BibTex RIS Kaynak Göster

FACEBOOK'TA BENLİK SUNUMU VE TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 1, 312 - 338, 06.08.2015
https://doi.org/10.18094/si.90317

Öz

 

Günümüzde hızla gelişen internet teknolojileri toplumsal cinsiyet rollerine yönelik sunumların incelenmesi için yeni bir mecra olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma,  bir sosyal paylaşım sitesi olan Facebook'ta benlik sunumunu toplumsal cinsiyet rolleri açısından ele almaktadır. Bu doğrultuda Facebook kullanıcılarının profil ve kapak resimleri incelenmiştir. Facebook profilleri uygun gelen örneklem yöntemi ile belirlenmiş olup veriler içerik analizi yöntemi ile toplanmıştır. Bu kapsamda 464 Facebook kullanıcısına ait profil ve kapak resimleri incelenmiştir. Araştırma sonuçları yaş ve medeni durum değişkenlerine göre cinsiyetler arasında profil ve kapak resmi özellikleri açısından anlamalı farklar olduğunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Armağan, A (2013) Gençlerin Sanal Alanı Kullanım Tercihleri ve Kendilerini Sunum Taktikleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (27), 79-92.
  • Biçer, S (2014) Akademisyenlerin Sosyal Ağlarda Bulunma Motivasyonları: Facebook Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (40), 59-80.
  • Bond, B J (2009) He Posted, She Posted: Gender Differences In Self-Disclosure On Social Networking Sites, Rocky Mountain Communication Review, 6(2) 29–37.
  • Boz, N (2012) Yeni İletişim Ortamlarında Dijital Kimlik ve Benlik Sunumu, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cüceloğlu, D (1991) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Dökmen, Z (2010) Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Ellison, N; Heino, R ve Gibbs, J (2006) Managing Impressions Online: Self-Presentation Processes In The Online Dating Environment, Journal of Computer-Mediated Communication, 11(2) 415-441.
  • Erbaş, T (2011) Türkiye'de TUMBLR Blog Ortamındaki Popüler Blogcuların Kullanım Pratikleri, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, İ (2012) Pozitivist Metedoloji ve Ötesi, Erk Yayınları, Ankara.
  • Goffman, E (1959) The Presentation Of Self In Everyday Life, Anchor Book, New York.
  • Goffman, E (2009) Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Çev. Barış Cezar, Metis, İstanbul.
  • Gonzales, A L ve Hancock, J T (2008) Identity Shift in Computer-Mediated Environments, Media Psychology, 11(2), 167-185.
  • Guadagno, R E. ; Muscanell, N L; Okdie, B M; Burk, N M ve Ward, T B (2011) Even in Virtual Environments Women Shop And Men Build: A Social Role Perspective On Second Life, Computers in Human Behavior, 27 (1), 304–308.
  • Hancock, J T. ve Toma, C T (2009) Putting Your Best Face Forward: The Accuracy Of Online Dating Photographs, Journal of Communication, 59 (2), 367–386.
  • Hum, N J.; Chamberlin, P E ; Hambright, B L; Portwood, A C .; Schat, A C ve Bevan, J L (2011) A Picture Is Worth A Thousand Words: A Content Analysis Of Facebook Profile Photographs, Computers in Human Behavior, 27(5), 1828–1833.
  • Junco, R ve Cole-Avent, G A (2008) An Introduction To Technologies Commonly Used By College Students, New Directions for Student Services (124), 3–17.
  • Kassarjian, H H (1977) Content Analysis in Consumer Research, Journal of Consumer Research, 4 (1), 8-18.
  • Melcombe, M (2011) Women's Perceptıons Of Identıty Constructıon On Facebook, Master Thesis, Gonzaga University, Washington.
  • Mesch, G S. ve Beker, G (2010) Are Norms Of Disclosure Of Online And Offline Personal Information Associated With The Disclosure Of Personal Information Online?, Human Communication Research, 36 (4), 570–592.
  • Morgan, E M.; Snelson, C ve Elison-Bowers, P (2010) Image And Video Disclosure Of Substance Use On Social Media Websites, Computers in Human Behavior, 26(6), 1405–1411.
  • Pempek, T A.; Yermolayeva, Y A ve Calvert, S L (2009) College Students' Social Networking Experiences, Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3) 227–238.
  • Reichart Smith, L ve Cooley, S (2008) Face-ism On Facebook: An Analysis Of Self-Inflicted Face-Ism In Online Profile Pictures. Paper presented at annual convention of the International Communication Association, Chicago, IL.
  • Stern, L A. ve Taylor, K (2007) Social Networking on Facebook. Journal of the Communication, Speech, and Theatre Association of North Dakota, (20) 9–20.
  • Sussman, N M ve Tyson, D H (2000) Sex and Power: Gender Differences In Computer Mediated Interactions, Computers in Human Behavior, (16) 381–394.
  • Şahan, H G (2013) Lokasyon Bazlı Sosyal Ağlar Aracılığıyla Selektif Benlik Sunumu, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Utz, S (2010) Show Me Your Friends and I Will Tell You What Type Of Person You Are: How One's Profile, Number Of Friends, And Type Of Friends Influence Impression Formation On Social Network Sites, Journal of Computer-Mediated Communication, 15 (2), 314–335.
  • Valenzuela, S; NamsuPark ve Kee, K F (2009) Is There Social Capital In A Social Network Site? Facebook Use And College Students' Life Satisfaction, Trust, And Participation, Journal of Computer-Mediated Communication, 14 (4), 875–901.
  • Walker, K (2000) It's Difficult To Hide It': The Presentation Of Self On Internet Home Pages, Qualitative Sociology, 23(1), 99–120.
  • Walther, J B.; Van Der Heide, B; Sang-Yeon K; Westerman, D ve Tom Tong, S (2008) The Role Of Friends' Appearance And Behavior On Evaluations Of Individuals On Facebook: Are We Known By The Company We Keep?, Human Communication Research, 34(1), 28–49.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H (2011) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yurchisin, J; Watchravesringkan, K ve McCabe, D B (2005) An Exploration Of Identity Re- Creation In The Context Of Internet Dating, Social Behavior and Personality, 33(8), 735–750.
  • Zhang, J (2010) Self-Enhancement On A Self-Categorization Leash: Evidence For A Dual-Process Model Of First- And Third-Persona Perceptions, Human Communication Research 36 (2), 190–215.
  • Zhao, S (2006) Do Internet Users Have More Social Ties? A Call for Differentiated Analyses of Internet Use, Journal of Computer-Mediated Communication, (11), 844–862.
  • Zhao, S; Grasmuch, S ve Martin,J (2008) Identity Construction On Facebook: Digital Empowerment In Anchored Relationships, Computers in Human Behavior, 24(5), 1816–1836.
  • İnternet Kaynakları:
  • Facebook Factsheet (2010). <http://www.facebook.com/press/info.php?factsheet>. 09.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Lenhart, A (2009) PEW Internet Project Data Memo. PEW Internet & American Life Project, 2, 17. http://www.pewinternet.org/~/media/Files/Reports/2009/PIP_Adult_social_networking_data_memo_FINAL.pdf.pdf 12.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Watson, S W; Smith, Z ve Driver, J (2006). Alcohol, Sex, And Illegal Activities: An Analysis Of Selected Facebook Central Photos In Fifty States. (ERIC Document Reproductive Service No. ED493049). http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493049.pdf 12.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/ 09.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • http://www.alexa.com/topsites/countries/TR 09.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Fatma Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçar, F. (2015). FACEBOOK’TA BENLİK SUNUMU VE TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. Selçuk İletişim, 9(1), 312-338. https://doi.org/10.18094/si.90317