BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 1, 411 - 422, 13.02.2015

Öz

Due to certain codes that his creation is based on, human beings feel the urge to ground his existence, his life, his beliefs and his thoughts on an essence. Thus, he has been in a quest for an essential for the religion that he believes in and tries to practice. When we take a look at the history of Islamic thought, the naming of what we know as “Kalam” today as “Essentials of the Religion” in the first place, is an obvious example to this. On the other hand, we see subsidiary issues that are branches and subcategories of the “essential”. The relationship between Kalam and Fiqh within the context of essentiality and subsidiarity still maintains its importance among the popular issues. Therefore, I set on to discuss the “relationship between Kalam and Fiqh within the context of essentiality and subsidiarity” after a general evaluation about the essential and the subsidiary

Kaynakça

  • Ahmet Akgündüz, DİA, “FÜRÛ”, XIII, İstanbul 1996.
  • Ahmet Özel, “Asıl”, DİA, III, İstanbul 1991.
  • Ali Seyyâr, “Paralelizm”, İnsan ve Toplum Bilimleri Terimleri, Değişim Yayınları, 2007.
  • Ali Seyyâr, a.g.e., “Sosyal Hareketlilik Türleri”.
  • Bekir Topaloğlu, İlyas Çelebi, Kelâm Terimleri Sözlüğü, İstanbul 2010.
  • Cüveynî, el-Burhân fî Usûli’l-Fıkh, (nşr, Salâh b. Avîdah), Darü’l Kütübi’l İlmiye, Beyrut 1997.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (Heyet), Dini Kavramlar Sözlüğü, Ankara 2006.
  • Fîrûzâbâdî, el-Kāmûsü’l-muhît, Beyrût 1993.
  • Gazzâlî, Ebû Hamid, el-Müstasfâ min ilmi’l-usûl, Bulak 1325.
  • Gordon Marshall, Sosyoloji Sözlüğü, “Endüstriyel Entegrasyon”.
  • Gordon Marshall, Sosyoloji Sözlüğü, “Paralel” (çev. Osman Akınay-Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999.
  • Hayreddin Karaman, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1989.
  • Hilmi Ziya Ülken, İslâm Düşüncesi (Türk Düşüncesi Tarihi Araştırmalarına Giriş), İstanbul 2005.
  • İbn Manzûr, Lisânü’l-Arab, Beyrût 1997.
  • Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul 2009.
  • Nasîrüddin Tûsî, Telhîsü’l-Muhassal (nşr. Abdullah Nûrânî), Tahran 1359.
  • Râgıb el-İsfehânî, Müfredât, yy.ts.
  • Seyyid Bey, Usûl-i fıkıh Dersleri, İstanbul 1328.
  • Şaban Ali Düzgün, (Editör), Kelâm EL Kitabı, Ankara 2013.
  • Şerafeddin Gölcük, Kelâm Tarihi, İstanbul 2000.
  • Şükrü Özen, “Ebû Hanîfe’nin Usûl ve Fürû Anlayışının Kelâmî Temelleri”, İmam-ı Âzam Ebû Hanîfe ve Düşünce Sistemi Sempozyum Tebliğ ve Müzakereleri II, Bursa 2003.
  • Türk Dil Kurumu, Örnekleriyle Türkçe Sözlük, “Dikey”, Ankara 2005.
  • Türk Dil Kurumu, Örnekleriyle Türkçe Sözlük, “Paralel”, Ankara 2005, III.
  • Zekiyyüddîn Şaban, İslâm Hukuk İlminin Esasları, (trc. İbrahim Kâfi Ankara Dönmez), 1990

?ASLÎLİK VE FER?ÎLİK? BAĞLAMINDA KELÂM-FIKIH İLİŞKİSİ?

Yıl 2015, Cilt: 13 Sayı: 1, 411 - 422, 13.02.2015

Öz

Duetocertaincodesthat his creation is based on, humanbeingsfeeltheurgetoground his existence, his life, his beliefsand histhoughts on an essence. Thus, he has been in a questfor an essentialforthereligionthat he believes in andtriestopractice. Whenwetake a look at thehistory of Islamicthought, thenaming of whatweknow as ?Kalam? today as ?Essentials of theReligion? in thefirstplace, is an obviousexampletothis. On theotherhand, weseesubsidiaryissuesthatarebranchesandsubcategories of the ?essential?. TherelationshipbetweenKalamandFiqhwithinthecontext of essentialityandsubsidiaritystillmaintainsitsimportanceamongthe popular issues.  Therefore, I set on todiscussthe ?relationshipbetweenKalamandFiqhwithinthecontext of essentialityandsubsidiarity? after a general evaluationabouttheessentialandthesubsidiary.

Kaynakça

  • Ahmet Akgündüz, DİA, “FÜRÛ”, XIII, İstanbul 1996.
  • Ahmet Özel, “Asıl”, DİA, III, İstanbul 1991.
  • Ali Seyyâr, “Paralelizm”, İnsan ve Toplum Bilimleri Terimleri, Değişim Yayınları, 2007.
  • Ali Seyyâr, a.g.e., “Sosyal Hareketlilik Türleri”.
  • Bekir Topaloğlu, İlyas Çelebi, Kelâm Terimleri Sözlüğü, İstanbul 2010.
  • Cüveynî, el-Burhân fî Usûli’l-Fıkh, (nşr, Salâh b. Avîdah), Darü’l Kütübi’l İlmiye, Beyrut 1997.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (Heyet), Dini Kavramlar Sözlüğü, Ankara 2006.
  • Fîrûzâbâdî, el-Kāmûsü’l-muhît, Beyrût 1993.
  • Gazzâlî, Ebû Hamid, el-Müstasfâ min ilmi’l-usûl, Bulak 1325.
  • Gordon Marshall, Sosyoloji Sözlüğü, “Endüstriyel Entegrasyon”.
  • Gordon Marshall, Sosyoloji Sözlüğü, “Paralel” (çev. Osman Akınay-Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999.
  • Hayreddin Karaman, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1989.
  • Hilmi Ziya Ülken, İslâm Düşüncesi (Türk Düşüncesi Tarihi Araştırmalarına Giriş), İstanbul 2005.
  • İbn Manzûr, Lisânü’l-Arab, Beyrût 1997.
  • Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul 2009.
  • Nasîrüddin Tûsî, Telhîsü’l-Muhassal (nşr. Abdullah Nûrânî), Tahran 1359.
  • Râgıb el-İsfehânî, Müfredât, yy.ts.
  • Seyyid Bey, Usûl-i fıkıh Dersleri, İstanbul 1328.
  • Şaban Ali Düzgün, (Editör), Kelâm EL Kitabı, Ankara 2013.
  • Şerafeddin Gölcük, Kelâm Tarihi, İstanbul 2000.
  • Şükrü Özen, “Ebû Hanîfe’nin Usûl ve Fürû Anlayışının Kelâmî Temelleri”, İmam-ı Âzam Ebû Hanîfe ve Düşünce Sistemi Sempozyum Tebliğ ve Müzakereleri II, Bursa 2003.
  • Türk Dil Kurumu, Örnekleriyle Türkçe Sözlük, “Dikey”, Ankara 2005.
  • Türk Dil Kurumu, Örnekleriyle Türkçe Sözlük, “Paralel”, Ankara 2005, III.
  • Zekiyyüddîn Şaban, İslâm Hukuk İlminin Esasları, (trc. İbrahim Kâfi Ankara Dönmez), 1990
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Recai Çetres

Yayımlanma Tarihi 13 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Çetres, Recai. “?ASLÎLİK VE FER?ÎLİK? BAĞLAMINDA KELÂM-FIKIH İLİŞKİSİ?”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 13/1 (Şubat 2015), 411-422. https://doi.org/10.18317/kader.74045.