Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Periyodik Kantin

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 67 - 76, 30.06.2018

Öz

Periyodik
tablo ve elementler ortaokul sıralarında, Fen ve teknoloji dersinde, lise
sürecinde ise Kimya derslerinde sürekli kullanılan konulardır. Periyodik tablo
ile ilgili yapılmış pek çok çalışma bulunmaktadır. Bu materyaller, elementlerin
özelliklerini gösteren periyodik tablolar, düğmesine basınca elementin yerini
ve özelliklerini gösteren elektronik devreler, periyodik tablonun özelliklerini
anlatan geometrik şekillerle öğretilmeye çalışılmıştır.

İletişimi
artırmak ve bilimdeki akıcılığı kolaylaştırmak amacıyla yaptığımız bu çalışmada
elementlerin öğretiminde okul kantininde kullanılan karton bardaklarla sürekli
görerek informal eğitim ile ilk 20 element ve özelliklerini öğretme
amaçlanmıştır.       

Bu
bağlamda periyodik cetvel de bulunan 20 elementin isimleri, atom numaraları,
yükleri ve elektron dizilimleri yazılı olan 1800 adet karton bardak
kullanılmıştır. Deney grubunu 9. ve 10. sınıfta okuyan gönüllü 70 öğrenci,
kontrol grubunu ise yine 9. ve 10.sınıflarda okuyan kantinden çay veya kahve
içmeyen 34 öğrenci oluşturmuştur. Konuya ilişkin çoktan seçmeli 10 soruluk
başarı testi hazırlanmış ve her iki gruba ön test yapılmıştır. Okul
kantinindeki içecekler 10 gün boyunca bu bardaklarla sunulmuş ve son test
yapılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının öntest ve sontest puanları arasında
anlamlı bir fark olup olmadığını tespit etmek amacıyla SPSS istatistik analiz programından
yararlanılarak t-testi yapılmıştır. Deney grubunun öntest ile sontest puanları
arasında p<0,05 düzeyinde anlamlı fark olduğu, kontrol grubunun ise öntest
ile sontest puanları arasında p<0,05 düzeyinde anlamlı fark bulunmadığı
tespit edilmiştir.

Bu
bağlamda okul kantinlerinde kullanılan karton bardaklarda okul türüne ve
seviyesine uygun olarak öğrencilerin öğrenmede zorluk çektiği bilgiler
yazılabilir. Örneğin uzunluk ölçüleri, kitap yazar eşleştirmeleri, fizik
formülleri vb. Öğrenciler hep ezberlemede zorluk çekmekte olduğu bilgiler,
karton bardak imalatında baskıya alındığında okullardaki öğrencilerin
başarılarının arttırılacağı düşünülmektedir.









 

Kaynakça

  • Aycan, Ş., Türkoğuz, S., Arı ,E., Kaynar, Ü.(2006) Periyodik Cetvelin Ve Elementlerin Tombala Oyun Tekniğiile Öğretimi Ve Bellekte Kalıcılığının Saptanması, Celal Bayar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği A.B.D., MANİSA
  • Azizoğlu, N., Aslan, S. & Pekcan, S. (2013). Periyodik sistem konusunun analojilerle öğretimi: öğrenci başarısı ile cinsiyet ve motivasyon faktörleri ilişkisi, III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi,Bildiri Özetleri Kitabı, s.76, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı. Ankara: Pegem A YayıncılıkDemircioğlu,H.,Vural.,S.,Boz,I.(2016).Periyodik Tabloda Elementlerin Yerini Bulmada Farklı Bir Bakış Açısı ,Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(1), 43-50
  • Dreffuus, D. , Journal of Chemical Education, Vol.77. 4 april 2000, page 434. Simsbury, CT 06070.
  • http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/23022012131839 erişim Tarihi:24.11.2017
  • İri, F. G. & Çil, E. (2013). Periyodik tablo özelliklerinin tabu oyunu ile öğrenilmesi, III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Bildiri Özetleri Kitabı, s.101, Trabzon.
  • Kaymak, H. (2005). Kavram haritası yönteminin öğrencilerin periyodik tablo konusunu anlamlarına etkisi (Yüksek Lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar ) öğretim programı, Ankara.
  • MEB. (2013). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. sınıflar), Ankara.
  • Susam, E. (2006). Lise 1 kimya dersinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bir programın öğrenci başarısına etkisi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), Malatya.
  • Tezcan, H. & Kıpık, M. (2005). “Lise 1. sınıf öğrencilerine periyodik tablo öğretiminde yeni bir yaklaşım”. Millî Eğitim: Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 166.
  • Vlasov, L., Trifonov D., Çeviri: Nihal, S. (2001). Kimya Öyküsü. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları, Kılıçaslan Matbaacılık.
  • Ziyafet, E. (2008). Fen ve teknoloji dersinde periyodik çizelgenin öğretiminde 5e modelinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 67 - 76, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Aycan, Ş., Türkoğuz, S., Arı ,E., Kaynar, Ü.(2006) Periyodik Cetvelin Ve Elementlerin Tombala Oyun Tekniğiile Öğretimi Ve Bellekte Kalıcılığının Saptanması, Celal Bayar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği A.B.D., MANİSA
  • Azizoğlu, N., Aslan, S. & Pekcan, S. (2013). Periyodik sistem konusunun analojilerle öğretimi: öğrenci başarısı ile cinsiyet ve motivasyon faktörleri ilişkisi, III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi,Bildiri Özetleri Kitabı, s.76, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı. Ankara: Pegem A YayıncılıkDemircioğlu,H.,Vural.,S.,Boz,I.(2016).Periyodik Tabloda Elementlerin Yerini Bulmada Farklı Bir Bakış Açısı ,Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(1), 43-50
  • Dreffuus, D. , Journal of Chemical Education, Vol.77. 4 april 2000, page 434. Simsbury, CT 06070.
  • http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/23022012131839 erişim Tarihi:24.11.2017
  • İri, F. G. & Çil, E. (2013). Periyodik tablo özelliklerinin tabu oyunu ile öğrenilmesi, III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Bildiri Özetleri Kitabı, s.101, Trabzon.
  • Kaymak, H. (2005). Kavram haritası yönteminin öğrencilerin periyodik tablo konusunu anlamlarına etkisi (Yüksek Lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar ) öğretim programı, Ankara.
  • MEB. (2013). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. sınıflar), Ankara.
  • Susam, E. (2006). Lise 1 kimya dersinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bir programın öğrenci başarısına etkisi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), Malatya.
  • Tezcan, H. & Kıpık, M. (2005). “Lise 1. sınıf öğrencilerine periyodik tablo öğretiminde yeni bir yaklaşım”. Millî Eğitim: Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 166.
  • Vlasov, L., Trifonov D., Çeviri: Nihal, S. (2001). Kimya Öyküsü. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları, Kılıçaslan Matbaacılık.
  • Ziyafet, E. (2008). Fen ve teknoloji dersinde periyodik çizelgenin öğretiminde 5e modelinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlkay Akgürbüz

Handan Alparslan Bu kişi benim

Emine Özcan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgürbüz, İ., Alparslan, H., & Özcan, E. (2018). Periyodik Kantin. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(1), 67-76.