Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

FINANCIAL ASPECT OF PAINTING BUSSINESS, FRAUDS, PAINTING EXAMINATION IN TURKEY AND THE DEVELOPMENTS

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 25 - 36, 04.01.2019

Öz

Ekonomik yönüyle risk ortamlarında
dahi önemli bir yatırım aracı olarak kabul gören tablo eser sahibi olmak veya
bir başka anlatımla koleksiyonerlik, toplumda prestij yönüyle önemli bir varlık
göstergesi haline gelmiştir. 15. ve 16. yüzyıllarda Floransa’da başlayan bu
ilgi odağı, bu gün dünyada önemli bir sanat piyasasını oluşmuştur. 
Sanat piyasasının günümüzdeki
ekonomik boyutunun 2016 yılı için 56.6 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiği
Forbes raporlarında açıklanmıştır. 
Türkiye’deki pazar boyunun ise 2017
yılı için 69 milyon TL ciroya ulaştığı yine aynı raporda açıklanmıştır.
Bu rakamlar Türk resim sanatı piyasasının ekonomik boyutlarının ölçeği
bakımından önemlidir. 
Sanat piyasasına olan ilginin
düzeyi yatırımcı yönüyle ele alındığında sektörün risk unsurları vardır. Bu
risk ise, yatırımcı ve koleksiyonerler için en büyük sorun olan tablo
sahteciliğidir. 
Resim piyasasında alıcının karşılaştığı
en büyük sorun, satın alacağı tablonun öncelikli olarak orijinal olup olmadığı
ve değer tespitinde karşılaştığı  risktir. 
Bu makalede, tablo resim sektörünün
bu günkü ekonomik  boyutu, yaşadığı
sorunlar, sanat eseri sahtecilikleri, tablo inceleme yöntemleri, Türkiye’deki
durum, eksper sorunu ve  tablo eser
incelemede güncel gelişmeler üzerine yapılan araştırma özetlenmiştir. 
Ayrıca eser güvenliği için dünyada
az sayıda geliştirilen yeni teknolojiler değerlendirilmiş, Türkiye’de Gazi Teknopark,
Ar-Ge projesi olarak geliştirilen, incelemeli patentin kullanıldığı
“Kriptometrik Sanat Eseri Künyesi”nin güvenlik seviyesi incelenmiştir.

Kaynakça

  • 1. ARTUN, A. Sanat Piyasası ve Sanatın Özerkliği, Skop Dergi.Sayı 9. (2015).
  • 2. KETİZMEN,A. “Tablo ve Resim Sahteciliğinde Eser İncelemesi ve Sanatçı İmzasının Önemi” VI. Uluslararası Berlin Sanat ve Sanat Eğitimi Sempozyumu, Kasım, 2017
  • 3. KRAEUSSL, R. ve LOGHER, R. ‘’Emerging Art Markets’’, Emerging Markets Review, Vol. 11, p. 301-318, (2010)
  • 4. MAMARBAHCI, R, D, M. ve FAVATO, G. (2008). “Art as an Alternative Investment Asset”. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1112630, Erişim Tarihi: 22.02.2014.
  • 5. ŞENOCAK Dr Kemal, “Sanat Eserlerinin Sigortalanmasında Ortaya Çıkan Bazı Hukuki Meseler,”Ankara, 2001/4,ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2001-4/5.pdf (16.03.2018).
  • 6. TAŞ, B. {Editör), " Kaç İnsan Yaşadım” İnsancıl Yayınları, s. 112-115, İstanbul, 2018
  • 7. ÜLKER DEMİREL, E. "Finansal Bir Yatırım Aracı Olarak Sanat ve Türk Sanat Piyasası", International Congress on Economic Researches and Financial Markets, Edirne, Turkey, Mayıs 2017
  • 8. Sahte Tablolar, http://www.hurriyet.com.tr/sahte-tablolar-22505736, Aralık 2018
  • 9. https://www.webtekno.com/sahte-sanat-eserlerini-tespit-edebilen-uygulama-oneprove-h54243.html, Kasım, 2018
  • 10. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-art-market-hit-637-billion-2017-key-takeaways-art-basel-report
  • 11. http://www.hurriyet.com.tr/bir-sanat-dali-olarak-sahtekarlik-40513727, Kasım, 2018
  • 12. http://koleksiyonerim.blogspot.com.tr/2012/11/tablom-orjinal-mi-sahte-mi.html, Kasım, 2018
  • 13. https://www.herkesebilimteknoloji.com/yazarhp/sanat sahteciligine-yapay-zeka-cozumu Kasım, 2018
  • 14. http://www.biyomuhendislik.com/sanata-biyomuhendislik-imzasi/, Kasım, 2018
  • 15. http://www.artfulliving.com.tr/sanat/art-basel-hong-konga-dair-bilmeniz-gerekenler-i-11334, Kasım, 2018

TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 25 - 36, 04.01.2019

Öz

Ekonomik yönüyle risk ortamlarında
dahi önemli bir yatırım aracı olarak kabul gören tablo eser sahibi olmak veya
bir başka anlatımla koleksiyonerlik, toplumda prestij yönüyle önemli bir varlık
göstergesi haline gelmiştir. 15. ve 16. yüzyıllarda Floransa’da başlayan bu
ilgi odağı, bu gün dünyada önemli bir sanat piyasasını oluşmuştur. 
Sanat piyasasının günümüzdeki
ekonomik boyutunun 2016 yılı için 56.6 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiği
Forbes raporlarında açıklanmıştır. 
Türkiye’deki pazar boyunun ise 2017
yılı için 69 milyon TL ciroya ulaştığı yine aynı raporda açıklanmıştır.
Bu rakamlar Türk resim sanatı piyasasının ekonomik boyutlarının ölçeği
bakımından önemlidir. 
Sanat piyasasına olan ilginin
düzeyi yatırımcı yönüyle ele alındığında sektörün risk unsurları vardır. Bu
risk ise, yatırımcı ve koleksiyonerler için en büyük sorun olan tablo
sahteciliğidir. 
Resim piyasasında alıcının karşılaştığı
en büyük sorun, satın alacağı tablonun öncelikli olarak orijinal olup olmadığı
ve değer tespitinde karşılaştığı  risktir. 
Bu makalede, tablo resim sektörünün
bu günkü ekonomik  boyutu, yaşadığı
sorunlar, sanat eseri sahtecilikleri, tablo inceleme yöntemleri, Türkiye’deki
durum, eksper sorunu ve  tablo eser
incelemede güncel gelişmeler üzerine yapılan araştırma özetlenmiştir. 
Ayrıca eser güvenliği için dünyada
az sayıda geliştirilen yeni teknolojiler değerlendirilmiş, Türkiye’de Gazi
Teknopark, Ar-Ge projesi olarak geliştirilen, incelemeli patentin kullanıldığı
“Kriptometrik Sanat Eseri Künyesi”nin güvenlik seviyesi incelenmiştir.

Kaynakça

  • 1. ARTUN, A. Sanat Piyasası ve Sanatın Özerkliği, Skop Dergi.Sayı 9. (2015).
  • 2. KETİZMEN,A. “Tablo ve Resim Sahteciliğinde Eser İncelemesi ve Sanatçı İmzasının Önemi” VI. Uluslararası Berlin Sanat ve Sanat Eğitimi Sempozyumu, Kasım, 2017
  • 3. KRAEUSSL, R. ve LOGHER, R. ‘’Emerging Art Markets’’, Emerging Markets Review, Vol. 11, p. 301-318, (2010)
  • 4. MAMARBAHCI, R, D, M. ve FAVATO, G. (2008). “Art as an Alternative Investment Asset”. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1112630, Erişim Tarihi: 22.02.2014.
  • 5. ŞENOCAK Dr Kemal, “Sanat Eserlerinin Sigortalanmasında Ortaya Çıkan Bazı Hukuki Meseler,”Ankara, 2001/4,ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2001-4/5.pdf (16.03.2018).
  • 6. TAŞ, B. {Editör), " Kaç İnsan Yaşadım” İnsancıl Yayınları, s. 112-115, İstanbul, 2018
  • 7. ÜLKER DEMİREL, E. "Finansal Bir Yatırım Aracı Olarak Sanat ve Türk Sanat Piyasası", International Congress on Economic Researches and Financial Markets, Edirne, Turkey, Mayıs 2017
  • 8. Sahte Tablolar, http://www.hurriyet.com.tr/sahte-tablolar-22505736, Aralık 2018
  • 9. https://www.webtekno.com/sahte-sanat-eserlerini-tespit-edebilen-uygulama-oneprove-h54243.html, Kasım, 2018
  • 10. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-art-market-hit-637-billion-2017-key-takeaways-art-basel-report
  • 11. http://www.hurriyet.com.tr/bir-sanat-dali-olarak-sahtekarlik-40513727, Kasım, 2018
  • 12. http://koleksiyonerim.blogspot.com.tr/2012/11/tablom-orjinal-mi-sahte-mi.html, Kasım, 2018
  • 13. https://www.herkesebilimteknoloji.com/yazarhp/sanat sahteciligine-yapay-zeka-cozumu Kasım, 2018
  • 14. http://www.biyomuhendislik.com/sanata-biyomuhendislik-imzasi/, Kasım, 2018
  • 15. http://www.artfulliving.com.tr/sanat/art-basel-hong-konga-dair-bilmeniz-gerekenler-i-11334, Kasım, 2018
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abbas Ketizmen

Yayımlanma Tarihi 4 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ketizmen, A. (2019). TABLO ESER SEKTÖRÜNÜN FİNANSAL BOYUTU,SAHTECİLİKLER, TÜRKİYE’DE ESER İNCELEME VE YENİLİKLER. Journal of Banking and Financial Research, 6(1), 25-36.