BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Dersinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 32 - 39, 05.09.2016

Öz

Bu araştırma çoklu zekâ kuramına dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin görsel sanatlar dersine karşı tutumlarına olan etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla araştırmada deneysel yöntem kullanılarak, çalışma grubu 2012-13 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Iğdır il merkezindeki bir ortaokulda 8. sınıf seviyesindeki 63 öğrenciden oluşturulmuştur. Deney grubu 32, kontrol grubu ise 31 öğrenciden oluşmuştur. Deney grubunda çoklu zekâ kuramına dayalı öğretim yöntemine göre yapılandırılmış bir program uygulanırken kontrol grubunda görsel sanatlar dersi öğretim programı yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak görsel sanatlar tutum ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizleri SPSS 17 paket programında t-testi uygulanarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizleri doğrultusunda Çoklu Zekâ Kuramına dayalı öğretim yöntemine göre yürütülen etkinliklerin öğrencilerin derse karşı olan tutumlarında deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşturduğu görülmüştür. Görsel sanatlar dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin kullanılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1998). Etkili Ögrenme ve Ögretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • ALAKUŞ, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim-İş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarımı Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Bir Ortamda Uygulanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple Intelligences In The Classroom. Alexandria: ASCD Virginia.
  • Ayaydın, A. & Özsoy, V. (2011). Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretimin İlköğretim 6. Sınıf Resim-İş Dersinde Öğrenci Tutumuna Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yaz 2011, 9(3), 497-518
  • Belanca, L. Chapman, C. & Swartz, E. (1997). Multiple assessments for multiple intelligences. USA: IRI/SkyLight Trainingand Publishing.
  • Eraslan Taşpınar, Ş. & Pazarlıoğlu Bingöl, M. (2008, Kasım) Sanat eğitimi ve Eleştirel Düşünme. Sözel Bildiri, Uluslararası Sanatı Yönetmek Sempozyumu, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Gardner, H. (1983). Frames of Mind, The Theory of Multiple Intelligences (Second Edition). London: Harper Collins Publishers.
  • Kanat, S. (2008). Görsel Sanatlar Dersinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretim Yönteminin 7. Sınıf Öğrencilerinin Erişişine ve Öğrendikleri Bilgilerin Kalıcılığına Etkisi (Malatya İli Fatih İlköğretim Okulu). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Karakoç, İ. (2006). İlköğretim II. Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularının Öğretiminde Çoklu Zekâ Uygulamalarının Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, O. N. (2002). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Atom ve Atomik Yapı Konusundaki Başarılarına, Öğrendikleri Bilgilerin Kalıcılığına, Tutum ve Algılamalarına Çoklu Zekâ Kuramının Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2003). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. (3. Baskı). Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selçuk, Z. Kayılı, & O. okut, L. (2004). Çoklu Zekâ Uygulamaları. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şengül, S. & Öz, C. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Kesirler Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Uygun Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 7(3), 800-813, 2008.
  • [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Vural, B. (2005). Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zekâ. (3. Baskı). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 32 - 39, 05.09.2016

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1998). Etkili Ögrenme ve Ögretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • ALAKUŞ, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim-İş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarımı Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Bir Ortamda Uygulanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple Intelligences In The Classroom. Alexandria: ASCD Virginia.
  • Ayaydın, A. & Özsoy, V. (2011). Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretimin İlköğretim 6. Sınıf Resim-İş Dersinde Öğrenci Tutumuna Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yaz 2011, 9(3), 497-518
  • Belanca, L. Chapman, C. & Swartz, E. (1997). Multiple assessments for multiple intelligences. USA: IRI/SkyLight Trainingand Publishing.
  • Eraslan Taşpınar, Ş. & Pazarlıoğlu Bingöl, M. (2008, Kasım) Sanat eğitimi ve Eleştirel Düşünme. Sözel Bildiri, Uluslararası Sanatı Yönetmek Sempozyumu, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Gardner, H. (1983). Frames of Mind, The Theory of Multiple Intelligences (Second Edition). London: Harper Collins Publishers.
  • Kanat, S. (2008). Görsel Sanatlar Dersinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretim Yönteminin 7. Sınıf Öğrencilerinin Erişişine ve Öğrendikleri Bilgilerin Kalıcılığına Etkisi (Malatya İli Fatih İlköğretim Okulu). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Karakoç, İ. (2006). İlköğretim II. Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularının Öğretiminde Çoklu Zekâ Uygulamalarının Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, O. N. (2002). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Atom ve Atomik Yapı Konusundaki Başarılarına, Öğrendikleri Bilgilerin Kalıcılığına, Tutum ve Algılamalarına Çoklu Zekâ Kuramının Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2003). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. (3. Baskı). Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selçuk, Z. Kayılı, & O. okut, L. (2004). Çoklu Zekâ Uygulamaları. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şengül, S. & Öz, C. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Kesirler Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Uygun Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 7(3), 800-813, 2008.
  • [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Vural, B. (2005). Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zekâ. (3. Baskı). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyda Eraslan Taşpınar

Ali Kaya

Yayımlanma Tarihi 5 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eraslan Taşpınar, Ş., & Kaya, A. (2016). Görsel Sanatlar Dersinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 3(2), 32-39.

19190   23681     19386        19387