BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitici Drama Yönteminin 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 9, 05.09.2016

Öz

Özet

 Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf fen ve teknoloji dersi “Destek ve Hareket Sistemi” konusunda, drama yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına etkililiğini incelemek ve öğrencilerin drama yönteminin fen ve teknoloji dersinde kullanımı ile ilgili görüşlerini araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini bir ortaokulda öğrenim gören 26 kontrol grubu, 24 deney grubu olmak üzere toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışma deneysel desenler içinde yer alan statik grup ön test-son test desenin esas alındığı nicel ve nitel bir araştırmadır. Araştırma problemlerinin çözümü için gerekli veriler  “Başarı Testi” ile belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilere uygulamalar süresince “günlük” tutturularak drama yönteminin fen ve teknoloji dersinde kullanımı ile ilgili görüşleri saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, deney grubu öğrencilerinin başarı puanları ile kontrol grubu öğrencilerinin başarı puanları arasında istatistiksel olarak deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğunu göstermektedir. Çalışma, drama yönteminin fen ve teknoloji derslerinde kullanımının, etkili bir öğrenmenin gerçekleşmesinde destekleyici bir kaynak olabileceğini ortaya koymuştur. Bununla birlikte, çalışmanın nitel sonuçları da sınıf içi etkileşimin ve derse katılımın arttırılmasında drama yönteminin etkili olabileceğini de göstermiştir.

Kaynakça

  • Akar, R. (2000). Temel Eğitimin İkinci Aşamasında Drama Yöntemi İle Türkçe Öğretimi: Dorothy Heathcote’un Uzman Rolü Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Albayrak, A. (2002). Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özetler, Ankara.
  • Alrutz, M. (2004). Granting science a dramatic license: Exploring a 4th grade science classroom and the possibilities for integrating drama. Teaching Artist Journal, 2 (1), 31-39.
  • Annarella, L.A. (1999). Using Creative Drama in Writing Process. Washington D.C. Office of Educational Research and Improvement.
  • Arielli, B. (2007). The Integration of Creative Drama into Science Doctor of Philosophy Curriculum & Instruction, College of Education Teaching. Kansas State University, Manhattan, USA.
  • Avcı, D. (2008). Using students’ diary on science and technology education, Eurasian Journal Of Educational Research, 30, 17-32.
  • Baker, B. R. (1996). Drama and young children. ERIC Document Reproduction Service No. ED 402637.
  • Başkan, H. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Drama Yönteminin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi ve Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bentley, M.L.(2000). İmprovisational Drama and Nature of Science, Journal of Science Teacher Education,11,1,63-75.
  • Bentley, D. & Watts, M. (1989). Learning and Teaching in School Science ( Practical Alternatives). Milton Keynes,Philadelphia, USA :Open University Press.
  • BouJaoude, S., Sowwan, S. & Abd – El – Khalick, F. (2005). The effect of using drama in science teaching on students’ conceptions of natüre of science. Proceedings of the ESERA Conference. Dordrecht, Netherlands : Kluwer.
  • Braund, M. (1999). Electric Drama to Improve Understanding Science, School Science Version Review, 81, 35 – 41.
  • Butler,J. (1989). Science learning and drama processes. Science Education, 73(5),569 – 579.
  • Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Geliştirilmiş 11. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 240.
  • Can, B.T. (2013). The Effects of Using Creative Drama in Science Education on Students’ Achievements and Scientific Process Skills. Elementary Education Online, 12(1), 120-131.
  • Çam F., Özkan E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karşı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi : Köy ve Merkez Okulları Örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459 – 483.
  • Çınar, D., Şeker, R. & Altınay, A. (2004). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Okuyan Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Bakış Açıları. 6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özetler, 113.
  • Çokdar, H. & Yılmaz, G. C. (2010). Teaching Ecosystems and Matter Cycles with Creative Drama Activities. Journal of Science Education and Technology, 19(1), 80 – 89.
  • Duatepe, A. (2004). The effects of drama based instruction on seventh grade students’ geometry achievement, Van Hiele geometric thinking levels, attitude toward mathematics and geometry. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erhan, T.Ü. (2000). İlköğretimde Hayat Bilgisi Dersinin Drama ile Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine ve Çocukların Benlik Kavramlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). Boston: McGraw-Hill.
  • Gönen, M. & Dalkılıç, N. U. (2002). Çocuk Eğitiminde Drama Yöntem ve Uygulamalar. 4. Baskı. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Hyers, A. (2001). Predictable achievement patterns for student journals in introductory earth science courses.
  • Journal of Geography in Higher Education, 25 (1), 53 – 66.
  • Kamen, M. (1992). Creative Drama and the Enhancement of Elementary School Students’ Understanding of Science Concepts. Dissertation Abstracts International, DAI – A 52/07, 2489.
  • Karadağ E. & Çalışkan N.(2005). Kuramdan uygulamaya ilköğretimde drama. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Kavak, N. (2007). Maddenin Tanecikli Doğası Hakkında İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin İmaj Oluşturmalarına Rol Oynama Öğretim Yönteminin Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 327 – 339.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul Öncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik, Anoloji. Milli Eğitim dergisi, 157, Kış.
  • McComas, W. (1996). Ten Myths of science : Reexamining what we think we know about the natüre of science. School Science and Mathematics, 96, 10 – 15.
  • Oğur, B. (2005). Fen Bilgisi Dersinde, Canlıların İç Yapısına Yolculuk ve Vücudumda Neler Var? Çevremizi Nasıl Algılıyoruz? Ünitelerinde Drama Entegrasyonunu Öğrencilerin Fen Başarılarına Etkisi. Yüksel Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • O’Hara, M. (2001). Drama in Education : A Curriculum Dilemma. Theory into Practice,13,(4).
  • Ormancı, Ü. & Özcan, S. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesinde Drama Yönteminin Etkililiği: İki Aşamalı Teşhis Testi Kullanımı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 157-182.
  • Önder, A. (1999). Okul Öncesi Çocukları için Eğitici Drama Uygulamaları. İstanbul : Morpa Kültür Yayınları.
  • Özçelik, D.A. (2010). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Özdemir, P. & Akkuş, O. (2005). Use of Creative Drama in Science and Mathematics by Preservice Elementary Teachers. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 157 – 166.
  • Öztürk, A. (2007). Dramada teknikler, ilköğretimde drama,1. baskı, Eskişehir : Anadolu Üniversitesi Yayını, 125 – 141.
  • Pantitos, P., Staphi, K. & Vitoratos, E. (2001). The use of drama in science education : The case of “Blegdamsvej Faust”. Science and education 10, 107 -117.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N. & Bayrakçelen, S. (1998). Üniversite Kimya Bölümü Öğrencilerinin Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Düzeyleri. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ekim, Trabzon, Sempozyum Kitabı, 268 – 271.
  • Sağırlı, H. E. (2001). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Dramatizasyon Yönteminin Başarıya Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, M. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sağırlı, S. (2004). Fen Bilgisi Dersinde Anoloji Kullanımının Kavramaya Etkisi. 6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 69.
  • Topdal, E. B. (2004). İletişim ve Egitimde Yaratıcı Drama Süreci, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5455.
  • Türkkuşu, B. (2008). Hücre Bölünmeleri Konularında Drama Yöntemi Uygulamasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Tveita, J. (1998). Helping Students to Understand the Electron Model for Simple Circuits by Use of a Drama Model and Other Untraditional Learning Methods, Nesna University College, Norway.
  • Ünüvar, T. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Canlının Yapısına Yolculuk Ünitesinde Yaratıcı Drama ile Öğretimin Öğrencilerin Erişisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Üstün, P., Yıldırgan, N. & Çegiç,E. (2001). Fen Bilgisi Eğitiminde Model Kullanma ile Öğretimin Başarıya Etkisi, Yeni Bin Yılın Başında Fen bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Eylül, İstanbul, Bildiriler Kitabı, 474 – 477.
  • Üstündağ, T. (2002). Yaratıcılığa Yolculuk, Ankara : Pegem A Yayıncılık, 127.
  • Wright, D. (2000). Drama Education: A ‘Self-Organising System’ in Pursuit of Learning, Research in Drama Education,5, 23 – 31.
  • Yalım, N. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf fen bilgisi dersinin yaratıcı drama yöntemi ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yeğen, G. (2007). Kaynaştırma eğitiminde drama çalışmalarının etkisi. Naci Aslan (Ed). “Drama kavramları” Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 9, 05.09.2016

Öz

Kaynakça

  • Akar, R. (2000). Temel Eğitimin İkinci Aşamasında Drama Yöntemi İle Türkçe Öğretimi: Dorothy Heathcote’un Uzman Rolü Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Albayrak, A. (2002). Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özetler, Ankara.
  • Alrutz, M. (2004). Granting science a dramatic license: Exploring a 4th grade science classroom and the possibilities for integrating drama. Teaching Artist Journal, 2 (1), 31-39.
  • Annarella, L.A. (1999). Using Creative Drama in Writing Process. Washington D.C. Office of Educational Research and Improvement.
  • Arielli, B. (2007). The Integration of Creative Drama into Science Doctor of Philosophy Curriculum & Instruction, College of Education Teaching. Kansas State University, Manhattan, USA.
  • Avcı, D. (2008). Using students’ diary on science and technology education, Eurasian Journal Of Educational Research, 30, 17-32.
  • Baker, B. R. (1996). Drama and young children. ERIC Document Reproduction Service No. ED 402637.
  • Başkan, H. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Drama Yönteminin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi ve Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bentley, M.L.(2000). İmprovisational Drama and Nature of Science, Journal of Science Teacher Education,11,1,63-75.
  • Bentley, D. & Watts, M. (1989). Learning and Teaching in School Science ( Practical Alternatives). Milton Keynes,Philadelphia, USA :Open University Press.
  • BouJaoude, S., Sowwan, S. & Abd – El – Khalick, F. (2005). The effect of using drama in science teaching on students’ conceptions of natüre of science. Proceedings of the ESERA Conference. Dordrecht, Netherlands : Kluwer.
  • Braund, M. (1999). Electric Drama to Improve Understanding Science, School Science Version Review, 81, 35 – 41.
  • Butler,J. (1989). Science learning and drama processes. Science Education, 73(5),569 – 579.
  • Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Geliştirilmiş 11. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 240.
  • Can, B.T. (2013). The Effects of Using Creative Drama in Science Education on Students’ Achievements and Scientific Process Skills. Elementary Education Online, 12(1), 120-131.
  • Çam F., Özkan E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karşı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi : Köy ve Merkez Okulları Örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459 – 483.
  • Çınar, D., Şeker, R. & Altınay, A. (2004). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Okuyan Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Bakış Açıları. 6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özetler, 113.
  • Çokdar, H. & Yılmaz, G. C. (2010). Teaching Ecosystems and Matter Cycles with Creative Drama Activities. Journal of Science Education and Technology, 19(1), 80 – 89.
  • Duatepe, A. (2004). The effects of drama based instruction on seventh grade students’ geometry achievement, Van Hiele geometric thinking levels, attitude toward mathematics and geometry. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erhan, T.Ü. (2000). İlköğretimde Hayat Bilgisi Dersinin Drama ile Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine ve Çocukların Benlik Kavramlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). Boston: McGraw-Hill.
  • Gönen, M. & Dalkılıç, N. U. (2002). Çocuk Eğitiminde Drama Yöntem ve Uygulamalar. 4. Baskı. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Hyers, A. (2001). Predictable achievement patterns for student journals in introductory earth science courses.
  • Journal of Geography in Higher Education, 25 (1), 53 – 66.
  • Kamen, M. (1992). Creative Drama and the Enhancement of Elementary School Students’ Understanding of Science Concepts. Dissertation Abstracts International, DAI – A 52/07, 2489.
  • Karadağ E. & Çalışkan N.(2005). Kuramdan uygulamaya ilköğretimde drama. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Kavak, N. (2007). Maddenin Tanecikli Doğası Hakkında İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin İmaj Oluşturmalarına Rol Oynama Öğretim Yönteminin Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 327 – 339.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul Öncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik, Anoloji. Milli Eğitim dergisi, 157, Kış.
  • McComas, W. (1996). Ten Myths of science : Reexamining what we think we know about the natüre of science. School Science and Mathematics, 96, 10 – 15.
  • Oğur, B. (2005). Fen Bilgisi Dersinde, Canlıların İç Yapısına Yolculuk ve Vücudumda Neler Var? Çevremizi Nasıl Algılıyoruz? Ünitelerinde Drama Entegrasyonunu Öğrencilerin Fen Başarılarına Etkisi. Yüksel Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • O’Hara, M. (2001). Drama in Education : A Curriculum Dilemma. Theory into Practice,13,(4).
  • Ormancı, Ü. & Özcan, S. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesinde Drama Yönteminin Etkililiği: İki Aşamalı Teşhis Testi Kullanımı. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 157-182.
  • Önder, A. (1999). Okul Öncesi Çocukları için Eğitici Drama Uygulamaları. İstanbul : Morpa Kültür Yayınları.
  • Özçelik, D.A. (2010). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Özdemir, P. & Akkuş, O. (2005). Use of Creative Drama in Science and Mathematics by Preservice Elementary Teachers. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 157 – 166.
  • Öztürk, A. (2007). Dramada teknikler, ilköğretimde drama,1. baskı, Eskişehir : Anadolu Üniversitesi Yayını, 125 – 141.
  • Pantitos, P., Staphi, K. & Vitoratos, E. (2001). The use of drama in science education : The case of “Blegdamsvej Faust”. Science and education 10, 107 -117.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N. & Bayrakçelen, S. (1998). Üniversite Kimya Bölümü Öğrencilerinin Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Düzeyleri. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ekim, Trabzon, Sempozyum Kitabı, 268 – 271.
  • Sağırlı, H. E. (2001). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Dramatizasyon Yönteminin Başarıya Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, M. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sağırlı, S. (2004). Fen Bilgisi Dersinde Anoloji Kullanımının Kavramaya Etkisi. 6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 69.
  • Topdal, E. B. (2004). İletişim ve Egitimde Yaratıcı Drama Süreci, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5455.
  • Türkkuşu, B. (2008). Hücre Bölünmeleri Konularında Drama Yöntemi Uygulamasının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Tveita, J. (1998). Helping Students to Understand the Electron Model for Simple Circuits by Use of a Drama Model and Other Untraditional Learning Methods, Nesna University College, Norway.
  • Ünüvar, T. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Canlının Yapısına Yolculuk Ünitesinde Yaratıcı Drama ile Öğretimin Öğrencilerin Erişisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Üstün, P., Yıldırgan, N. & Çegiç,E. (2001). Fen Bilgisi Eğitiminde Model Kullanma ile Öğretimin Başarıya Etkisi, Yeni Bin Yılın Başında Fen bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Eylül, İstanbul, Bildiriler Kitabı, 474 – 477.
  • Üstündağ, T. (2002). Yaratıcılığa Yolculuk, Ankara : Pegem A Yayıncılık, 127.
  • Wright, D. (2000). Drama Education: A ‘Self-Organising System’ in Pursuit of Learning, Research in Drama Education,5, 23 – 31.
  • Yalım, N. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf fen bilgisi dersinin yaratıcı drama yöntemi ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yeğen, G. (2007). Kaynaştırma eğitiminde drama çalışmalarının etkisi. Naci Aslan (Ed). “Drama kavramları” Türkiye 9. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri. Ankara: Oluşum Yayınları.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alev Doğan Bu kişi benim

Erdinç Öcal

Yayımlanma Tarihi 5 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, A., & Öcal, E. (2016). Eğitici Drama Yönteminin 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 3(2), 1-9.

19190   23681     19386        19387