Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FINE ARTS FACULTY OF DOKUZ EYLUL UNIVERSITY STUDENTS’ USE OF SOCIAL MEDIA IN THE CONTEXT OF USES AND GRATIFICATION: AN EXAMPLE FROM INSTAGRAM

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 40 - 65, 30.01.2018
https://doi.org/10.18094/josc.346756

Öz

The main tenet of the Uses and Gratification approach is the question of what people do with the mass media. Initially, academic researchers had examined how traditional mass media such as newspapers, television and radio are used by people for what purpose and which needs they satisfy. With the widespread use of the internet, current research focuses on the issue of what needs do people satisfy by using the internet and the socia media, which is the most commonly used medium of the internet.Instagram, with 600 million users around the world and 22 million users in Turkey, is transformed into a social and cultural phenomenon. This study aims to reveal the Instagram usage habits of Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts students by utilizing the Uses and Gratification approach, and employs survey data collected from 151 Instagram users who are studying at Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts. This study aims todetermine what motivates participants to use Instagram, whether there is a difference between the duration of participants' Instagram and other social media usage, as well as the demographic characteristics of the participants. According to the results of the research, participants were found to have 9 factors that were effective in the use of Instagram

Kaynakça

  • Akar E (2010) Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Efil Yayınevi, Ankara.
  • Altunbaş F ve Kul M (2015) Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Alışkanlıklarının Ölçümlenmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Eylül – Ekim, 51/2015, 414-423.
  • Aydın Ö K (2012) Türkiye’de Otelcilik Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımına Yönelik Bir İnceleme, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.18 , 99-110.
  • Bulunmaz, B (2011) Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı ve Fiat Örneği. Global Media Journal, 2(3), 19-50.
  • Çetinkaya A ve Özdemir Z (2014) Sosyal Ağların Pazarlama Disiplinleri İçinde Kullanımı: Instagram Üzerine Bir İnceleme. Dijital İletişim Etkisi Bildiriler Kitabı 16-17 Ekim. İstanbul: Dijital İletişim Etkisi Konferansı, 580-597.
  • Erdoğan İ ve Korkmaz A (2002) Öteki Kuram: Kitle İletişimine Yaklaşımların Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi (1. Baskı). Erk Yayıncılık, Ankara.
  • Fiske J (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Süleyman İrvan(çev), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara .
  • Insta Takipçi Blog, (3 Kasım 2016) Instagram’a Gelecek Yeni Güncelleme Nedir ve DM Özelliği Nasıl Kullanılır?, https://www.instatakipci.com/blog/instagrama-gelecek-yeni-guncelleme-nedir-ve-dm-ozelligi-nasil-kullanilir/, erişim tarihi: 6.1.2017.
  • Instagram (2017) https://www.facebook.com/help/instagram/424737657584573, erişim tarihi 05.01.2017.
  • Koçak G (2012) Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir de Bir Uygulama, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Küçükkurt M, Hazar M Ç, Muharrem Ç ve Topbaş H (2009) Kullanımlar ve doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinin Medyaya Bakışı, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi ,6 (1), 37-50.
  • Lull J (2001) Medya, İletişim, Kültür, Nazife Güngör(çev), Vadi Yayınları, Ankara.
  • Mayfield A (2008) What is Social Media, Croosing E book, http://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf, erişim tarihi:13.12.2016.
  • Özüdoğru Ş (2014) Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blogların Dinamikleri Ve Blog Alemi, The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4 (1), 36-50.
  • Passant A, Hastrup T, Bojars U ve Breslin J (2008) Microblogging: a Semantic Web And Distributed Approach. 4th Workshop on Scripting for the Semantic Web (SFSW 2008), in conjunction with ESWC 2008,1-12.
  • Safko L ve Brake D K (2009) The Social Media Bible: Tactics, Tools and Strategies For Business Success. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Salomon D (2013) Moving on From Facebook Using Instagram to Connect with Undergraduates And Engage in Teaching And Learning. College & Research Libraries News, September 2013, 74(8), 408-412.
  • Severin W J ve Tankard J W (1994) İletişim Kuramları: Kökenleri Yöntemleri ve Kitle İletişin Araçlarında Kullanımları. Ali Atıf Bir ve Serdar Sever (çev.), Anadolu Üniversitesi. Yayınları, Eskişehir.
  • Türkmenoğlu H (2014) Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2, (4), 87-100.
  • Webrazzi (21 Haziran 2016) Instagram 500 milyon Kullanıcı Sayısını Geride Bıraktı. http://webrazzi.com/2016/06/21/instagram-500-milyon-kullanici-sayisini-geride-birakti/, erişim Tarihi:6.1.2017.
  • Wendt B (2014) The Allure of The Selfie: Instagram And The New Self-Portrait. Network Notebook Publications 8, Amsterdam.
  • Vural A, Beril Z ve Bat M (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20 (5), 3348-3382.
  • Yaylagül L (2014) Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları, Ankara.

Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 40 - 65, 30.01.2018
https://doi.org/10.18094/josc.346756

Öz

Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımının ana konusunu insanların
kitle iletişim araçlarıyla ne yaptığı sorusu oluşturmaktadır. Başlangıçta
gazete, televizyon ve radyo gibi geleneksel kitle iletişim araçlarını
insanların, ne amaçla kullandığı ve hangi ihtiyaçlarını doyuma ulaştırdığı
araştırılmıştır. Günümüzde internetin yaygınlaşmasıyla birlikte bireylerin
internet ve internetin en çok kullanılan ortamı olan sosyal medyayı kullanarak
hangi gereksinimlerini doyuma ulaştırdığı konusu üzerinde çalışılmaktadır.



Dünyada 600 milyon, ülkemizde ise 22 milyonun üzerinde
kullanıcıya sahip olan Instagram sosyal ve kültürel bir fenomene dönüşmektedir.
Bu çalışma, Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı çerçevesinde Dokuz Eylül
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin Instagram kullanım
alışkanlıklarını ampirik verilerle ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda.
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde öğrenim gören ve Instagram
kullanan 151 öğrenci ile anket yürütülmüştür. Bu çalışma, katılımcıları
Instagram kullanmaya yönelten motivasyonların neler olduğu, bu motivasyonlarla
katılımcıların sosyal medya ve Instagram kullanım süresi, ayrıca katılımcıların
demografik özellikleri ile Instagram kullanma nedenleri arasında farklılığın
olup olmadığını tespit etmeyi amaçlamaktadır.
Araştırma sonuçlarına göre
katılımcıların, Instagram kullanımında 9 faktörün etkili olduğu ortaya
çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akar E (2010) Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Efil Yayınevi, Ankara.
  • Altunbaş F ve Kul M (2015) Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Alışkanlıklarının Ölçümlenmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Eylül – Ekim, 51/2015, 414-423.
  • Aydın Ö K (2012) Türkiye’de Otelcilik Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımına Yönelik Bir İnceleme, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.18 , 99-110.
  • Bulunmaz, B (2011) Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı ve Fiat Örneği. Global Media Journal, 2(3), 19-50.
  • Çetinkaya A ve Özdemir Z (2014) Sosyal Ağların Pazarlama Disiplinleri İçinde Kullanımı: Instagram Üzerine Bir İnceleme. Dijital İletişim Etkisi Bildiriler Kitabı 16-17 Ekim. İstanbul: Dijital İletişim Etkisi Konferansı, 580-597.
  • Erdoğan İ ve Korkmaz A (2002) Öteki Kuram: Kitle İletişimine Yaklaşımların Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi (1. Baskı). Erk Yayıncılık, Ankara.
  • Fiske J (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Süleyman İrvan(çev), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara .
  • Insta Takipçi Blog, (3 Kasım 2016) Instagram’a Gelecek Yeni Güncelleme Nedir ve DM Özelliği Nasıl Kullanılır?, https://www.instatakipci.com/blog/instagrama-gelecek-yeni-guncelleme-nedir-ve-dm-ozelligi-nasil-kullanilir/, erişim tarihi: 6.1.2017.
  • Instagram (2017) https://www.facebook.com/help/instagram/424737657584573, erişim tarihi 05.01.2017.
  • Koçak G (2012) Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir de Bir Uygulama, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Küçükkurt M, Hazar M Ç, Muharrem Ç ve Topbaş H (2009) Kullanımlar ve doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinin Medyaya Bakışı, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi ,6 (1), 37-50.
  • Lull J (2001) Medya, İletişim, Kültür, Nazife Güngör(çev), Vadi Yayınları, Ankara.
  • Mayfield A (2008) What is Social Media, Croosing E book, http://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf, erişim tarihi:13.12.2016.
  • Özüdoğru Ş (2014) Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blogların Dinamikleri Ve Blog Alemi, The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4 (1), 36-50.
  • Passant A, Hastrup T, Bojars U ve Breslin J (2008) Microblogging: a Semantic Web And Distributed Approach. 4th Workshop on Scripting for the Semantic Web (SFSW 2008), in conjunction with ESWC 2008,1-12.
  • Safko L ve Brake D K (2009) The Social Media Bible: Tactics, Tools and Strategies For Business Success. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Salomon D (2013) Moving on From Facebook Using Instagram to Connect with Undergraduates And Engage in Teaching And Learning. College & Research Libraries News, September 2013, 74(8), 408-412.
  • Severin W J ve Tankard J W (1994) İletişim Kuramları: Kökenleri Yöntemleri ve Kitle İletişin Araçlarında Kullanımları. Ali Atıf Bir ve Serdar Sever (çev.), Anadolu Üniversitesi. Yayınları, Eskişehir.
  • Türkmenoğlu H (2014) Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2, (4), 87-100.
  • Webrazzi (21 Haziran 2016) Instagram 500 milyon Kullanıcı Sayısını Geride Bıraktı. http://webrazzi.com/2016/06/21/instagram-500-milyon-kullanici-sayisini-geride-birakti/, erişim Tarihi:6.1.2017.
  • Wendt B (2014) The Allure of The Selfie: Instagram And The New Self-Portrait. Network Notebook Publications 8, Amsterdam.
  • Vural A, Beril Z ve Bat M (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20 (5), 3348-3382.
  • Yaylagül L (2014) Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları, Ankara.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Mine Yayla

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yayla, H. M. (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği. Selçuk İletişim, 11(1), 40-65. https://doi.org/10.18094/josc.346756

Cited By