Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Environmental Awareness Of University Students

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 187 - 200, 10.12.2016

Öz

Objective: This research was conducted to determine university students the sensitivity of their attitudes and behavior towards the environment. Methods: This descriptive study was carried out with 180 students of Çankırı Karatekin University, Department of Forest Engineering, Department of Nursing and Department of Business Administration in the academic year of 2012-2013. While collecting data; forms with the total of 28 questionnaires determining students' socio-demographic characteristics, attitudes and behavior with awareness of environment and prepared by the researchers by reviewing the literature had been used. Results: 62% of students surveyed emphasized that they had insufficient education environment during their school life and expressed the need to be taught with the environmental issues in 84% of schools. The most important environmental problems for the students in the first three ranked as World air pollution (90%), the destruction of forests (84%), and climate change (81%) unless otherwise stated. The first three of the most important environmental problems for Turkey are expressed as forest destruction global climate change and desertification. 25% of students do not believe they can do something about environmental protection individually. 30% of the students were determined to avoid using substances that damage the ozone layer, 35.5% of the students to separate garbage and only 11.6% of them to try to use recycled products. Conclusion: University students have been determined to not have enough environmental education, and don’t have awareness of environment and environmental issues desired level of attitudes and behaviors. Environmental education in order to develop positive attitudes and behaviors towards the environment should be planned for the students. Giving information about the environment and professional knowledge during training courses in will give positive results for increasing students' awareness as well.

Kaynakça

  • Aksayan, S., Bahar. Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Erefe, İ., Görak, G., Karataş, N., Kocaman, G., Kubilay, G., Seviğ, Ü. 2004. Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği (HEMARGE) Ankara. http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/menu/hemsirelik-yayınları/kitap/26-kitap.aspx, Erişim Tarihi: 13.10.2013.
  • Algül, E. 2004. Çevre Sorununda Çağdaş Yaklaşım ve Stratejiler-1. Türkiye İçin Çevre Politikaları. http://evrenselgercekler.blogcu.com/cevre-sorununda-cagdas-yaklasim-vestratejiler-1/1980208, Erişim Tarihi: 19.08.2014.
  • Astalin, P.K. 2011. A Study of Environmental Awareness Among Higher Secondary Students and Some Educational Factors Affecting It. Int J Multidiscip Res 1(7): 90-101.
  • Barbas, T.A., Paraskevopoulos, S., Stamou, A.G. 2009. The effect of nature documentaries on students’ environmental sensitivity: a case study, Learning, Media and Technology, 34(1): 61-69, DOI: 10.1080/17439880902759943.
  • Ceritli, İ. 1996. Çevre Sorunları Çevre İçin Eğitim ve Bir Araştırma Örneği. (Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Cüre, F., Özdener, N. 2008. Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri (Bit) Uygulama Başarıları ve BİT’e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 41-53.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C. 2003. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2): 189-198.
  • Erdal, H., Erdal, G., Yücel, M. 2013. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinç Düzeyi Araştırması: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 4: 57-65.
  • Erol, G.H. 2005. Sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Denizli.
  • Erol, G. H., Gezer, K. 2006. Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarına Çevreye ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1): 65 –77.
  • Gülgün, B., Önder, S., Aktaş, E., Ünal, A. F. 2008. Responses of university Students Related To Environmental Problems: A Case Study of Ege University (Izmir-Turkey). J Int Environ Appl Sci 3(4): 234–246.
  • Kavruk, S.B. 2002. Türkiye’de Çevre Duyarlılığının Artırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü ve Önemi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Oğuz, D., Çarkçı, I., Kavas, S. 2011. Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. SDÜ, Orman Fakültesi Dergisi, 12: 34-39.
  • Okuroğlu, G. K. 2012. Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 14(3): 27-38.
  • Özden, M. 2008. Environmental Awareness and Attitudes of Student Teachers: An Empirical Research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1): 40-55.
  • Özden, S., Kılıç, H., Ünal, H.E., Birben, Ü. 2012. Orman Yangını İnsan İlişkisi, Türkiye Ormancılar Derneği Yayını, ISBN 978-9944-0048-7-9, http://www.ormancilardernegi.org/icerik.ASP?ID=72, Erişim Tarihi: 06.09.2016.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A., Nehir, S. 2005. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (6): 330-344.
  • Selvam, V., Nazar, N.A. 2011. An Analysis of Environmental Awareness and Responsibilities Among University Students. Int J Curr Res 3(11):202–205.
  • Şenyurt, A., Temel, A. B., Özkahraman, Ş. 2011. Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Konulara Duyarlılıklarının İncelenmesi. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 8-14.
  • Tuncer, G., Ertepınar, H., Tekkaya, C., Sungur, S. 2005. Environmental Attitudes of Young People in Turkey: Effects Of School Type And Gender. Environmental Education Research, 11(2): 215-233.
  • Ullah, M.O., Hasan, A., Uddin, T. 2013. Environmental Awareness and Disaster Factors in Bangladesh. J Appl Quant Methods 8(4): 34-42.
  • Wong, K.K. 2003. The Environmental Awareness of University Students in Beijing, China. Journal of Contemporary China (2003), 12(36): 519-536.
  • Yazıcı, N. Babalık, A.A. 2016. Determination of Environmental Awareness of University Students: The Case of Süleyman Demirel University (SDU). Environ Earth Sci, 75(3): 1-8. DOI 10.1007/s12665-015-5032-0.

Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Duyarlılıkları

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 187 - 200, 10.12.2016

Öz

Amaç: Bu araştırma; üniversite öğrencilerinin çevreye yönelik duyarlılıkları
ile tutum ve davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma,
2012-2013 Eğitim-Öğretim yılında, Çankırı Karatekin Üniversitesi, Orman
Mühendisliği, İşletme ve Hemşirelik Bölümleri birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinden
seçilen 180 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında;
araştırmacılar tarafından literatür taranarak hazırlanan öğrencilerin
sosyo-demografik özellikleri ile çevreye yönelik bilgi ve duyarlılıkları ile
tutum ve davranışlarını belirleyici nitelikte toplam 28 soru içeren bir anket
formu kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya
katılan öğrencilerin %62’si eğitimleri sırasında çevre konusunda yeterli eğitim
almadıklarını ve %84’ü okullarda çevre konusunu içeren dersler verilmesi
gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğrenciler, Dünya’daki en önemli ilk üç çevre
sorununu hava kirliliği (%90), ormanların tahribatı (%84), küresel iklim
değişikliği (%81) olarak belirtmiştir. Türkiye için en önemli ilk üç çevre
sorunu ise ormanların tahribatı, küresel iklim değişikliği ve çölleşme olarak
ifade edilmiştir. Öğrencilerin, %25’i çevre koruma konusunda bireysel olarak
bir şey yapabileceklerine inanmamaktadır. Sonuç:
Üniversite öğrencilerinin eğitimlerinde temel mesleki konularına bağlı olarak
çevreye yönelik farklı düzeylerde eğitim aldıkları anlaşılmaktadır. Ayrıca,
öğrencilerin genel olarak çevre sorunlarına yönelik farkındalıkları ile tutum
ve davranışlarının istenen düzeyde olmadığı görülmektedir. Öğrencilere, mesleki
bilgiler yanında çevre konulu bilgi ve derslerin verilmesi, bu konuda bireysel
ve toplumsal bilinçlenme ve farkındalık yaratılmasında olumlu sonuçlar
verecektir.

Kaynakça

  • Aksayan, S., Bahar. Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Erefe, İ., Görak, G., Karataş, N., Kocaman, G., Kubilay, G., Seviğ, Ü. 2004. Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği (HEMARGE) Ankara. http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/menu/hemsirelik-yayınları/kitap/26-kitap.aspx, Erişim Tarihi: 13.10.2013.
  • Algül, E. 2004. Çevre Sorununda Çağdaş Yaklaşım ve Stratejiler-1. Türkiye İçin Çevre Politikaları. http://evrenselgercekler.blogcu.com/cevre-sorununda-cagdas-yaklasim-vestratejiler-1/1980208, Erişim Tarihi: 19.08.2014.
  • Astalin, P.K. 2011. A Study of Environmental Awareness Among Higher Secondary Students and Some Educational Factors Affecting It. Int J Multidiscip Res 1(7): 90-101.
  • Barbas, T.A., Paraskevopoulos, S., Stamou, A.G. 2009. The effect of nature documentaries on students’ environmental sensitivity: a case study, Learning, Media and Technology, 34(1): 61-69, DOI: 10.1080/17439880902759943.
  • Ceritli, İ. 1996. Çevre Sorunları Çevre İçin Eğitim ve Bir Araştırma Örneği. (Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Cüre, F., Özdener, N. 2008. Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri (Bit) Uygulama Başarıları ve BİT’e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 41-53.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C. 2003. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2): 189-198.
  • Erdal, H., Erdal, G., Yücel, M. 2013. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinç Düzeyi Araştırması: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 4: 57-65.
  • Erol, G.H. 2005. Sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Denizli.
  • Erol, G. H., Gezer, K. 2006. Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarına Çevreye ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1): 65 –77.
  • Gülgün, B., Önder, S., Aktaş, E., Ünal, A. F. 2008. Responses of university Students Related To Environmental Problems: A Case Study of Ege University (Izmir-Turkey). J Int Environ Appl Sci 3(4): 234–246.
  • Kavruk, S.B. 2002. Türkiye’de Çevre Duyarlılığının Artırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü ve Önemi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Oğuz, D., Çarkçı, I., Kavas, S. 2011. Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. SDÜ, Orman Fakültesi Dergisi, 12: 34-39.
  • Okuroğlu, G. K. 2012. Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 14(3): 27-38.
  • Özden, M. 2008. Environmental Awareness and Attitudes of Student Teachers: An Empirical Research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1): 40-55.
  • Özden, S., Kılıç, H., Ünal, H.E., Birben, Ü. 2012. Orman Yangını İnsan İlişkisi, Türkiye Ormancılar Derneği Yayını, ISBN 978-9944-0048-7-9, http://www.ormancilardernegi.org/icerik.ASP?ID=72, Erişim Tarihi: 06.09.2016.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A., Nehir, S. 2005. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (6): 330-344.
  • Selvam, V., Nazar, N.A. 2011. An Analysis of Environmental Awareness and Responsibilities Among University Students. Int J Curr Res 3(11):202–205.
  • Şenyurt, A., Temel, A. B., Özkahraman, Ş. 2011. Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Konulara Duyarlılıklarının İncelenmesi. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 8-14.
  • Tuncer, G., Ertepınar, H., Tekkaya, C., Sungur, S. 2005. Environmental Attitudes of Young People in Turkey: Effects Of School Type And Gender. Environmental Education Research, 11(2): 215-233.
  • Ullah, M.O., Hasan, A., Uddin, T. 2013. Environmental Awareness and Disaster Factors in Bangladesh. J Appl Quant Methods 8(4): 34-42.
  • Wong, K.K. 2003. The Environmental Awareness of University Students in Beijing, China. Journal of Contemporary China (2003), 12(36): 519-536.
  • Yazıcı, N. Babalık, A.A. 2016. Determination of Environmental Awareness of University Students: The Case of Süleyman Demirel University (SDU). Environ Earth Sci, 75(3): 1-8. DOI 10.1007/s12665-015-5032-0.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyhun Göl

Hatice Saymalı Bu kişi benim

Gülcihan Karaca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göl, C., Saymalı, H., & Karaca, G. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Duyarlılıkları. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 187-200.