Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnsan ve Çevre Konularını Kavramaya, Bilgilerin Kalıcılığına ve Çevreye Karşı Tutuma Jigsaw Tekniğinin Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 8 - 18, 15.12.2016

Öz

Araştırmada,
yedinci sınıf öğrencilerinin insan ve çevre ünitesi konularını kavramalarına,
bilgilerinin kalıcılığına ve çevreye karşı tutumlarına jigsaw tekniğinin
etkileri araştırılmıştır. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı
deneysel bir çalışmadır. Örneklem,
Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki bir ortaokulun 7. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır.
Şubelerden rastgele bir sınıf deney, bir sınıf kontrol grubu olarak belirlenmiştir.
Kontrol grubu ile dersler
5E Öğrenme Döngüsü Modeliyle işlenirken, deney grubunda jigsaw tekniğine göre hazırlanmış
öğretim etkinlikleriyle sunulmuştur. Veriler,
İnsan ve Çevre Başarı Testi (İÇBT), Çevreye
Karşı Tutum Testi (ÇKTT)
ile toplanmıştır. Her iki gruba İÇBT ve ÇKTT
ön test
 ve son test, son testten 2 ay sonra İÇBT kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Araştırmanın hipotezleri,
ilişkisiz ve ilişkili örneklem t-testi ile analiz edilmiştir. t-testi
sonuçları, deney ve kontrol gruplarının İÇBT ön test ortalamaları bakımından
denk olduğunu gösterirken, deney ve kontrol gruplarının İÇBT son test, İÇBT
kalıcılık testi ve ÇKTT son test ortalamalarında deney grubu lehine anlamlı
farklar olduğunu göstermiştir. Fen derslerinin jigsaw tekniğine göre
işlenmesinin öğrenci başarısı, bilginin kalıcılığı ve çevreye karşı tutumda
artış sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Acar, B. and Tarhan, L. (2007). Effect of cooperative learning strategies on students’ understanding of concepts in electrochemistry. International Journal of Science and Mathematics Education, 5, 349-373.
  • Acar-Şeşen, B., ve Tarhan, L. (2009). Lise kimya “asitler ve bazlar”ünitesine yönelik işbirlikli öğrenme etkinlikleri. 18. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Açıkgöz, K. Ü. 1993. İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri ve Duyusal Özellikleri Üzerindeki Etkileri. A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Meb Yayınları, 187–201, Ankara.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2006). Aktif Öğrenme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutum ve bilgileri üzerine bir çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. (ss. 110) (07-09 Eylül 2006) Ankara, Palme Yayıncılık.
  • Aslan, O. ve Afyon, A. (2005). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 137-155.
  • Benli Özdemir, E. (2014). Fen öğretiminde ortak bilgi yapılandırma modelinin ilköğretim öğrencilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenmeleri üzerine etkilerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli öğrenme yöntemi ve cinsiyetin sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fen bilgisi dersine karşı tutumlarına, fen bilgisi öğretimi 1 dersindeki başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 , 9-18.
  • Broyles, M. L. (1999). A comparison of the participation in cooperative learning on the success of physics, engineering and mathematics students. Yayınlanmış doktora tezi, A&M Üniversitesi, Texas.
  • Buzludağ, P. (2010). 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenmeyle (Jigsaw Tekniği) Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.

The Effects of Jigsaw Technique to Comprehension of Human and Environment Unit, Persistency of Knowledge and Attitudes Towards Environment

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 3, 8 - 18, 15.12.2016

Öz

In this study, the
effects of Jigsaw technique to 7th grade students' comprehension of Human and
Environment unit, the persistency of their knowledge and their attitudes
towards environment are studied. This study is a quasi-experimental study with
pretest-posttest control group. The sample of this study consists of 7th grade
students located at Yenimahalle district in Ankara. One of the classes is
chosen randomly as experiment, and the other one is as control group. While
with the control group students the lessons are taught according to 5E learning
cycle, with the experiment group those are presented with Jigsaw technique. Data
is put together with Human and Environment Achievement test (HEAT) and Attitude
test towards Environment (ATTE). HEAT and ATTE are applied to both groups as
pretest -posttest and HEAT is applied as persistency test 2 months after than
posttest. Hypothesis are analyzed with related-unrelated samples t test. t test
results show that experiment and control groups are equal in terms of HEAT
pretest averages. t test results show that there are significant differences on
experiment group's side with HEAT posttest, HEAT persistency test and ATTE
posttest averages of experiment and control groups. It's concluded that
teaching science lessons with Jigsaw technique increases students' success,
knowledge persistency and attitudes towards environment.

Kaynakça

  • Acar, B. and Tarhan, L. (2007). Effect of cooperative learning strategies on students’ understanding of concepts in electrochemistry. International Journal of Science and Mathematics Education, 5, 349-373.
  • Acar-Şeşen, B., ve Tarhan, L. (2009). Lise kimya “asitler ve bazlar”ünitesine yönelik işbirlikli öğrenme etkinlikleri. 18. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Açıkgöz, K. Ü. 1993. İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri ve Duyusal Özellikleri Üzerindeki Etkileri. A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Meb Yayınları, 187–201, Ankara.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2006). Aktif Öğrenme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutum ve bilgileri üzerine bir çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. (ss. 110) (07-09 Eylül 2006) Ankara, Palme Yayıncılık.
  • Aslan, O. ve Afyon, A. (2005). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 137-155.
  • Benli Özdemir, E. (2014). Fen öğretiminde ortak bilgi yapılandırma modelinin ilköğretim öğrencilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenmeleri üzerine etkilerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli öğrenme yöntemi ve cinsiyetin sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fen bilgisi dersine karşı tutumlarına, fen bilgisi öğretimi 1 dersindeki başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 , 9-18.
  • Broyles, M. L. (1999). A comparison of the participation in cooperative learning on the success of physics, engineering and mathematics students. Yayınlanmış doktora tezi, A&M Üniversitesi, Texas.
  • Buzludağ, P. (2010). 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenmeyle (Jigsaw Tekniği) Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Kılıç Uyar Bu kişi benim

Sönmez Girgin

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kılıç Uyar, E., & Girgin, S. (2016). The Effects of Jigsaw Technique to Comprehension of Human and Environment Unit, Persistency of Knowledge and Attitudes Towards Environment. E-Kafkas Journal of Educational Research, 3(3), 8-18.

19190   23681     19386        19387