Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 2, 319 - 346, 31.12.2018
https://doi.org/10.18317/kaderdergi.469204

Öz

Kaynakça

  • Adamson, Peter. “Al-Kindi And The Mu’tazila: Divine Attributes, Creation And Freedom”. Arabic Sciences and Philosophy 13 (2003): 45-77.
  • Akın, Murat. Basra ve Bağdat Mu’tezile Ekollerinin Görüş Ayrılıkları. Ankara: Sonçağ Yayınları, 2013.
  • Awad, Najib George. Orthodoxy in Arabic Terms A Study of Theodore Abu Qurrah’s Theology in Its Islamic Context. Boston: Walter de Gruyter, 2015.
  • Baş, Bilal. “Ortdoxy of Origen of Alexandria’s Trinitarian Doctrine: Is His Theology Arian or Nicene?”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37/2 (2009): 93-110.
  • Bedevî, Abdurrahman. “Ebû’l-Huzeyl el-Allâf’ın Dakiku’l-Kelâm Anlayışı”. Trc. Metin Yıldız. Kelâm Araştırmaları 11/2 (2013): 283-295.
  • Bennett, David – Wisnovsky, Robert. “A Newly Discovered Yahya ibn Adi Treatise Against Atomism”. Ideas in Motion in Baghdad and Beyond. Ed. Damien Janos. Leiden: Brill, 2015.
  • Berenjegar, Rıza. Kelâm ve’l-'akâîd et-tevhîd ve’l-'adl. Irak: Camiatü’l-Mustafa el-Âlemîyyeti, 2000.
  • Beydâvî, Abdullah. Nature, Man And God In Medieval Islam Abdullah Beydawi’s Text Tawali Al-Anwar Min Matali Al-Anzar. ed. James W. Pollock. 2 Cilt. Leiden: Brill, 2002.
  • Bos, Gerrit – Langermann Y. Tzvi. “An Epitome of Galen's on the Elements Ascribed to Hunayn Ibn Ishaq”. Arabic Sciences and Philosophy 25/1 (2015): 33-78.

Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 2, 319 - 346, 31.12.2018
https://doi.org/10.18317/kaderdergi.469204

Öz

İslâm teoloji/kelâm geleneğinin filizlenmeye başladığı dönem, yoğun
siyasi gelişmelerin, iç savaşların, hilafet tartışmalarının yaşandığı bir
evrenin yanısıra, kendisinden önce üretilen fizikî, felsefî ve dinsel anlamda
yaşanan gelişmelerle paralel bir sülûk izlemiştir. Bu anlamda kelâm
tartışmalarının siyasi olgu ve olaylar kadar, fikrî anlamda tarihsel bağlam
etrafında incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Müslüman kelâm geleneğinde
Mu’tezile’nin; nasıl, hangi şartlarda ve nelere itiraz ederek ortaya çıktığı,
teoloji anlayışlarında neleri slogan haline getirdiği incelenecektir. Buna
istinaden Grek geleneğinde üretilen felsefî metinler bilhassa atomculuk
tartışmaları, Hıristiyan ve Zerdüşt teolojisi, Mu’tezile’nin tarihsel bağlamda
nasıl tepkisini çekti ve apolojik anlamda ne tür karşı koyuşlara sebebiyet
verdiği tafsilatlı olarak tartışılacaktır. Kelâm problemleri ya da tartışmaları
sadece i’tikâd boyutunda ele alındığında gayet tabii eksik kalacaktır. Bu
amaçla Mu’tezile’nin beş esasından biri sayılan tevhid anlayışının o dönemin
bağlamında hangi tartışmalara karşı reddiye nitelikli olduğu, ayrıntılarıyla ve
tarihsel süreçten kopmaksızın din ve düşüncelerin birbirleriyle olan ilişkisi
nispetinde değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • Adamson, Peter. “Al-Kindi And The Mu’tazila: Divine Attributes, Creation And Freedom”. Arabic Sciences and Philosophy 13 (2003): 45-77.
  • Akın, Murat. Basra ve Bağdat Mu’tezile Ekollerinin Görüş Ayrılıkları. Ankara: Sonçağ Yayınları, 2013.
  • Awad, Najib George. Orthodoxy in Arabic Terms A Study of Theodore Abu Qurrah’s Theology in Its Islamic Context. Boston: Walter de Gruyter, 2015.
  • Baş, Bilal. “Ortdoxy of Origen of Alexandria’s Trinitarian Doctrine: Is His Theology Arian or Nicene?”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37/2 (2009): 93-110.
  • Bedevî, Abdurrahman. “Ebû’l-Huzeyl el-Allâf’ın Dakiku’l-Kelâm Anlayışı”. Trc. Metin Yıldız. Kelâm Araştırmaları 11/2 (2013): 283-295.
  • Bennett, David – Wisnovsky, Robert. “A Newly Discovered Yahya ibn Adi Treatise Against Atomism”. Ideas in Motion in Baghdad and Beyond. Ed. Damien Janos. Leiden: Brill, 2015.
  • Berenjegar, Rıza. Kelâm ve’l-'akâîd et-tevhîd ve’l-'adl. Irak: Camiatü’l-Mustafa el-Âlemîyyeti, 2000.
  • Beydâvî, Abdullah. Nature, Man And God In Medieval Islam Abdullah Beydawi’s Text Tawali Al-Anwar Min Matali Al-Anzar. ed. James W. Pollock. 2 Cilt. Leiden: Brill, 2002.
  • Bos, Gerrit – Langermann Y. Tzvi. “An Epitome of Galen's on the Elements Ascribed to Hunayn Ibn Ishaq”. Arabic Sciences and Philosophy 25/1 (2015): 33-78.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Yusuf Ötenkaya 0000-0001-6721-4888

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2018
Kabul Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ötenkaya, Y. (2018). Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru. Kader, 16(2), 319-346. https://doi.org/10.18317/kaderdergi.469204
AMA Ötenkaya Y. Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru. Kader. Aralık 2018;16(2):319-346. doi:10.18317/kaderdergi.469204
Chicago Ötenkaya, Yusuf. “Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru”. Kader 16, sy. 2 (Aralık 2018): 319-46. https://doi.org/10.18317/kaderdergi.469204.
EndNote Ötenkaya Y (01 Aralık 2018) Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru. Kader 16 2 319–346.
IEEE Y. Ötenkaya, “Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru”, Kader, c. 16, sy. 2, ss. 319–346, 2018, doi: 10.18317/kaderdergi.469204.
ISNAD Ötenkaya, Yusuf. “Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru”. Kader 16/2 (Aralık 2018), 319-346. https://doi.org/10.18317/kaderdergi.469204.
JAMA Ötenkaya Y. Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru. Kader. 2018;16:319–346.
MLA Ötenkaya, Yusuf. “Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru”. Kader, c. 16, sy. 2, 2018, ss. 319-46, doi:10.18317/kaderdergi.469204.
Vancouver Ötenkaya Y. Atomcu-Dualist-Teslis Anlayışına Karşı Mu’tezile’nin Meydan Okuması: Yeni Bir Tanrı-Âlem Tasavvuru. Kader. 2018;16(2):319-46.