebe Meslek Mensupları İçin Uluslararası Eğitim Standartları (UES 1-6). TÜRMOB Taslak Çeviri Metni, Ekim 2003.
  • Uslu, S. (1999). “Bilgi Teknolojisindeki Gelişmelerin Işığında Muhasebe Mesleği ve Uygulamalar”, IV. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, 5-9 Mayıs, Antalya. Erişim: 20 Şubat 2014. http://archive.ismmmo.org.tr/docs/Sempozyum/04.SEMPOZYUM/2GU N2OTURUM/03-Selcuk%20Uslu195.doc.
  • Ünal, O., Doğanay, M. (2009). “Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma”, Sayıştay Dergisi, 74-75: 117-138.
  • Yıldız, F. ve Durak, G. (2011). Üniversitelerde Verilen Muhasebe Eğitiminin Kırklareli Yöresi’nde Faaliyet Gösteren Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyinin İncelenmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak-2011. (s.37-47).
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA34YC38BY
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meral Erol Fidan Bu kişi benim

Şerife Subaşı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erol Fidan, M., & Subaşı, Ş. (2015). Türkiye’deki Muhasebe Öğretim Elemanlarının Sayısal Çağda Teknoloji Kullanımına İlişkin Durum Tespiti. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 85-112.