BibTex RIS Kaynak Göster

İlk Dönem Akaid Eserlerinin Temel Nitelikleri: el-Fıkhu'l-Ekber İle el-Akidetu't-Tahaviyye Örneği

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 2, 295 - 310, 15.07.2012

Öz

Creed/Akaid is a stage that reflects the period of emergence of Islamic speculative theology or Kalam. Aqaid studies have to be investigated to understood Islamic Theology Literatures’ structure and forming of Islamic Theology Science. Also Akaid is outline of Islamic Belief. Especially with the purpose of analyzing Akaid texts which belong to first era, in this article it has been made comparison between Abu Hanifa's el-Fıkhu’l-Ekber and Tahâvî's el-Akida. Both studies have the same subject besides they have different matters.

 It has been understood that current scientific and cultural situation with the social structure of its period, affect Akaid text’s formation. That is to say, this shows that İslamic Theology are not static but dynamic.

Kaynakça

  • AKÇAY, Mustafa. «Kelam Literatüründe Peygamber Zelleleri.» Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XIII, no. 24 (2011).
  • AYDIN, Tevfik. Ebu Cafer et-Tahâvî'nin el-Akidetu't-Tahâviyye'deki Bazı Kelami Meselelerin Değerlendirilmesi(Yüksek Lisans Tezi). Konya, 2011.
  • AYTEKİN, Arif. «el- Akidetu't-Tahâviyye.» (DİA) II (1989).
  • BİÇER, Ramazan. «İtikadi Konular Halka Nasıl Sunulmalı?» Kelam Araştırmaları Dergisi , no. 9:2 (2011): 1-18.
  • —. Küreselleşen Çağda İslam. İstanbul: Gelenek Yayınları, 2010.
  • ÇELEBİ, İlyas. «Akidenin Kelamlaşması Ve Kelamın Akideleşmesi Üzerine.» Kelam Araştırmaları Dergisi, no. 2:1 (2004): 23-26.
  • EBU HANÎFE. «el-Fıkhu'l-Ekber.» Şerhu'l-Fıkhu'l-Ekber(el-Mağnisavî Şerhi) içinde. İzmir: Dâru'n-Nil, 2011.
  • HANEFÎ, İbn-i Ebi'l-İzz. Şerhu't-Tahâviyye Fî Akîdeti's-Selefiyye. Düzenleyen A. Muhammed ŞAKİR. Riyad: Vizaretu'ş-Şuuni'l-İslamiyye ve'l-Evkâf ve'd-Da've ve'l-İrşad, h. ESEN, Muammer. Ehli Sünnet: Kavramın Oluşum Ve Gelişim Süreci. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2009.
  • GÖR, Salih. el-Fıkhu’l-Ekber Eserleri Bağlamında Ebû Hanîfe ve İmam Şâfiî’nin Kelâmî Görüşleri(Yüksek Lisans Tezi). Sakarya, 2011.
  • KILAVUZ, A. Saim. Akaid. Cilt II. DİA, 1989.
  • KURT, Hasan. «Sİstematik Kelam Açısından İmam-ı Azam Ebu Hanîfe'nin Akaid Risalelerinde İman Esasları.» C.Ü. İlahiyat Fakültesi İlahiyat Dergisi XV, no. 1 (2011): 99
  • ÖZARSLAN, Selim. «es-Sevâdu'l-A'zam ile el-Akidetu't-Tahâviyye'nin İçerik Açısından Karşılaştırmalı Bir Tahlili.» Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, 2011: 195-216.
  • ÖZLER, Mevlüt. «İki Akaid Metni: el-Fıkhu'l-Ekber İle en-Nesefi Akaidi'nin Muhteva Açısından Mukayeseli Bir Tahlili.» Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 14 (1999): 47-65.
  • TAHÂVÎ, Ebû Ca'fer. Metnu'l-Akidetu't-Tahaviyye içinde. Beyrut: Dâr-u İbn-i Hazm, 1995.
  • WATT, W. Montrogemery. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri. Çeviren Ethem Ruhi Fığlalı. İstanbul: Şa-to, 2001.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ziya Erdinç

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Erdinç, Ziya. “İlk Dönem Akaid Eserlerinin Temel Nitelikleri: El-Fıkhu’l-Ekber İle El-Akidetu’t-Tahaviyye Örneği”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 10/2 (Temmuz 2012), 295-310. https://doi.org/10.18317/kader.25297.