Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halı Sektöründe İhracat Yapan Firmaların Markalaşma Düzeylerinin Ekonomik Performans Üzerindeki Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 3, 646 - 663, 31.07.2017
https://doi.org/10.21547/jss.309256

Öz



Dış pazarlar, tehditleri ve
fırsatları bünyesinde barındırmanın yanı sıra ulusal sınırlarla yetinmeyerek
tüm dünyada adından söz ettirmek isteyen firmaların riskleri göze alarak zorlu
rekabet ortamı içerisine girdikleri tespit edilmiştir. Markalaşma üzerine
ülkemizdeki çalışmaların sayısının oldukça yetersiz olduğu, özellikle halı
sektöründe ise daha az olduğu görülmektedir. Bu çalışmada Türk ekonomisinde
önemli bir yere sahip olan halı sektörü ihracatında markalaşmanın etkilerinin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Gaziantep ilinde faaliyet
göstermekte olan ve ihracat yapan halı firmaları üzerinde çalışma
gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya toplam 50 firma dahil edilmiştir. Veriler anket
yöntemiyle elde edilmiştir. Çalışmadan elde edilen verilerin analizi SPSS 16.0
programı ile yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde bir marka adı altında
ihracat yapan firmaların ihracat performansının daha yüksek olduğu, Turquality
desteği alan firmaların son 3 yıllık ihracat ve satış performansının daha yüksek
olduğu tespit edilmiştir.



Kaynakça

  • Aydoğan, T. (2014), “Türk Markalarının Uluslararasılaşma Sorunları ve Turquality'nin Uluslararası Marka Yaratma Gücünü Sınamaya Yönelik Analiz Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Certeler, E. (2001). “Pazar Savası ve Markalar”, Patent&Marka Dünyası, Yıl: 3, Sayı:11.
  • Chaudhuri, A. (2002). “How Brand Reputation Affects the Advertising-Brand Equity Link”, Journal of Business Research, 9:353-65 . Denli, N. (2007). Giyim Sektöründe Marka İmajı Odaklı İletişim Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görgülü, A., (2006), “Türkiye’de Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Markalaşma ve İhracata Etkileri, UludağÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
  • Karakoç, A.F. (2009). 2001 Sonrası Türk Hazır Giyim Sanayisinde Marka-İhracat İlişkisi ve Turquality, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Katsikeas, C.S., Leonidou, L.C. ve Morgan, N.A. (2000). “Firm-level export performance assessment: review, evaluation, and development”, Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4): 493-511
  • Özgür İ. (2006). Türkiye'de Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Durumu ve Çıkış Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Sinha, R. (2013). Branding at Mewar Rugs, IPBJ, 5(2): 57-76
  • Ünnü, G. (2009). Dış Pazarlara Açılmada Markalaşmanın Önemi: Turquality’nin İhracat Performansına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir .

The Effect of Branding Level of Firms in the Carpet Exportation Sector on Economic Performance

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 3, 646 - 663, 31.07.2017
https://doi.org/10.21547/jss.309256

Öz



Although foreign markets have lots of threats and opportunities, it is seen that the companies wanted to mention by name enter into challenging competitive environment by chancing the threats in recent years. It is seen that the studies on branding, especially in carpet sector are insufficient in our country. In this study, the effects of branding on carpet sector export which has an important place Turkish economy are aimed to determine. For this purpose, the study was carried out on the carpet companies operating in Gaziantep province and that make export. A total of 50 companies included into the study. The data was obtained with questionnaire method. The analysis of the data obtained from the study was conducted with SPSS 16.0. As a result of the analyses it has been found that the exporting performance of the firms that make export under the name of a brand, the last 3 year exporting and sales performance of the firms that take Turquality support is higher.

Kaynakça

  • Aydoğan, T. (2014), “Türk Markalarının Uluslararasılaşma Sorunları ve Turquality'nin Uluslararası Marka Yaratma Gücünü Sınamaya Yönelik Analiz Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Certeler, E. (2001). “Pazar Savası ve Markalar”, Patent&Marka Dünyası, Yıl: 3, Sayı:11.
  • Chaudhuri, A. (2002). “How Brand Reputation Affects the Advertising-Brand Equity Link”, Journal of Business Research, 9:353-65 . Denli, N. (2007). Giyim Sektöründe Marka İmajı Odaklı İletişim Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görgülü, A., (2006), “Türkiye’de Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Markalaşma ve İhracata Etkileri, UludağÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
  • Karakoç, A.F. (2009). 2001 Sonrası Türk Hazır Giyim Sanayisinde Marka-İhracat İlişkisi ve Turquality, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Katsikeas, C.S., Leonidou, L.C. ve Morgan, N.A. (2000). “Firm-level export performance assessment: review, evaluation, and development”, Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4): 493-511
  • Özgür İ. (2006). Türkiye'de Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Durumu ve Çıkış Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Sinha, R. (2013). Branding at Mewar Rugs, IPBJ, 5(2): 57-76
  • Ünnü, G. (2009). Dış Pazarlara Açılmada Markalaşmanın Önemi: Turquality’nin İhracat Performansına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir .
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İşletme
Bölüm İşletme Finans
Yazarlar

Mustafa Mete

Yusuf Bozgeyik Bu kişi benim

Tuğçe Nazlı Bilge Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Mete, M., Bozgeyik, Y., & Bilge, T. N. (2017). The Effect of Branding Level of Firms in the Carpet Exportation Sector on Economic Performance. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(3), 646-663. https://doi.org/10.21547/jss.309256