Turkey; with its history, diversity of the cultural
heritage, and its density is one of the most dominant countries. Features such
as strategic location, cultural diversity and tourism, helped Turkey to become
an important center for tourists in past years. Concurrently, Turkish
universities have reached an important position in the education of foreign
students. These universities have established Turkish learning center TÖMER for
foreign students. Learning a foreign language does not involves only the
acquisition of the language itself, but also of culture.
The Purpose of
our research; research and evaluate the interest of foreign students in
cultural heritage at the level of the the city and in the country. Example of
students trained by tömer at Eskisehir Anadolu University
This center contributed to the promotion of cultural
heritage to foreign students, the questionnaire, which includes questions about
how this center contributed in the promotion of cultural heritage to foreign
students, the questionnaire was applied to the sample group of students and the
results of the survey were analysed in SPSS statistical program. In addition,
the frequency distributions were obtained and interpreted. During the
evaluation of the results, several suggestions have been made with the idea
that the student from every country is a cultural fever.
Cultural heritage Protection awareness Awareness TÖMER students Turkey
Türkiye;
tarihi, kültürel mirasının çeşitliliği ve yoğunluğu ile önemli ülkelerden
birisidir. Stratejik konumu, coğrafyası, kültürel çeşitliliği ve turizmiyle son
yıllarda turistler için önemli bir merkez haline gelmiştir. Aynı zamanda
Türkiye'deki üniversiteler, yabancı öğrenciler için eğitim alabilecekleri
önemli bir pozisyona ulaşmıştır. Bu üniversiteler, yabancı öğrenciler için
TÖMER’i (Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi) kurmuştur. Bir yabancı
dili öğrenmek, sadece dilin kendisini değil, kültürün edinilmesini de kapsar.
Araştırmamızın
amacı; Türkiye’de, Eskişehir Anadolu Üniversitesi’nde, TÖMER’den eğitim alan
öğrencilerin küreselleşen dünyada hem şehir hem de ülke genelindeki kültürel
miraslara olan ilgilerinin araştırılması ve değerlendirilmesidir.
Bu merkezin, yabancı öğrencilere kültür
mirasının tanıtılması konusunda ne denli katkı sağladığı, öğrencilerin
inisiyatifleriyle kültür mirasına temasları ve kendi ülkelerinin kültürel
miraslarını farkındalıkları konusunda sorular içeren anket, örneklem gruba
uygulanmış ve sonuçları SPSS ile analiz edilmiş, frekans dağılımları
oluşturulup yorumlanarak, kültürel miras ve koruma farkındalığının tespiti
hedeflenmiştir. Sonuçların değerlendirilmesi ile her ülkeden gelen öğrencilerin
birer kültür ataşesi olduğu fikriyle çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Kültürel Miras Koruma bilinci Farkındalık TÖMER öğrencileri Türkiye.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |